743
Συστάσεις Διατροφής

Τρώγοντας συνειδητά

07 Οκτωβρίου 2014
της Ζωής Ντουλαπτσή
Τρώγοντας συνειδητά

Photo source: www.bigstockphoto.com

Ο όρος «συνειδητότητα» ή αλλιώς «mindfulness», όπως συχνά μπορεί να τον συναντήσετε στις μέρες μας, αναφέρεται σε μια ενεργή κατάσταση του εαυτού μας όπου η προσοχή μας είναι ενεργοποιημένη στο παρόν. Όταν έχουμε συνειδητότητα μπορούμε να παρατηρήσουμε με προσοχή και ακρίβεια τις σκέψεις μας, τα συναισθήματά μας, τις σωματικές μας αντιδράσεις και το περιβάλλον γύρω μας, χωρίς ωστόσο να στεκόμαστε με επικριτική διάθεση απέναντί τους.

Το να ζούμε με συνειδητότητα σημαίνει να ζούμε στο παρόν και να αγκαλιάζουμε την εμπειρία μας. Αν και οι ρίζες του «mindfulness» βρίσκονται στην πρακτική του βουδιστικού διαλογισμού, όπου οι διαλογιζόμενοι ρυθμίζουν την προσοχή τους επικεντρωνόμενοι σε συγκεκριμένα ερεθίσματα, όπως κάποια αίσθηση του σώματος, εξωτερικά (ήχοι, εικόνες) ή εσωτερικά ερεθίσματα (π.χ νοερές εικόνες κ.ά.), οι πρακτικές του έχουν ενσωματωθεί και στη δυτική επιστημονική κοινότητα.

Αρκετές ασκήσεις συνειδητότητας μπορούν να πραγματοποιηθούν, ενώ καθόμαστε στον καναπέ ή είμαστε ξαπλωμένοι και ηρεμούμε σε μια αναπαυτική στάση ή ενώ διεκπεραιώνουμε καθημερινές δραστηριότητες, όπως το περπάτημα ή το φαγητό.

Η εφαρμογή της συνειδητότητας σε τόσο απλές καθημερινές δραστηριότητες, προϋποθέτει την παρατήρηση του τι συμβαίνει μέσα μας, αλλά και στο γύρω περιβάλλον χωρίς την απόδοση νοήματος, αλήθειας και αξίας αυτών που παρατηρούμε και χωρίς να προσπαθούμε να αποδράσουμε, να αποφύγουμε ή να τα αλλάξουμε. Η τακτική άσκηση στη συνειδητότητα πιστεύεται πως διευκολύνει την αυτογνωσία και την αυτο-αποδοχή, βοηθά στη μείωση του άγχους, ενώ ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Όσον αφορά στο φαγητό, η συνειδητότητα ενισχύει την ικανότητά σας να «ακούτε» το σώμα σας καθαρά όταν είστε χορτάτοι και όταν είστε πεινασμένοι, καθώς πολλές φορές αυτού του είδους η ανατροφοδότηση από τον ίδιο μας τον οργανισμό παρεμποδίζεται από εξωτερικούς παράγοντες (π.χ. Τρώμε επειδή βλέπυμε το φαγητό όπως πολύ συχνά συμβαίνει σε κοινωνικές εκδηλώσεις ή τρώμε μηχανικά παρόλο που μπορεί να μην πεινάμε, αλλά επειδή τη συγκριμένη ώρα τρώμε καθημερινά). Η συνειδητότητα σας επιτρέπει να απελευθερωθείτε από ρουτινιάρικες διατροφικές συνήθειες εξετάζοντας σκέψεις και συναισθήματα που επηρεάζουν το είδος και την ποσότητα του φαγητού. Παρακάτω, παρατίθενται κάποιες συμβουλές σχετικά με το πώς μπορείτε να ενσωματώσετε την συνειδητότητα στο φαγητό σας!

  1. Βγείτε από τον αυτόματο πιλότο.Πολλοί από εμάς έχουμε την τάση να καταναλώνουμε τις ίδιες τροφές π.χ. για πρωινό, βραδινό κ.ά. Εντοπίστε και αλλάξτε τις «κολλημένες» επιλογές σας
  2. Καταναλώστε συνειδητές μπουκιές. Πόσες φορές δεν έχετε καταναλώσει μεγάλες μερίδες χωρίς να έχετε γευτεί πραγματικά το φαγητό σας; Επικεντρωθείτε με όλες σας τις αισθήσεις στο φαγητό. Μυρίστε το, νιώστε την υφή του, απολαύστε το απ την αρχή μέχρι το τέλος.
  3. Να είστε προσεκτικοί την ώρα της κατανάλωσης. Αναμφισβήτητα, οι ρυθμοί της σύγχρονης ζωής δεν επιτρέπουν πολλές φορές να βάλουμε τις διατροφικές μας συνήθειες υψηλά στην ιεραρχία μας. Ωστόσο, φροντίστε ακόμη κι αν καταναλώσετε ένα μικρό σνακ στο εργασιακό σας διάλειμμα, να το κάνετε απερίσπαστα.
  4. Συνειδητός έλεγχος πείνας. «Πόσο πολύ πεινάω» σε μια κλίματα από το 1 μέχρι το 10»;, ακούστε το σώμα σας και ικανοποιήστε την πείνα σας τόσο, ώστε να νιώθετε χορτάτοι, αλλά όχι επιβαρυμένοι.
  5. Σκέψη με συνειδητότητα. Εντοπίστε τις σκέψεις σας γύρω λίγο πριν ή κατά την ώρα της κατανάλωσης. Συνοδεύετε το φαγητό σας με ενοχές ή μήπως ρυθμίζετε τα συναισθήματά σας μέσω αυτού; Θυμηθείτε!
  6. Ομιλία με συνειδητότητα. Οι μικρο-συζητήσεις γύρω από θέματα διατροφής είναι πολύ συνηθισμένες ειδικά στις γυναικείες παρέες. Εντοπίστε τα συναισθήματά, τα λόγια σας και τις σκέψεις σας, καθώς και τα σχόλιά από και προς τους άλλους.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ruth A. Baer, Sarah Fischer, and Debra B. Huss, Mindfulness-Based Cognitive Therapy Applied to Binge Eating: A Case Study Cognitive and Behavioral Practice 12, 351-358, 2005

Mathieu, Jennifer. "What should you know about mindful and intuitive eating?."Journal of the American Dietetic Association 109.12 (2009): 1982-1987.

  • Ζωή Ντουλαπτσή Συμβουλευτική Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια
×
×