Διατροφή

Δίκοκκο Σιτάρι: Ένας διατροφικός «θησαυρός»

25 Σεπτεμβρίου 2018
915 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
dikokko sitari kai diatrofiki aksia

Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι αρχαίοι σπόροι εντάσσονται στη διατροφή μας, κάνοντάς τους... μοντέρνους! Ένας από τους πιο γνωστούς αρχαίους σπόρους είναι το δίκοκκο σιτάρι, που αν και σταμάτησε η καλλιέργεια του για μεγάλο χρονικό διάστημα, έχει επανέλθει στην παραγωγική διαδικασία και στις διατροφικές μας συνήθειες! Πάμε λοιπόν να μάθουμε τα πάντα για αυτό!

Δίκοκκο Σιτάρι: Ο «ντυμένος» σπόρος

Το ταξίδι αυτού του διαφορετικού δημητριακού ξεκίνησε από τη Μεσοποταμία (8.000 π.Χ.) και επεκτάθηκε στη συνέχεια στη Β. Αφρική, Βαλκάνια και την κεντρική & ανατολική Ευρώπη.

Το περίβλημα του καρπού έχει την ιδιαιτερότητα να παραμένει προσκολλημένο στον σπόρο και να μην απομακρύνεται κατά τη διαδικασία του θερισμού. Με αυτό τον τρόπο, ο καρπός παραμένει «ντυμένος», δίνοντάς του μία ποικιλία θρεπτικών συστατικών και ενισχύοντας τη διατροφική του αξία. 

Έχετε σκεφτεί ότι το ψωμί που καταναλώνετε θα μπορούσε να έχει υψηλότερη διατροφική αξία;

Τι κρύβεται σε μία φέτα ψωμί με δίκοκκο σιτάρι (38g);

Βιταμίνη Β1 (θειαμίνη)

Πρόκειται για μία βιταμίνη που συμβάλλει στην «απελευθέρωση» ενέργειας που παράγεται από τα τρόφιμα, συμμετέχοντας με αυτό τον τρόπο στη φυσιολογική λειτουργία του μεταβολισμού μας.

Μαγνήσιο

Το μαγνήσιο από τη φύση του συμβάλλει στην υγεία των οστών και των δοντιών, καθώς επίσης και στο μεταβολισμό άλλων θρεπτικών συστατικών. Επιπλέον, είναι αυτό το συστατικό που συμβάλλει στην εξισορρόπηση των ηλεκτρολυτών στο σώμα μας, ενώ βοηθάει και τους μυς...να χαλαρώσουν!

Χαλκός

Ένας καρπός που υπήρχε και στην εποχή του Χαλκού και αποτελεί επίσης καλή πηγή χαλκού. Ένα ιχνοστοιχείο απαραίτητο για τον οργανισμό μας, καθώς ρυθμίζει τις λειτουργίες διαφόρων απαραίτητων ενζύμων, ενώ αποτελεί μέρος των φυσιολογικών διεργασιών για τη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος.

Φώσφορος

Ο φώσφορος είναι ένα ακόμη συστατικό που συναντάμε στο δίκοκκο σιτάρι. Μαζί με το μαγνήσιο, συμβάλλει στην υγεία των οστών και των δοντιών μας. Ταυτόχρονα, αποτελεί μέρος στις διεργασίες που βοηθούν στην απελευθέρωση της ενέργειας από τα τρόφιμα.

Φυτικές ίνες

Πέρα από την ποικιλία βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων, το δίκοκκο σιτάρι αποτελεί  πηγή φυτικών ινών!  Οι φυτικές ίνες είναι γνωστές για τις ευεργετικές ιδιότητες στην υγεία μας και τα οφέλη τους είναι πολλαπλά.

Το δίκοκκο σιτάρι περιέχει 20-60% περισσότερα θρεπτικά συστατικά, όπως μαγνήσιο, ψευδάργυρο, χαλκό και φώσφορο, συγκριτικά με το μονόκοκκο και το μαλακό σιτάρι

Πώς να εντάξετε το ψωμί σε φέτες με δίκοκκο σιτάρι στη διατροφή σας;

Για τους πιο... «ανήσυχους» διατροφικά, καταναλώστε το ως ελαφρύ βραδινό ή σνακ μαζί με τυρί και αβοκάντο! Ενώ, για τους πιο πρωινούς τύπους, μπορείτε να το συνδυάστε με αυγό βραστό κι ένα φρούτο.

Δείτε το infographic που ακολουθεί και εντάξτε τον διατροφικό αυτό «θησαυρό» στην καθημερινότητά σας!

Infographic dikokko 800px

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Heitmann M., Zannini E., Arendt E. (2016). Impact of Saccharomyces cerevisiae metabolites produced during fermentation on bread quality parameters: a review. Crit Rev Food Sci Nutr. 22:0.

Kamal-Eldin A, Moazzami A, Washi S. (2011). Sesame seed lignans: potent physiological modulators and possible ingredients in functional foods & nutraceuticals. Recent Pat Food Nutr Agric. 3(1):17-29.

Markiewicz-Żukowska R, Moskwa J, Gromkowska-Kępka K, Laskowska E, Laskowska J, Tomczuk J, Borawska MH. (2016). Bakery products as a source of total dietary fiber in young adults. Rocz Panstw Zakl Hig. 67(2):131-6.

Kajla P, Sharma A, Sood DR. (2015). Flaxseed—a potential functional food source. J Food Sci Technol. 52(4): 1857–1871.

  • Ελένη Τσαχάκη
    Ελένη Τσαχάκη Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Τσαχάκη Ελένη είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, απόφοιτη του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης. Παρέχει τις υπηρεσίες της στο διαιτολογικό της γραφείο στα Νότια Προάστια Αττικής, ενώ από το 2016 εργάζεται στο τμήμα εταιρικής επικοινωνίας του medNutrition.