640
Συστάσεις Διατροφής

Μειώστε το προσωπικό σας οικολογικό αποτύπωμα

26 Δεκεμβρίου 2014
2 λεπτά να διαβαστεί

Γεια σας! Είμαι ο Παναγιώτης Βαραγιάννης και είμαι κοντά σας για να σας δείξω πώς να μειώσετε το οικολογικό σας αποτύπωμα.

Στο σημερινό podcast θα αναφερθούμε σε όλες τις στοχευμένες δράσεις που μπορείτε να κάνετε για να αξιοποιήσετε σοφά τους πόρους της γης, με στόχο την προαγωγή της υγείας σας παράλληλα με την προστασία του περιβάλλοντος. Οι δράσεις που μπορείτε να εφαρμόσετε είναι:

  • Αναπτύξτε ή υποστηρίξτε την τοπική καλλιέργεια και την κατανάλωση των προϊόντων της. Αγοράστε τρόφιμα από τοπικές φάρμες και λαϊκές αγορές. Με τον τρόπο αυτό μειώνονται τα ‘τροφοχιλιόμετρα’ (δηλαδή η απόσταση σε χιλιόμετρα από τον τόπο παραγωγής στον τόπο κατανάλωσης), καθώς και η τιμή των προϊόντων. Ασκήστε πίεση στα σούπερ μάρκετ όπου κάνετε τις αγορές σας, ώστε να πωλούν τοπικά προϊόντα. Μην ξεχνάτε ότι τις περισσότερες φορές οι μεταφερόμενες τροφές έχουν βασικές απώλειες στις βιταμίνες και τα αντιοξειδωτικά, ενώ οι έτοιμες κομμένες σαλάτες ή τα προ-ψημένα τρόφιμα πιθανόν να είναι φτωχά σε βιταμίνες, ενώ είναι σίγουρα πιο πλούσια σε θερμίδες. Αν η παραγωγή, η επεξεργασία και η απευθείας πώληση των τροφίμων γίνει επομένως σε τοπικό επίπεδο, το οικολογικό κέρδος που προκύπτει είναι τεράστιο.
  • Καταναλώστε λιγότερο κόκκινο κρέας και ζωικά προϊόντα, που είναι τα πιο ενεργοβόρα τρόφιμα. Κατέχουν το 18% της παγκόσμιας εκπομπής CO2, και στην εκτροφή τους γίνεται μεγάλη σπατάλη νερού. Εξάλλου, η μεγάλη κατανάλωση επιβαρύνει και δημιουργεί ποικίλα προβλήματα στην υγεία σας.

Σύμφωνα με έρευνες, η Ελλάδα έχει υψηλή κατανάλωση κρέατος, η οποία έχει αυξηθεί -ιδιαιτέρως τα τελευταία 20 χρόνια. Έτσι, η Ελλάδα κατέχει την 11η θέση παγκοσμίως στην κατανάλωση μοσχαριού- θέση αρκετά υψηλή αν σκεφτείτε ότι είμαστε η γενέτειρα της Μεσογειακής Διατροφής, που παραδοσιακά περιλαμβάνει ελάχιστο κρέας. Ένας τρόπος για να μειώσετε την κατανάλωση κρέατος και ζωικών προϊόντων είναι φροντίζοντας:

  1. τουλάχιστον 3 γεύματα την εβδομάδα να μην περιέχουν κρέας, και να περιέχουν λαδερά, ζυμαρικά, σαλάτες ή όσπρια και 1 μέρα την εβδομάδα χωρίς καθόλου κρέας και ζωικά προϊόντα.
  2. να προτιμάτε το κρέας από μικρά ζώα, ή κοτόπουλα ελευθέρας βοσκής
  3. να αγοράζετε ψάρια που δεν προέρχονται από ιχθυοτροφεία και δεν είναι είδος "υπό εξαφάνιση"
  4. να καταναλώνετε λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης, ψωμί και αμυλούχα τρόφιμα
  5. να καταναλώνετε τρόφιμα τα οποία βρίσκονται χαμηλά στην τροφική αλυσίδα Ιδανικά το κρέας που καταναλώνετε πρέπει να είναι λίγο σε ποσότητα και άριστο σε ποιότητα (βιολογικής κτηνοτροφίας). Μια άλλη δράση που μπορείτε να εφαρμόσετε είναι να:
  • Καταναλώνετε εποχιακά τρόφιμα, δηλαδή η διατροφή σας να είναι εναρμονισμένη με τις εποχές. Το φρέσκο είναι σίγουρα πιο νόστιμο, πιο υγιεινό, πιο φθηνό και με καλύτερο άρωμα. Προτιμήστε, επομένως, τα εγχώρια προϊόντα, μειώνοντας παράλληλα τις ενεργοβόρες αεροπορικές μεταφορές και τη διαδικασία της αποθήκευσης.
  • Επίσης, μειώστε τη σπατάλη του φαγητού και τα τρόφιμα που πετάτε στα σκουπίδια. Επιλέξτε τρόφιμα με μικρότερη συσκευασία για τον περιορισμό των αποβλήτων και προτιμήστε εκείνα με λιγότερη (ή και μηδενική) και πιο οικολογική συσκευασία. Αποφύγετε τα πολύ επεξεργασμένα τρόφιμα (κονσέρβες ή κατεψυγμένα) και κάντε όπου είναι εφικτό κομποστοποίηση των απορριμμάτων σας.
  • Προτιμήστε τα βιολογικά προϊόντα, που έχουν μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα, μικρότερη εκπομπή αερίων θερμοκηπίου και έχουν μικρότερη ενέργεια παραγωγής από τα συμβατικά τρόφιμα. Τα βιολογικά τρόφιμα, έχουν μεγαλύτερη απόδοση από τη συμβατική καλλιέργεια, αυξάνοντας έτσι τα κέρδη ενώ τέλος προστατεύουν την ‘υγεία’ του εδάφους.
  • Μια ακόμη δράση είναι να φτιάξετε τον δικό σας κήπο και να φυτέψετε τα δικά σας φρούτα και λαχανικά. Έτσι, θα έχετε τα φθηνότερα βιολογικά και τοπικά τρόφιμα με τη μικρότερη δαπανόμενη ενέργεια, τα λιγότερα απόβλητα, τη συντομότερη μεταφορά, τη μικρότερη συντήρηση και συσκευασία και τελικά πολύ μικρό οικολογικό αποτύπωμα.

Κλείνουμε με ένα μήνυμα: είναι η ευαισθησία ή η ευσυνειδησία σας που θα σας βοηθήσει έμπρακτα και επίμονα να προστατεύσετε τον πλανήτη, αλλά και την υγεία σας; Λειτουργήστε ως υπεύθυνοι πολίτες για την εξυγίανση της Γης. "Σκεφτείτε σφαιρικά, αλλά δράστε τοπικά".

  • Παναγιώτης Βαραγιάννης
    Παναγιώτης Βαραγιάννης Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Med.Sc , PhD c

    Ο Παναγιώτης Α. Βαραγιάννης είναι Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση M.Med.Sc στην Κλινική Διατροφή ενώ σήμερα είναι Υποψήφιος Διδάκτωρ του ΓΠΑ με ερευνητικό θέμα την Παιδική Παχυσαρκία. Διατηρεί Ιδιωτικό Διαιτολογικό γραφείο στο νησί της Σαλαμίνας.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.