Διατροφή

Γνωρίστε τα πιο ωφέλιμα superfoods!

09 Ιανουαρίου 2017
9147 Προβολές
4 λεπτά να διαβαστεί
linarosporos

Photo source: www.bigstockphoto.com

Τι σημαίνει «υπερτροφή»;

Το λεξικό της Οξφόρδης περιγράφει την «υπερτροφή» (superfood) ως: «πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά τρόφιμο, που θεωρείται ιδιαίτερα ευεργετικό για την υγεία και την ευημερία».

Το λεξικό Merriam-Webster παραλείπει οποιαδήποτε αναφορά στην υγεία και ορίζει την «υπερτροφή» ως «ένα σούπερ πυκνό σε θρεπτικά συστατικά τρόφιμο, που περιέχει βιταμίνες, μέταλλα, φυτικές ίνες, αντιοξειδωτικά ή/ και φυτοθρεπτικά συστατικά».

Κατά το MedicineNet, οι «υπερτροφές» αποτελούν μη ιατρικό όρο που αναφέρονται σε τρόφιμα που μπορεί να προάγουν την υγεία (μείωση του κινδύνου ενός ατόμου νόσησης ή βελτίωση οποιασδήποτε πτυχής της σωματικής ή ψυχικής υγείας). Οι λεγόμενες «υπερτροφές» μπορεί να έχουν μια ασυνήθιστα υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες, αντιοξειδωτικά, ή άλλα θρεπτικά συστατικά.

Σε γενικές γραμμές, η λέξη «υπερτροφές» αναφέρεται σε τρόφιμα η περιεκτικότητα των οποίων σε θρεπτικά συστατικά παρέχει ένα ή περισσότερα οφέλη για την υγεία σε σχέση με άλλα τρόφιμα.

Παραδείγματα καθημερινών τροφίμων που προάγουν την υγεία και έχει επικρατήσει να αναφέρονται ως «υπερτροφές» (superfoods) είναι: τα βατόμουρα, ο σολομός, διάφοροι καρποί, το μπρόκολο κ.ά.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον American Dietetic Association μια διατροφή θα πρέπει να είναι υγιεινή στο σύνολό της και να περιλαμβάνει ποικιλία τροφίμων και όχι να δίνει έμφαση σε μεμονωμένες...θαυματουργές τροφές

Πού μπορώ να βρω τις υπερτροφές;

Μια καλοσχεδιασμένη υγιεινή διατροφή μπορεί να περιέχει «υπερτροφές». Ωστόσο, τα «κενά» της διατροφής του σύγχρονου ανθρώπου είναι μεγάλα, με αποτέλεσμα οι ανάγκες του σε θρεπτικά συστατικά να μην καλύπτονται αποτελεσματικά. Τα συστατικά που του λείπουν, μπορεί να τα λάβει και από διατροφικά συμπληρώματα, πάντα με τη σύμφωνη γνώμη και συμβουλή του γιατρού και του διαιτολόγου του.

Γιατί τα τρόφιμά μας δεν καλύπτουν τις ανάγκες μας;

Σήμερα, τα τρόφιμα είναι λιγότερο πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, σε σχέση με το παρελθόν (π.χ. το 1950) και αυτό έχει κυρίως να κάνει με τις αλλαγές στον τρόπο καλλιέργειας και τις χρησιμοποιούμενες ποικιλίες. Αλλαγές που «συμβιβάζονται» με τη μείωση της περιεκτικότητας σε θρεπτικά συστατικά, με αντάλλαγμα μια καλύτερη απόδοση... Το σίγουρο είναι ότι η αύξηση του πληθυσμού έχει επιφέρει σήμερα πάνω από 3 δισεκατομμύρια του παγκόσμιου πληθυσμού να υποσιτίζονται.

Να χρησιμοποιήσω συμπληρώματα υπερτροφών;

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάποιο συμπλήρωμα υπερτροφών πάντα με τη σύμφωνη γνώμη και συμβουλή του γιατρού και του διαιτολόγου σας!

Όσον αφορά τη δοσολογία ακολουθήστε την αναγραφόμενη στη συσκευασία του συμπληρώματος. Στην ετικέτα αναγράφεται η ενεργή ουσία και το ποσοστό της ημερήσιας συνιστώμενης δοσολογίας του.

Λαμβάνοντας μεγαλύτερες δόσεις συμπληρωμάτων από όσες χρειάζεστε, αυξάνετε τον κίνδυνο εμφάνισης προβλημάτων υγείας, αντί να τον μειώσετε. Οι υψηλές δόσεις ορισμένων θρεπτικών συστατικών μπορεί να οδηγήσουν σε ανεπάρκεια κάποιων άλλων. Η υψηλή πρόσληψη ασβεστίου, για παράδειγμα, μπορεί να μειώσει την απορρόφηση σιδήρου.

Στο πόσον καιρό μπορείτε να λαμβάνετε ένα συμπλήρωμα υπερτροφών, η απάντηση είναι ότι εξαρτάται από το ενεργό συστατικό που περιέχεται, καθώς και από άλλες παραμέτρους (π.χ. ηλικία, φύλο, κατάσταση υγείας, άθληση, φαρμακευτική αγωγή), τις οποίες μπορεί να συνεκτιμήσει μόνο ο γιατρός που σας παρακολουθεί.

Να λαμβάνω υπερτροφές, αν πάσχω από κάποια πάθηση;

Κάθε τρόφιμο μπορεί να έχει θετική έως και αρνητική επίδραση στον άνθρωπο, ανάλογα με την κατάσταση της υγείας του. Το ίδιο ισχύει και για τις υπερτροφές. Τα συστατικά των υπερτροφών είναι δυνατόν να είναι ευεργετικά, αλλά αυτό δε σημαίνει πως κάθε υπερτροφή είναι κατάλληλη για κάθε καταναλωτή. Οι υπερτροφές θα πρέπει να λαμβάνονται έχοντας υπόψη τις πιθανές παρενέργειές τους.

Σε κάποιες χρόνιες παθήσεις, για παράδειγμα, οι υπερτροφές μπορούν να αλληλεπιδράσουν με τη λαμβάνουσα φαρμακευτική αγωγή, επηρεάζοντας τη δραστικότητά της.

Υπάρχουν αλληλεπιδράσεις υπερτροφών με φάρμακα;

Κάποια από τα συστατικά των υπερτροφών μπορούν να επηρεάσουν την αποτελεσματικότητα της συνταγογραφούμενης φαρμακευτικής σας αγωγής. Τέτοια παραδείγματα φαρμακευτικών αγωγών είναι:

  • Αντιπηκτικά
  • Αντιεπιληπτικά
  • Φάρμακα υπέρτασης
  • Αντιδιαβητικά
  • Ψυχιατρική αγωγή

Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται ιατρικός έλεγχος πριν τη λήψη συμπληρωμάτων υπερτροφών.

Εάν είστε έγκυος ή σκοπεύετε να μείνετε, ή εάν είστε σε περίοδο θηλασμού, πρέπει να συμβουλευτείτε το γυναικολόγο σας, πριν τη λήψη κάποιου συμπληρώματος υπερτροφών.

Ποιες οι πιο γνωστές υπερτροφές & ποια τα οφέλη τους στην υγεία;

Κανέλα και σακχαρώδης διαβήτης

Η κανέλα έχει αποδεδειγμένη δράση στη ρύθμιση του σακχάρου, και κυρίως στη ρύθμιση του Διαβήτη Τύπου ΙΙ.

Γαϊδουράγκαθο για την υγεία του ήπατος

Η απόδειξη ότι ένας δρόμος σπαρμένος με αγκάθια μπορεί να είναι ωφέλιμος. Το γαϊδουράγκαθο ωφελεί το ήπαρ, καθώς καταπολεμά την οξείδωση και τη φλεγμονή των κυττάρων του. Σε συνδυασμό με κάποιο αντιισταμινικό, συμβάλλει στην καταπολέμηση της αλλεργικής ρινίτιδας.

Μύρτιλλο για καλύτερη όραση

Χάρη στην ισχυρή αντιοξειδωτική του δράση, δρα ως αντιγηραντικό, προστατεύοντας την όραση και καθυστερώντας την εξέλιξη του γλαυκώματος. Περιέχει σημαντικά βιοενεργά συστατικά (ανθοκυανίνες, πολυφαινόλες, ρεσβερατρόλη κ.ά.).

Κόκκινο Τριφύλλι στην εμμηνόπαυση

Περιέχει φυτοοιστρογόνα, σημαντικά για τη θεραπεία και τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης. Επίσης, ανακουφίζει από τον πόνο στο στήθος, που εμφανίζουν πολλές γυναίκες στη διάρκεια της περιόδου. 

Εχινάτσια κατά του κρυολογήματος

Μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες εμφάνισης του κοινού κρυολογήματος και να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις επαναλαμβανόμενες λοιμώξεις.

Γλυκοζαμίνη για τις αρθρώσεις

Η γλυκοζαμίνη λειτουργεί ως «μαξιλάρι» που περιβάλλει τις αρθρώσεις και βοηθά στην αντιμετώπιση της οστεοαρθρίτιδας και του επιμένοντος πόνου της.

Τζίντζερ, Λευκός Φλοιός Ιτιάς, Κουρκούμι στα πόδια σας

Προλάβετε τους τραυματισμούς, ενισχύοντας τα πόδια σας. Οι παραπάνω υπερτροφές συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των πόνων στις αρθρώσεις και στην καταπολέμηση του οξειδωτικού στρες.

ofeli apo tin katanalwsi ypertrofwn

 

Βαλεριάνα με ηρεμιιστική δράση

Διαθέτει ήπια χαλαρωτική και ηρεμιστική δράση. Η βαλεριάνα φαίνεται να βοηθά σημαντικά στην καταπολέμηση των αϋπνιών.

Φύλλα Αιγύπτου κατά της δυσκοιλιότητας

Τα φύλλα Αιγύπτου (ή αλλιώς Senna) ανακουφίζουν από τη δυσκοιλιότητα, καθώς διαθέτουν ήπια υπακτική δράση.

Πολυκοζανόλη για την υγεία της καρδιάς

Ενισχύει τη λειτουργία της καρδιάς. Φαίνεται ότι μειώνει τα επίπεδα της «κακής» LDL χοληστερόλης και αυξάνει τις τιμές της «καλής» HDL χοληστερόλης.

Σκόρδο υπέρ του κυκλοφορικού

Προστατεύει την υγεία των αγγείων. Μελέτες έχουν δείξει ότι το σκόρδο μειώνει τα υψηλά επίπεδα αρτηριακής πίεσης και της «κακής» LDL χοληστερόλης.

Στέβια με μεγαλύτερη γλυκύτητα

Φυσική γλυκαντική ουσία χωρίς θερμίδες. Προσδίδει γλυκύτητα έως και 300 φορές μεγαλύτερη από την κοινή ζάχαρη. 

Αχιλλαία η χιλιόφυλλος κατά του φουσκώματος

Έρευνες έχουν δείξει ότι τα αιθέρια έλαιά της, ανακουφίζουν από προβλήματα πέψης (π.χ. φουσκώματα).

Ιπποφαές το θαυματουργό

Περιέχει πλήθος από πολύτιμα θρεπτικά συστατικά, όπως καροτενοειδή, φλαβονοειδή, φυτοστερόλες, βιταμίνη Ε, βιταμίνη Α, απαραίτητα λιπαρά οξέα, που αντιστοιχούν σε μια σειρά από πολύτιμες δράσεις: αντικαρκινική, κάλυψη θρεπτικών συστατικών, αντιυπερχοληστερολαιμική δράση, αντιμετώπιση παθήσεων πεπτικού.

Σπιρουλίνα η πολύτιμη

Ο ...ορισμός της υπερτροφής! Με υψηλή περιεκτικότητα σε πολύτιμη πρωτεΐνη, παρέχει στον οργανισμό πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και αντιοξειδωτικά. Κι όλα αυτά, με ελάχιστες θερμίδες!

Δείτε περισσότερα για τις υπερτροφές από το Διαιτολόγο - Διατροφολόγο M.Sc., Δημήτρη Αθανασιάδη.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Shukla M, Gupta K, Rasheed Z, Khan KA, Haqqi TM. Bioavailable constituents/metabolites of pomegranate (Punica granatum L) preferentially inhibit COX2 activity ex vivo and IL-1beta-induced PGE2 production in human chondrocytes in vitro. Journal of Inflammation (London, England). 2008;5:9. doi:10.1186/1476-9255-5-9.

Antiproliferative effects of pomegranate extract in MCF-7 breast cancer cells are associated with reduced DNA repair gene expression and induction of double strand breaksAmit B. Shirode1,2,†, Prasad Kovvuru1,2,†, Sridar V. Chittur2,3, Susanne M. Henning4, David Heber4 andRamune Reliene1,2,* Version of Record online: 28 JAN 2013

Kanellos, P.T., Kaliora, A.C., Liaskos, C. et al. Plant Foods Hum Nutr (2013) 68: 145. doi:10.1007/s11130-013-0348-y

Kristensen et al.: Flaxseed dietary fibers lower cholesterol and increase fecal fat excretion, but magnitude of effect depend on food type. Nutrition & Metabolism 2012 9:8.

Lifestyle Counseling and Supplementation with Flaxseed or Walnuts Influence the Management of Metabolic Syndrome. Nutrition & Disease September 8 2010.

Dietary Flaxseed Alters Tumor Biological Markers in Postmenopausal Breast Cancer. Clin Cancer Res May 15 2005.

Patisaul HB, Jefferson W. The pros and cons of phytoestrogens. Frontiers in neuroendocrinology. 2010;31(4):400-419. doi:10.1016/j.yfrne.2010.03.003.

Sankar D, Rao MR, Sambandam G, Pugalendi KV. Effect of Sesame Oil on Diuretics or ß-blockers in the Modulation of Blood Pressure, Anthropometry, Lipid Profile, and Redox Status. The Yale Journal of Biology and Medicine. 2006;79(1):19-26.

  • Κωνσταντίνος Κούτσικας
    Κωνσταντίνος Κούτσικας Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, Μ.Sc.

    Ο Κων/νος Κούτσικας είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος με μεταπτυχιακό δίπλωμα (Μ. Sc.) στην Κλινική Διατροφή και συγγραφέας του Ελληνικού Χορτοφαγικού βιβλίου «Κρέας; Όχι ευχαριστώ!». Παρέχει εξατομικευμένες διαιτολογικές υπηρεσίες στο γραφείο του, στη Θεσσαλονίκη.

  • Δημήτρης Π. Μπερτζελέτος
    Δημήτρης Π. Μπερτζελέτος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Δημήτρης Μπερτζελέτος είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με μεταπτυχιακές σπουδές στη Δημόσια Υγεία και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Δραστηριοποιείται επαγγελματικά στην Τρίπολη, συνεργάζεται επιστημονικά στην ΠΑΕ Αστέρα Τρίπολης, ενώ παρέχει τις υπηρεσίες του στο Κέντρο Αποκατάστασης "Παλλάδιον"