741
Οικογένεια

Ύπνος και ακαδημαϊκή επίδοση των μαθητών. Τι θα πρέπει να προσέξουν οι γονείς με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.

28 Σεπτεμβρίου 2006
της Σοφίας Φατσέα
agoraki koimatai

Photo source: www.bigstockphoto.com

Είναι γνωστά πλέον τα αποτελέσματα ερευνών που δείχνουν μεγάλη σύνδεση ανάμεσα στον ύπνο και τη μακρόχρονη μνήμη. Επομένως, έμμεσα ο ύπνος συνδέεται και με την ακαδημαϊκή επίδοση μιας και οι μαθητές και οι φοιτητές έχοντας καλή ποιότητα και ποσότητα ύπνου, διευκολύνονται στην ανάκληση των πληροφοριών που έχουν προσλάβει μέσα από την μελέτη. Έχει αποδειχθεί μάλιστα πως οι μαθητές τείνουν να θυμούνται περισσότερο πληροφορίες και στοιχεία που έχουν επεξεργαστεί λίγο πριν τον βραδινό τους ύπνο: Σε έρευνα επιστημόνων του πανεπιστημίου του Χάρβαρντ σε 60 εθελοντές, εξετάστηκε η απομνημόνευση συνδυασμών λέξεων κάτω από διαφορετικές συνθήκες. Βρέθηκε ότι ο ύπνος μετά την απομνημόνευση και πριν από το τεστ μνήμης, βελτιώνει την απόδοση. Αυτό σημαίνει ότι ο ύπνος δεν προστατεύει μόνο παθητικά και παροδικά τη μνήμη αλλά έχει ενεργό ρόλο στη οργάνωση και σταθεροποίηση της.

Το καλοκαίρι τα παιδιά και οι έφηβοι συνήθως ξεφεύγουν από το πρόγραμμα της υπόλοιπης χρονιάς. Συνηθίζουν να μένουν ξύπνιοι ως αργά το βράδυ, και να ξυπνούν επίσης αργά. Είναι δύσκολο λοιπόν έχοντας τέτοιες συνήθειες, ένα παιδί να προσαρμοστεί στο πρόγραμμα που απαιτεί η νέα σχολική χρονιά.

Θα ήταν καλό, οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά τους ώστε να υιοθετήσουν από τώρα υγιείς συνήθειες όσον αφορά τις ώρες και τη διάρκεια του ύπνου έτσι ώστε με τη νέα σχολική χρονιά αυτά να μην βρεθούν μπροστά σε μια μεγάλη αλλαγή που αναπόφευκτα θα έχει προεκτάσεις στην σχολική προσαρμογή και την επίδοσή τους. Αυτό βέβαια θα πρέπει να γίνει σταδιακά και με μικρές αλλαγές κάθε φορά ώστε η αντίσταση του παιδιού να είναι όσο το δυνατόν μικρότερη και η μετάβασή του στις νέες συνήθειες να είναι ομαλή.

Ακολουθούν κάποιες συμβουλές προς τους γονείς ώστε να βοηθήσουν το παιδί τους να προσαρμοστεί στο νέο σχολικό πρόγραμμα υιοθετώντας νέες συνήθειες ύπνου:

  • Βάλτε έναν στόχο για την επιθυμητή ώρα που το παιδί θα πρέπει να κοιμάται και την ώρα που θα πρέπει να ξυπνάει αρκετές μέρες πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Βοηθήστε το παιδί σας να φτάσει τον επιθυμητό στόχο, πηγαίνοντας για ύπνο ένα τέταρτο πιο νωρίς κάθε φορά.
  • Φροντίστε τα πρωινά μαζί με το παιδί σας να χαρακτηρίζονται από ευχάριστες δραστηριότητες έτσι ώστε το πρωινό ξύπνημα να είναι πιο ευχάριστο για αυτά. Παρακινήστε τα να αναλάβουν δραστηριότητες που απαιτούν ενέργεια όπως περίπατοι, σπορ κ.α., και όχι να καθίσουν μπροστά από την τηλεόραση για παράδειγμα.
  • Να είστε συνεπείς στην ώρα που ξυπνάτε το παιδί σας κάθε πρωί, ακόμη και τα Σαββατοκύριακα, έτσι ώστε να είναι προετοιμασμένο για το πρωινό ξύπνημα που απαιτεί το σχολικό πρόγραμμα.
  • Φροντίστε ώστε το παιδί σας να ελαττώσει την κατανάλωση καφεΐνης ειδικά μετά από τα γεύματα.
  • Βεβαιωθείτε πως το περιβάλλον που κοιμάται το παιδί σας είναι ήσυχο, άνετο, σκοτεινό και δροσερό.
  • Μην ξεχνάτε πως λειτουργείτε ως πρότυπα για τα παιδιά σας, έτσι φροντίστε να κοιμάστε για ικανοποιητικά διαστήματα εσείς οι ίδιοι.
  • Σοφία Φατσέα Ψυχοπαιδαγωγός-Σύμβουλος
×
×