640
Συστάσεις Διατροφής

Βάλτε ποικιλία σε αυτά που τρώτε καθημερινά!

29 Δεκεμβρίου 2016
2 λεπτά να διαβαστεί
diafora eidh froutwn kai laxanikwn poikilia

Photo source: www.bigstockphoto.com

Για σκεφτείτε λιγάκι, πόσο συχνά τρώτε τα ίδια και τα ίδια; Μήπως μέσα στην καθημερινότητά σας επαναλαμβάνετε συνεχώς τα ίδια τρόφιμα και φαγητά; Μήπως από συνήθεια και «βόλεμα» είστε προσκολλημένοι στα ίδια τρόφιμα και ειδικά στα ίδια φρούτα και λαχανικά;

Πολλές φορές μπορεί να μην έχετε χρόνο να ασχοληθείτε με την ποικιλία της διατροφής σας. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής, οι υποχρεώσεις, τα φορτωμένα ωράρια δεν σας βοηθάνε να σκεφτείτε και να καινοτομήσετε όσον αφορά τη διατροφή σας.

Μήπως όμως η έλλειψη ποικιλίας επιβαρύνει την υγεία σας;

Μέσα από τα τρόφιμα λαμβάνουμε τα βασικά θρεπτικά συστατικά αλλά και τα μικροθρεπτικά συστατικά όπως οι βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία.

Κανένα τρόφιμο δεν είναι ίδιο με το άλλο, καθε ένα έχει μοναδική σύσταση σε βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία, αντιοξειδωτικά και αμινοξέα. Ένα συγκεκριμένο φρούτο για παράδειγμα μπορεί να μας δίνει αρκετά μεγάλη ποσότητα βιταμίνης C, αλλά μπορεί να υστερεί σε κάτι άλλο που θα μας το δώσει ένα διαφορετικό φρούτο ή κάποιο λαχανικό. Εκεί που υστερεί ένα τρόφιμο μπορεί να υπερτερεί κάποιο άλλο. Με την ποικιλία έχετε μεγαλύτερη πιθανότητα να εξασφαλίσετε όλα τα απαραίτητα συστατικά!

Πειράζει να τρώω τα ίδια φρούτα και λαχανικά καθημερινά;

Εαν τρώμε τα ίδια φρούτα και λαχανικά για παράδειγμα καθημερινά τότε έχουμε μεγάλες πιθανότητες να μην κάλύπτουμε κάποια από τα θρεπτικά συστατικά. Εαν όμως εναλλάσσουμε διαφορετικά είδη φρούτων και λαχανικών τότε λαμβάνουμε και μεγαλύτερη ποικιλία συστατικών. Έτσι έχετε μεγαλύτερη πιθανότητα να καλύψετε τις ανάγκες σας σε όλες τις βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία.

Μελέτη έδειξε οτι όσοι είχαν ποικιλία στη διατροφή τους, ήταν 21% λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν μεταβολικό σύνδρομο από αυτούς που ήταν «κολλημένοι» σε ένα συγκεκριμένο μοντέλο διατροφής.

Επίσης όσοι είχαν ποικιλία στη διατροφή τους παρουσίαζαν και μικρότερη περιφέρεια μέσης που σχετίζεται με μικρότερο καρδιαγγειακό κίνδυνο.

Επίσης, η ποικιλία στα τρόφιμα προσφέρει και στη μικροχλωρίδα του έντερου που τελευταία βρίσκεται στο μικροσκόπιο των επιστημόνων και φαίνεται να παίζει ρόλο σε πολλές ασθένειες. Η μικροχλώρίδα του εντέρου μπορεί να αλλάξει ανάλογα με αυτά που τρώτε. Η ποικιλία δίνει θρεπτικά υλικά στα «καλά» βακτήρια να αναπτυχθούν.

Πως να εξασφαλίσετε ποικιλία στη διατροφή σας;

Επιλογές για ενίσχυση του ανοσοποιητικού

Μια ιδέα για να εξασφαλιστεί η ποικιλία στη διατροφή σας, είναι να ακολουθείτε τις εποχές, δηλαδή να καταναλώνετε τα τρόφιμα που κάθε φορά είναι της εποχής. Για παράδειγμα, στην έναρξη του Χειμώνα (Οκτώβριο-Νοέμβριο) που είναι και η έναρξη των ιώσεων, η φύση έχει προνοήσει και μας δίνει τρόφιμα που θα ενισχύσουν το ανοσοποιητικό μας. Αυτά είναι:

  • κάστανα
  • γλυκοπατάτες
  • λωτούς
  • ρόδι
  • κουνουπίδι
  • μπρόκολο

Μπορείτε να αντικαταστήσετε το κοινό μήλο που μπορεί να τρώτε καθημερινά με ένα λωτό και αντί το βραδινό συνηθισμένο τοστ να φάτε λίγα κάστανα ή μια γλυκοπατάτα.

Δεν είναι δύσκολο να κάνετε τις παραπάνω επιλογές αρκεί μια βόλτα στην τοπική λαϊκή ή μανάβικο για να πάρετε ιδέες και να εμπλουτίσετε τη διατροφή σας. Επίσης, μπορείτε να βάλετε την ποικιλία στην καθημερινή σας σαλάτα. Σας προτείνω μερικές ιδέες για τις σαλάτες σας:

  • λιναρόσπορο
  • αμύγδαλα
  • καρύδια
  • αβοκάντο

Με μια απλή κίνηση έχετε εμπλουτίσει τη διατροφή σας με ω3 λιπαρά οξέα και άλλα θρεπτικά συστατικά!

Επιλογές για αύξηση των φυτικών ινών

Αντικαταστήστε τα άσπρα μακαρόνια με ολικής άλεσης και το άσπρο ρύζι με αναποφλοίωτο, θα αυξήσετε με αυτό το τρόπο τις φυτικές ίνες στη διατροφή σας. Ιδιαίτερη προσοχή θέλουν οι ξηροί καρποί που μπορούν να καταναλωθούν σε μεγάλες ποσότητες και έχουν αρκετές θερμίδες. Μία συνιστώμενη ημερήσια μερίδα για τους ξηρούς καρπούς είναι 10 τεμάχια.

Τι να προσέξετε;

Με τους παραπάνω τρόπους εύκολα μπορείτε να εντάξετε την ποικιλία στη διατροφή σας! Χρειάζεται όμως προσοχή μην το παρακάνετε και αυξήσετε την θερμιδική κατανάλωση και τελικά πάρετε βάρος. Πρέπει να κάνετε αντκικαταστάσεις, όπως ανέφερα και παραπάνω αντί το συνηθισμένο σας φρούτο να καταναλώσετε ένα άλλο διαφορετικό, αντί το τοστάκι σας μια γλυκοπατάτα ή λιγα κάστανα.

Τέλος μπορείτε να συμβουλευτείτε έναν διαιτολόγο ο οποίος μέσα από μια διατροφική αξιολόγηση θα εντοπίσει τυχόν ελλείψεις σε μικρο-μακροθρεπτικά συστατικά τις οποίες θα σας καλύψει με τα κατάλληλα τρόφιμα.

  • Κατερίνα Φαντούση
    Κατερίνα Φαντούση Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Κατερίνα Φαντούση είναι Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος και Τεχνολόγος Ιατρικών Εργαστηρίων. Σπούδασε στο τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων από όπου αποφοίτησε τον Ιούνιο του 2001. Εκπόνησε πτυχιακή εργασία με θέμα « Αυτοάνοσα Νοσήματα και Γονιδιακή θεραπεία» με βαθμό 10. Συνέχισε της σπουδές της στο τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου όπου εισήχθηκε με κατατακτήριες εξετάσεις.

     

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.