738
Διατροφή

Φυτικές ίνες: Όλα τα τελευταία δεδομένα

Φυτικές ίνες: Όλα τα τελευταία δεδομένα

Photo source: www.bigstockphoto.com

Είναι γνωστό σε όλους μας ότι οι φυτικές ίνες προστατεύουν τον οργανισμό από καρδιαγγειακά νοσήματα και μπορούν να συμβάλουν στην απώλεια και διατήρηση του βάρους. Έτσι, οι φυτικές ίνες μπορούν να βοηθήσουν άμεσα ή έμμεσα σε ασθένειες που συσχετίζονται με την παχυσαρκία, όπως ο διαβήτης τύπου 2, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και ο καρκίνος.

Ο καρκίνος του παχέος εντέρου είναι ο τρίτος πιο συχνός τύπος καρκίνου. Κάθε χρόνο διαγιγνώσκονται 1.2 εκατομμύρια καινούργια περιστατικά καρκίνου του παχέος εντέρου, αριθμός που αντιστοιχεί στο 9.7% όλων των περιπτώσεων καρκίνου.

Ερευνητές από Αγγλία και Γερμανία ανέλυσαν 25 έρευνες που έγιναν σε Αμερική, Ευρώπη και Ασία, σε δείγμα περίπου 2 εκατομμυρίων ατόμων και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι μια διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες, και ιδιαίτερα φυτικές ίνες που προέρχονται από τα δημητριακά (ψωμί ολικής αλέσεως, δημητριακά ολικής αλέσεως, καστανό ρύζι, βρώμη και κριθάρι), μειώνουν την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου.

Συγκρίνοντας με τη χαμηλότερη κατανάλωση φυτικών ινών, κάθε 10γρ αύξηση στις φυτικές ίνες που προέρχονταν από προϊόντα ολικής αλέσεως, οδηγούσε σε 10% μείωση της πιθανότατας εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου. Αν, για παράδειγμα, κάποιος λάμβανε 5γρ φυτικών ινών ημερησίως και τα αύξανε στα 15γρ, ο κίνδυνος εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου μειωνόταν κατά 10%. Επίσης, προσθέτοντας στη διατροφή 3 μερίδες προϊόντων ολικής αλέσεως (90γρ η κάθε μερίδα από προϊόντα ολικής άλεσης) τη μέρα, υπήρχε μείωση 20% στην πιθανότατα εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου.

Αυτές οι έρευνες δεν βρήκαν σημαντική συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης φυτικών ινών από φρούτα και λαχανικά και του καρκίνου του παχέος εντέρου. Όπως είναι γνωστό όμως, τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν αντιοξειδωτικές ουσίες που μειώνουν τις πιθανότητες εμφάνισης διαφόρων μορφών καρκίνου. Άρα, δεν πρέπει να τα αποκλείουμε από τη διατροφή μας.

Πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν σε εφήβους, απέδειξε ότι μια διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες, αλλά όχι φτωχή σε κορεσμένα λιπαρά και χοληστερόλη, μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 και καρδιαγγειακών νοσημάτων. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να ενθαρρύνουμε τους νέους να καταναλώνουν τρόφιμα πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά και χοληστερόλη. Πρέπει όμως να επικεντρωθούμε στο να τους διδάσκουμε ότι πρέπει να καταναλώνουν τροφές φυτικής προέλευσης, πλούσιες σε φυτικές ίνες.

Στην έρευνα αυτή, το 70% των εφήβων είχαν τουλάχιστον έναν από τους πέντε βασικούς παράγοντες κινδύνου για μεταβολικό σύνδρομο: υψηλή αρτηριακή πίεση, υψηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, υψηλά επίπεδα λίπους στο αίμα, χαμηλά επίπεδα καλής χοληστερόλης (HDL) και μεγάλη περιφέρεια μέσης. Στο τέλος της έρευνας, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι όσο αυξανόταν η πρόσληψη φυτικών ινών από τη διατροφή, τόσο μειωνόταν ο κίνδυνος για το μεταβολικό σύνδρομο.

Επίσης, η έρευνα έδειξε ότι, λόγω της μειωμένης κατανάλωσης φρούτων, λαχανικών, οσπρίων και προϊόντων ολικής άλεσης, οι έφηβοι (αγόρια και κοπέλες) κατανάλωναν κατά μέσο όρο 13γρ φυτικών ινών την ημέρα, ενώ η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη είναι 26γρ για τα κορίτσια και 38γρ για τα αγόρια. Μια απλή τακτική για να αυξηθεί η πρόσληψη των φυτικών ινών είναι να καταναλώνουμε καθημερινά τουλάχιστον 3 μερίδες φρούτων και λαχανικών (12γρ φυτικών ινών), 1 μερίδα οσπρίων (7γρ φυτικών ινών), 3 μερίδες προϊόντων ολικής αλέσεως (11γρ φυτικών ινών). Σύνολο: 30γρ φυτικών ινών.

Καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι και οι δυο μελέτες ενθαρρύνουν τον κόσμο να καταναλώνει προϊόντα ολικής αλέσεως, όσπρια, φρούτα και λαχανικά, ώστε να αυξάνει την καθημερινή πρόσληψή του σε φυτικές ίνες. Αν και στην πρώτη μελέτη δεν φαίνεται ξεκάθαρα ότι οι φυτικές ίνες από τα φρούτα και τα λαχανικά βοηθούν άμεσα στην πρόληψη του καρκίνου του παχέος εντέρου, εντούτοις τα φρούτα και τα λαχανικά έχουν πολλές άλλες ευεργετικές ιδιότητες στην υγεία μας και δεν πρέπει να τα αποκλείουμε από τη διατροφή μας. Επίσης, μια διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες που προέρχεται από φυτικής προέλευσης τρόφιμα, αυτόματα μειώνει την κατανάλωση τροφών ζωικής προέλευσης. Άρα το όφελος για την υγεία μας είναι ανεκτίμητο.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Dagfinn Aune, Doris S M Chan, Rosa Lau, Rui Vieira, Darren C Greenwood, Ellen Kampman, Teresa Norat. Dietary fibre, whole grains, and risk of colorectal cancer: systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies. BMJ 2011; 343 doi: 10.1136/bmj.d6617 (cited December 14, 2011); Available from: http://www.bmj.com/content/343/bmj.d6617

Anne Tjønneland, Anja Olsen. Fibre and Prevention of Chronic Diseases. BMJ 2011; 343 doi: 10.1136/bmj.d6938 (cided December 14, 2011); Available from: http://www.bmj.com/content/343/bmj.d6938

Science Daily. More fiber, but not necessarily less fat, good for teen diets (Michigan State University). 2011, November 10 (cited December 14, 2011); Available from: http://www.sciencedaily.com¬ /releases/2011/11/111110130001.htm

Joseph J. Carlson, Joey C. Eisenmann, Gregory J. Norman, Karen A. Ortiz, Paul C. Young. Dietary Fiber and Nutrient Density Are Inversely Associated with the Metabolic Syndrome in US Adolescents. Journal of the American Dietetic Association, 2011; 111 HYPERLINK "http://dx.doi.org/10.1016/j.jada.2011.08.008" \n

  • Νικολέττα Ντορζή Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc., RD

    Η Νικολέττα Ντορζή είναι Κλινική Διαιτολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (Msc) στην Κλινική Διαιτολογία που ασχολείται με διάφορες ασθένειες και με πολύχρονη πείρα σε παιδική παχυσαρκία. Εργάζεται ως ιδιώτης κλινική διαιτολόγος και παράλληλα εργάζεται σαν εκπαιδεύτρια του τμήματος διαιτολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

×
×