739
Δίαιτα

Ο ύπνος βοηθά στην απώλεια λίπους στη δίαιτα;

16 Μαρτίου 2015
της Δήμητρας Σκλαβενίτη
Ο ύπνος βοηθά στην απώλεια λίπους στη δίαιτα;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Τα τελευταία χρόνια, οι συνήθειες ύπνου έχουν αλλάξει πολύ. Ο σύγχρονος άνθρωπος κοιμάται λιγότερες ώρες σε σύγκριση με μερικά χρόνια πριν και μάλιστα φαίνεται ότι οι λιγότερες ώρες ύπνου είναι αποτέλεσμα κυρίως της αργής προσέλευσης στο κρεβάτι. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι οι διαφορετικοί ρυθμοί της σημερινής εποχής, αλλά και η τηλεόραση, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και γενικά τα media, που φαίνεται να έχουν μερίδιο ευθύνης, αφού πολλοί άνθρωποι προτιμούν να αφιερώσουν μερικές ώρες από τον ύπνο τους για να δουν κάτι στην τηλεόραση ή το διαδίκτυο και να ασχοληθούν με τον υπολογιστή ή το κινητό τους. Πώς όμως οι αλλαγές στις συνήθειες ύπνου επηρεάζουν το βάρος μας; Ο ύπνος βοηθά στο να χάνουμε πιο εύκολα βάρος και συγκεκριμένα λίπος, κατά την διάρκεια μιας δίαιτας;

Σύμφωνα με μελέτες, ο ύπνος είναι ένας καλός σύμμαχος στην απώλεια λίπους κατά την διάρκεια μιας δίαιτας. Έτσι, τα άτομα που στερούνται ύπνου, ενώ ακολουθούν κάποια δίαιτα φαίνεται να χάνουν λιγότερο βάρος σε σχέση με άτομα που ακολουθούν ίδια δίαιτα αλλά κοιμούνται σωστά. Μάλιστα, το βάρος αυτό προέρχεται κατά κύριο λόγο από την απώλεια άλιπης και όχι λιπώδους μάζας σώματος. Δηλαδή, όχι μόνο χάνουν πιο δύσκολα βάρος, αλλά έχουν και μεγάλη δυσκολία στο να αποβάλλουν το περιττό λίπος από το σώμα τους. Επιπλέον, πέρα από την δυσκολία απώλειας λιπώδους μάζας, φαίνεται πως η έλλειψη ύπνου οδηγεί και σε πιο εύκολη επανάκτηση του ήδη απολεσθέντος βάρους.

Υπάρχουν τρεις λόγοι που σε περιπτώσεις έλλειψης ύπνου οδηγούν σε δυσκολία απώλειας βάρους και σε ευκολία επανάκτησής του. Ο πρώτος είναι ότι τα άτομα που κοιμούνται λιγότερο, έχουν περισσότερο χρόνο να καταναλώσουν τροφή κατά την διάρκεια της ημέρας, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη κατανάλωση θερμίδων, σε σχέση με τα άτομα που κοιμούνται φυσιολογικά. Έτσι, υπάρχει μεγαλύτερη δυσκολία στην απώλεια βάρους, αλλά μεγαλύτερη ευκολία στην επανάκτησή του.

Επιπλέον, η συνολική δαπάνη ενέργειας κατά τη διάρκεια της μέρας είναι μικρότερη στα άτομα που δεν κοιμούνται φυσιολογικά για δύο λόγους: Μειώνεται η δαπάνη ενέργειας, αφού έχει φανεί ότι ο μεταβολισμός ηρεμίας είναι μικρότερος σε άτομα που κοιμούνται λίγο. Επιπλέον, τα άτομα αυτά είναι συνήθως πιο κουρασμένα κατά τη διάρκεια της ημέρας, γεγονός που οδηγεί σε μειωμένη σωματική δραστηριότητα.

Τέλος, στα άτομα αυτά αυξάνεται η όρεξη, λόγω ορμονικών μεταβολών. Πιο αναλυτικά, η μικρή διάρκεια ύπνου οδηγεί στην αύξηση της συγκέντρωσης της ορμόνης γρελίνης, μιας ορεξιογόνου ορμόνης που οδηγεί σε αυξημένη πείνα. Ταυτόχρονα, έχουμε μείωση της ορμόνης λεπτίνης, μιας ανορεξιογόνου ορμόνης που έχει δοσοεξαρτώμενη σχέση με τον ύπνο. Λιγότερος επομένως ύπνος, οδηγεί σε μειωμένα επίπεδα λεπτίνης, που με την σειρά τους οδηγούν σε αυξημένη πείνα. Τέλος, η μειωμένη διάρκεια ύπνου οδηγεί σε αύξηση των επιπέδων κορτιζόλης στον οργανισμό, που έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται η πρόσληψη φαγητού.

Συμπεραίνουμε λοιπόν, ότι η έλλειψη ύπνου μέσω διαφόρων οδών και μηχανισμών δυσκολεύει την απώλεια βάρους και πιο συγκεκριμένα λίπους από το σώμα και αυξάνει τον κίνδυνο επανάκτησης του ήδη απολεσθέντος βάρους.

Δεν είναι βέβαια ο μοναδικός παράγοντας που καθορίζει την απώλεια λίπους και την επανάκτηση ή μη βάρους, αλλά σίγουρα παίζει κι αυτός κάποιο ρόλο. Καλό θα είναι λοιπόν άτομα που θέλουν να χάσουν λίπος ή να διατηρήσουν το βάρος τους να ακολουθούν μια ισορροπημένη ζωή, που να περιλαμβάνει ισορροπημένη διατροφή, φυσική δραστηριότητα και επαρκή ύπνο.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Arlet V. Nedeltcheva, Jennifer M. Kilkus, Jacqueline Imperial, Dale A.Schoeller, Plamen D. Penev. Insufficient sleep undermines dietary efforts to reduce adiposity. Ann Intern Med. 2010;153(7):435–441G.

Cizza, M. Requena, G. Galli, L. de Jonge. Chronic sleep deprivation and seasonality: Implications for the obesity epidemic. J Endocrinol Invest. 2011;34(10):793–800

Marta Garaulet, Carmen Sa´nchez-Moreno, Caren E. Smith, Yu-Chi Lee, Francisco Nicolas, Jose M Ordovas. Ghrelin, Sleep Reduction and Evening Preference:Relationships to CLOCK 3111 T/C SNP and Weight Loss. PLoS ONE 2011; 6(2): e17435

Eve Van Cauter, Kristen L Knutson. Sleep and the epidemic of obesity in children and adults. European Journal of Endocrinology 2008;159:S59–S66

  • Δήμητρα Σκλαβενίτη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    H Σκλαβενίτη Δήμητρα είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην αθλητική διατροφή. Εργάζεται ως εξωτερικός συνεργάτης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου στο έργο με τίτλο: «Ανάπτυξη και εφαρμογή ενός προγράμματος προώθησης της φυσικής δραστηριότητας σε παιδιά και ενήλικες στο Νομό Αττικής. Beat the Streets».

×
×