Άλλες Παθήσεις

Ο Νίκος παραπονιέται για ξηροφθαλμία. Πώς μπορεί η διατροφή να βοηθήσει;

25 Ιουλίου 2016
3 λεπτά να διαβαστεί
andras me akoustika

Photo source: www.bigstockphoto.com

Νίκος, 32 ετών

Ο Νίκος ασχολείται με την δημιουργία ιστοσελίδων με αποτέλεσμα να περνάει παραπάνω από 10 ώρες μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή του. Ο καθιστικός τρόπος ζωής του καθώς και η αφοσίωση κατά την ώρα της εργασίας του έχει ως αποτέλεσμα να έχει παραμελήσει την διατροφή του αφού δεν κάνει συχνά γεύματα, δεν ενυδατώνεται σωστά ενώ οι τροφές που επιλέγει είναι περιορισμένης ποικιλίας και συνήθως πρόκειται για πρόχειρο φαγητό. Τελευταία διαμαρτύρεται για την έντονη ξηροφθαλμία η οποία του δημιουργεί σοβαρή ενόχληση, εμποδίζοντας τον να δουλέψει.

Με μια πρώτη γρήγορη ανάγνωση του προβλήματος του Νίκου, κάποιοι μπορεί να σκεφτούν τι σχέση μπορεί να έχει η διατροφή με την ξηροφθαλμία. Τι και αν φαίνονται όμως ασύνδετα, για ακόμα μια φορά οι έρευνες έρχονται να αποδείξουν την σπουδαιότητα της διατροφής ακόμα και σε όργανα του σώματος μας που δεν θα φανταζόμασταν.

Καταρχάς ας δούμε τι είναι η ξηροφθαλμία και πως αυτή εκδηλώνεται. Δυστυχώς είναι μια συνηθισμένη διαταραχή της υγείας των ματιών, η οποία οφείλεται στο γεγονός ότι τα δάκρυα που παράγει ο οργανισμός μας δεν είναι επαρκή ή τόσο καλής σύστασης ούτως ώστε να λιπάνουν ικανοποιητικά τα μάτια μας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παρουσιάζεται ενόχληση στα μάτια, κάψιμο, αίσθηση τσιμπήματος ή αλλοίωση της όρασης.

Στην περίπτωση του Νίκου, η ανεπαρκής ενυδάτωση καθώς και η επιλογή προχείρου φαγητού χωρίς μεγάλη ποικιλία άρα κατά συνέπεια φτωχή σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία έχει ως αποτέλεσμα τα παραγόμενα δάκρυα να μην μπορούν να ενυδατώσουν τα μάτια του. Η βιταμίνη Α, η βιταμίνη C , η βιταμίνη Β6 , το κάλιο και ο ψευδάργυρος έχει φανεί ότι συσχετίζονται με την ικανοποιητική παραγωγή δακρύων. Επίσης πρόσφατες μελέτες προτείνουν ότι η αυξημένη πρόσληψη ω3 λιπαρών οξέων μπορεί να δρα προστατευτικά στην εμφάνιση ξηροφθαλμίας λόγω της αντιφλεγμονώδους δράσης τους. Από την άλλη μεριά άνθρωποι των οποίων η διατροφή είναι πλούσια σε λιπαρά, αλάτι, ζάχαρη και αλκοόλ είναι πιο πιθανό να υποφέρουν από ξηροφθαλμία.
Συνεπώς αυτό που θα συμβούλευα σε πρώτη φάση τον Νίκο θα ήταν να φροντίσει για την σωστή και επαρκή ενυδάτωση του. Συγκεκριμένα, καλό θα ήταν να αυξήσει την ημερήσια πρόσληψη υγρών στα 2,5-3 λίτρα. Στα υγρά πέρα από το νερό που θα πρέπει να αποτελεί την πρώτη επιλογή ενυδάτωσης, συγκαταλέγονται και άλλα ποτά όπως οι χυμοί, το γάλα, ο καφές, το τσάι και οποιοδήποτε άλλο ρόφημα που έχει σαν βάση του το νερό. Δεν θα έλεγα το ίδιο και για τα αλκοολούχα ποτά τα οποία περισσότερο αφυδατώνουν παρά ενυδατώνουν τον οργανισμό μας φορτώνοντας τον με περιττές θερμίδες, κενές θρεπτικών συστατικών.

Επειδή όμως εκτός από τα υγρά μας ενυδατώνουν και οι τροφές, σημαντικό είναι ο Νίκος να εμπλουτίσει την διατροφή του σε τρόφιμα όπως τα φρούτα και τα λαχανικά πολλά εκ των οποίων φτάνουν να έχουν περιεκτικότητα σε νερό μέχρι και 90%.

Αφού λοιπόν ο Νίκος εξασφαλίσει μία καλή ενυδάτωση, στην συνέχεια καλό θα ήταν να στραφεί σε πιο ειδικά τρόφιμα που θα του προσφέρουν τις βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία για την ενίσχυση της υγεία των ματιών του. Η βιταμίνη Α, γνωστή για τις ευεργετικές τις δράσεις, μπορεί να βρεθεί σε αφθονία στις γλυκοπατάτες, στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, στην κολοκύθα, στο πεπόνι, στα καρότα καθώς και στα ιχθυέλαια. Τα ιχθυέλαια καθώς και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά περιέχουν και σημαντικές ποσότητες των ω3 λιπαρών που όπως προανέφερα, επίσης δρουν προστατευτικά ενάντια στην ξηροφθαλμία. Ακόμα ο λιναρόσπορος και οι ξηροί καρποί όπως τα καρύδια αποτελούν καλές πηγές ω3 λιπαρών.

Βιταμίνη C μπορούμε εύκολα να προσλάβουμε από τα εσπεριδοειδή, τα ακτινίδια, τις φράουλες, το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών και την παπάγια. Πολλά από αυτά τα λαχανικά και τα φρούτα περιλαμβάνουν και σημαντικές ποσότητες καλίου και γι αυτό ο Νίκος θα έπρεπε να τα εντάξει στο ημερήσιο διαιτολόγιο του. Αναλυτικότερα σνακ όπως αποξηραμένα βερίκοκα, μια μπανάνα, ένα ποτήρι γάλα ή ένα γιαούρτι θα μπορούσαν να τον βοηθήσουν ούτως ώστε να καλύψει τις ανάγκες του .

Τέλος η βιταμίνη B6 καθώς και ο ψευδάργυρος θα μπορούσε να εξασφαλιστεί από ένα πρωινό γεύμα με φύτρο σιταριού μιας και είναι πλούσιο και στα δύο συστατικά. Άρα ένα ποτήρι γάλα με πίτουρο ή μια μπάρα που σαν βάση της θα είναι το πίτουρο θα ήταν μία υγιεινή και θρεπτική επιλογή για τον Νίκο.
Ολοκληρώνοντας λοιπόν, θα λέγαμε ότι για να καταφέρει ο φίλος μας να αντιμετωπίσει εν μέρει την ξηροφθαλμία που του έχει παρουσιαστεί θα μπορούσε να βελτιώσει σημαντικά την ενυδάτωση του μέσω των υγρών, των φρούτων και τον λαχανικών, να αυξήσει την συχνότητα κατανάλωσης των γευμάτων του καθώς και να κάνει πιο σωστές επιλογές των σνακ και των γευμάτων του. Φρούτα, δημητριακά, λαχανικά και πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας μπορούν να του εξασφαλίσουν ευεξία, ενέργεια για να δουλέψει και άριστη όραση.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Caffery E.B. 1991 Influence of Diet on Tear Function. OPTOMETRY AND VISION SCIENCE, Vol. 68, No.1, pp 58-72.

Roncone M, Bartlett H. 2010. Essential fatty acids for dry eye: A review. Contact Lens and Anterior Eye. Vol 33, Issue 2, April 2010, pp 49–54.

Miljanovic´ B. et al.2005. Relation between dietary n3 and n6 fatty acids and clinically diagnosed dry eye syndrome in women. Am J Clin Nutr 2005;82:887–93

  • Φωτεινή Ρέβη
    Φωτεινή Ρέβη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Ρέβη Φωτεινή είναι κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc) στην Αθλητική Διατροφή. Τα τελευταία 5 χρόνια, μετά την απόκτηση του πτυχίου της, εργάζεται σε πολυιατρείο της Καισαριανής στο διαιτολογικό τμήμα.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.