Διατροφή

Γλυκά του Κουταλιού: Ποια η Διατροφική τους Αξία;

19 Ιουνίου 2023
14166 Προβολές
3 λεπτά να διαβαστεί
glyka koutalioy

Photo source: www.canvva.com

Γλυκά του κουταλιού… και μόνο στο άκουσμα πόσες γεύσεις και αναμνήσεις μπορεί να σου γεννιούνται;

Τα γλυκά του κουταλιού παρασκευάζονται από φρούτα ή λαχανικά ενίοτε βρασμένα με ζάχαρη. Τα πιο διαδεδομένα είναι το βύσσινο, κεράσι, νεραντζάκι, σταφύλι, βερίκοκο, σύκο, περγαμόντο, κολοκύθι, ντοματάκι, μελιτζανάκι, καρότο και άλλα πολλά που μπορούμε να συναντήσουμε σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Αρχικά δημιουργήθηκαν πριν πολλά χρόνια, από την ανάγκη των νοικοκυριών να συντηρήσουν τα περίσσεια φρούτα και λαχανικά της παραγωγής τους. Ονομάζονται «γλυκά του κουταλιού» επειδή το συνηθισμένο μέγεθος μερίδας τους είναι ένα καλά γεμάτο κουταλάκι του γλυκού.

Τα γλυκά του κουταλιού έχουν μεγαλώσει γενιές και γενιές, ενώ ποτέ δεν λείπουν από κανένα σπίτι.

Πόσες φορές η επίσκεψη στη γιαγιά, τη μαμά ή τη θεία δεν έχει συνοδευτεί από ένα γλυκό κέρασμα φτιαγμένο από τα χεράκια τους. Πάμε όμως να δούμε την θρεπτική αξία ενός κλασικού κεράσματος με ιδιαίτερη νοστιμιά, που πολύ συχνά αναρωτιόμαστε αν αποτελεί μια υγιεινή επιλογή.

Γλυκά του Κουταλιού: Διατροφική Αξία

Οι λιγούρες ή η επιθυμία για γλυκό μπορούν να ικανοποιηθούν με την επιλογή των γλυκών του κουταλιού. Έχουν σχετικά χαμηλό θερμιδικό περιεχόμενο συγκριτικά με άλλα πιο επεξεργασμένα γλυκά.

  • Ανάλογα την κουταλιά περιέχουν περίπου 75-100 θερμίδες και αυτό οφείλεται τόσο στην προσθήκη ζάχαρης αλλά και των φυσικών σακχάρων του φρούτου.
  • Δεν περιέχουν καθόλου λιπαρά.
  • Είναι νηστίσιμα, καθώς περιέχουν μόνο φρούτο ή λαχανικό και ζάχαρη. Άρα μπορούν εύκολα να καταλαληθούν και από κάποιον χορτοφάγο ή vegan.
  • Έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά, αφού η πρώτη ύλη είναι το φρούτο. Αυτό τα καθιστά κατάλληλα προς κατανάλωση και βοηθούν στην μείωση της χοληστερόλης, στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου, της καρδιάς και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος.
  • Είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, συνεπώς ενισχύουν την καλή λειτουργία του εντέρου.
  • Μπορούν να καταναλωθούν όλες τις εποχές του χρόνου και να συντηρηθούν χωρίς ιδιαίτερα αυξημένο κόστος.

meliriton kalopita

Γλυκά του Κουταλιού: Μειονεκτήματα

  • Λόγω της θερμικής επεξεργασίας για την παρασκευή του γλυκού ενδεχομένως να υπάρχει μία πιθανή υποβάθμιση των θρεπτικών ουσιών.
  • Επίσης λόγω της αυξημένης τους περιεκτικότητας σε απλά σάκχαρα, η κατανάλωση γλυκών του κουταλιού προκαλούν απότομη αύξηση της γλυκόζης στο αίμα και δεν χαρακτηρίζονται κατάλληλα για όσους έχουν προβλήματα με το σάκχαρό τους.
  • Βέβαια συγκριτικά με οποιοδήποτε άλλο γλυκό έτοιμο ή ζαχαροπλαστείου, τα γλυκά του κουταλιού υπερτερούν καθώς δεν έχουν καθόλου βούτυρο και άλλα κορεσμένα και trans λιπαρά.

Γλυκά του Κουταλιού: Πως Μπορούν να Γίνουν πιο Υγιεινά;

Αρχικά μία πολύ καλή λύση είναι η αντικατάσταση της ζάχαρης με στέβια ώστε να μπορούν να τα καταναλώσουν και άτομα με σακχαρώδη διαβήτη. Άλλη επιλογή αποτελεί η παρασκευή τους με μέλι, το οποίο εκτός από αγνό και υγιεινό είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά και τοπικό ελληνικό προϊόν.

Επίσης, ο συνδυασμός τους με γιαούρτι για παράδειγμα, εκτός του ότι αυξάνει τον κορεσμό και μειώνει τις πιθανότητες υπερκατανάλωσής τους, βοηθά στον έλεγχο της μεταγευματικής υπεργλυκαιμίας.

spoon sweets

Συμπερασματικά

Τα γλυκά του κουταλιού έχουν την θέση τους στην ελληνική μεσογειακή διατροφή, μπορούν να ενταχθούν σε ένα ισορροπημένο διατροφικό πλάνο ακόμη και για απώλεια βάρους.

Μικρή Συνέντευξη απο Παραγωγό Γλυκών Κουταλιού

Σε ένα μικρό ορεινό χωριό της Δυτικής Φθιώτιδας στην Τσούκα η οικογένεια Καλοπήτα δημιούργησε μία μικρή παραδοσιακή οικοτεχνία, το «ΜΕΛΙΡΡΥΤΟΝ». Σκέφτηκα λοιπόν πως θα ήταν ενδιαφέρον να μάθουμε περισσότερες πληροφορίες σχετικά από τους ανθρώπους που καθημερινά ασχολούνται με αυτό. Ποιος θα ήταν ο πλέον ειδικός να μας μιλήσει για τα γλυκά του κουταλιού από έναν άνθρωπο που ασχολείται με αυτά.

Πιστοί στις παραδόσεις και τα έθιμα της περιοχής τους, και στηριζόμενοι σε αυθεντικές σπιτικές συνταγές, που έχουν περάσει από γενιά σε γενιά, παρασκευάζουν γλυκά του κουταλιού, από διαλεχτά, αγνά και φρέσκα υλικά, που απλόχερα προσφέρει ο τόπος τους. Τα υψηλής γευστικής και θρεπτικής αξίας γλυκά του κουταλιού, χωρίς συντηρητικά και λοιπές ουσίες, αποτελούν πρόκληση γεύσης για κάθε ουρανίσκο, ενώ παράλληλα προσφέρουν ηδονικά ταξίδια γεύσεων και αρωμάτων

Τι Γλυκά μπορεί κανείς να Γευτεί Φτιαγμένα από εσάς;

Μπορείτε να βρείτε μεγάλη ποικιλία γλυκών φτιαγμένα από εμάς όπως το καρύδι, το βύσσινο, το τριαντάφυλλο, το κυδώνι, το κεράσι, το σταφύλι και το κάστανο.

meliriton kalopita paraskevi

Γιατί κάποιος να επιλέξει Γλυκό του Κουταλιού και πώς τα Παρασκευάζετε;

Η διαδικασία είναι απλή και η απάντηση προκύπτει στο τέλος από μόνη της. Καταρχήν το κάθε γλυκό παρασκευάζεται σε διαφορετική εποχή του χρόνου, αυτό συμβαίνει γιατί το κάθε φρούτο ευδοκιμεί σε διαφορετική χρονική περίοδο. Εμείς περισυλλέγουμε το φρούτο από το δέντρο στην εποχή του, όταν ωριμάσει, αφού πλυθεί και καθαριστεί, το βράζουμε σε χαμηλή φωτιά, ανακατεύοντάς το. Η ώρα βρασμού ποικίλει σε κάθε φρούτο, αλλά περίπου είναι γύρω στα 50 λεπτά. Μέσα στην κατσαρόλα προσθέτουμε νερό, λίγο σιρόπι γλυκόζης και λίγο χυμό λεμονιού. Σκοπός μας είναι το φρούτο μας να παραμείνει τραγανό και παράλληλα να διατηρήσει την γεύση και τα θρεπτικά συστατικά του. Τέλος, αφού ολοκληρωθεί ο βρασμός, το αφήνουμε να κρυώσει και το τοποθετούμε σε αποστειρωμένα βαζάκια που κλείνουν και το γλυκό μας είναι έτοιμο προς κατανάλωση.

Το δέλεαρ λοιπόν, για να επιλέξει κάποιος γλυκά του κουταλιού από την οικοτεχνία μας, είναι ότι τα φρούτα είναι εποχής, τα οποία συλλέγουμε από τα δέντρα μας, παρασκευάζονται με παραδοσιακό τρόπο και αγνά υλικά, χωρίς συντηρητικά ή άλλες ουσίες, δίνοντάς του έτσι τη δυνατότητα να γευτεί νόστιμο, υγιεινό και θρεπτικό γλύκισμα.

Τι σας Ωθησε να Ασχοληθείτε με την Οικοτεχνία και τα Γλυκά του Κουταλιού;

Η σπίθα άναψε όταν βρήκαμε ένα βιβλίο με παραδοσιακές συνταγές για γλυκά της γιαγιάς μας, αυτό σε συνδυασμό με την πληθώρα των φρούτων που μας προσφέρει ο τόπος μας μας έδωσε την ιδέα αυτού του επαγγελματικού εγχειρήματος. Με πολύ όρεξη και μεράκι υλοποιήσαμε το όραμά μας, αφενός μεν αξιοποιώντας τον φυσικό πλούτο του χωριού μας, αφετέρου δε παράγοντας ένα παραδοσιακό και αγνό προϊόν.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Katsiferis T. et al., “Mechanical properties and structure of unripe oranges during processing of spoon sweets”, Journal of Food Engineering, Volume 89, Issue 2, November 2008, Pages 149-155

Simopoulos A., Visioli F., “Mediterranean Diets”, Karger Medical and Scientific Publishers, Jan. 2000

Tryfon Adamidis et al., “Nutritional and Health Aspects of Food in the Balkans”, Nutritional and Health Aspects of Traditional and Ethnic Foods, 2021, Pages 107-124

Ζήνα Βαρσάμη
Ζήνα Βαρσάμη Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Η Ζήνα Βαρσάμη είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος με επιπλέον εκπαίδευση στις διατροφικές διαταραχές (Master Practitioner in Eating Disorders and Obesity). Είναι επιστημονικός συνεργάτης και αρθρογράφος του πρώτου portal διατροφής medNutrition.gr, μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδας και διατηρεί διαιτολογικό γραφείο στην Σπερχειάδα Φθιώτιδας.