743
Συστάσεις Διατροφής

Στιγμιαίος καφές για απόδοση και στην εργασία

26 Σεπτεμβρίου 2016

“Wake up and smell the coffee” λένε οι Άγγλοι όταν καλούν κάποιον να ανοίξει τα μάτια του και να αντιληφθεί την πραγματικότητα. Ο καφές, και συγκεκριμένα ο στιγμιαίος καφές, είτε σε κρύα μορφή, ο γνωστός μας φραπέ είτε σε ζεστή μορφή είναι ένα ισχυρό «όπλο» στην «φαρέτρα» του εργαζομένου για να μένει σε εγρήγορση και να έχει πνευματική διαύγεια κατά τη διάρκεια της εργασίας του, πρωινής ή βραδινής. Κύριο συστατικό υπεύθυνο γι’ αυτό: η καφεΐνη!

Αποτελέσματα ερευνών υποδεικνύουν ότι:

  • Όσοι καταναλώνουν υψηλότερα επίπεδα καφεΐνης αναφέρουν σημαντική αύξηση στην εγρήγορση και στα αντανακλαστικά τους κατά τη διάρκεια της εργασίας.
  • Η κατανάλωση καφεΐνης σχετίζεται με μείωση κατά 50% του αριθμού των γνωστικών βλαβών και των εργατικών ατυχημάτων.
  • Η πρόσληψη καφεΐνης αυξάνει τόσο την επιλεκτική όσο και τη διαρκή προσοχή, διατηρώντας την εστίαση της προσοχής για μια παρατεταμένη χρονική περίοδο αλλά και την προσοχή σε οπτικά ερεθίσματα.

Η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η αύξηση της προσοχής και της εγρήγορσης μπορεί να καθιερωθεί με πρόσληψη 75mg καφεΐνης. Δεδομένου ότι μία κούπα στιγμιαίου καφέ χαρίζει στον οργανισμό 115-165 mg καφεΐνης, ο στιγμιαίος καφές καλύπτει σαν επιλογή κάθε εργαζόμενο που θέλει να απολαύσει τα ευεργετικά οφέλη της καφεΐνης.

Για το στρες και τη διάθεση

Είναι γνωστό επίσης ότι χαμηλές έως μέτριες δόσεις καφεΐνης (περίπου δύο έως τρεις κούπες καφέ την ημέρα) μειώνουν το άγχος και βελτιώνουν τη διάθεση. Μάλιστα ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας είναι πιο ευαίσθητοι από τα νεότερα άτομα στην επίδραση της καφεΐνης στη διάθεση και έχει σημασία και η ώρα της ημέρας κατά την οποία καταναλώνεται ο καφές, με τα πιο σημαντικά αποτελέσματα να εμφανίζονται αργά το πρωί.

Έχετε νυχτερινή βάρδια;

Όσον αφορά άτομα που εργάζονται κατά τη διάρκεια της νύχτας ή είναι οδηγοί μεγάλων αποστάσεων έχουν έναν παραπάνω λόγο να καταναλώσουν καφέ, καθώς υπάρχουν στοιχεία που υποδηλώνουν πιθανά οφέλη του καφέ και της καφεΐνης σε καταστάσεις που απαιτούν αυξημένη εγρήγορση, π.χ. νυχτερινή βάρδια, μεγάλη απόσταση με το αυτοκίνητο και jet lag. Επίσης η καφεΐνη μειώνει την υποκειμενική υπνηλία σε άτομα που εργάζονται σε νυχτερινή βάρδια. Κατά τη διάρκεια της νυχτερινής εργασίας, η καφεΐνη έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τα ατυχήματα για εργαζόμενους που οδηγούν νύχτα χωρίς ύπνο και συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο συντριβής για οδηγούς επαγγελματικών οχημάτων μεγάλων αποστάσεων. Αυτά τα στοιχεία υποδηλώνουν ότι η καφεΐνη μπορεί να χρησιμεύσει ως ένα αποτελεσματικό αντίμετρο στη μείωση της απόδοσης που προκαλείται από στέρηση του ύπνου.

Επομένως την επόμενη φορά που θα αισθανθείτε κουρασμένος ή αποσυντονισμένος στη δουλειά μία κούπα από τον αγαπημένο σας στιγμιαίο καφέ είναι αρκετή για να επιστρέψετε στον εργασιακό «στίβο» με γεμάτες «μπαταρίες».

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  1. Smith A.P. Caffeine at work. Human Psychopharmacology: Clinical and Experimental. 2005 August; 20(6):441–445
  2. Schweitzer P.K., Randazzo A.C., Stone K., Erman M., Walsh J.K. Laboratory and field studies of naps and caffeine as practical countermeasures for sleep-wake problems associated with night work. Sleep. 2006;29(1):39-50
  3. ISIC (Institute for Scientific Information on Coffee). Coffee & Health: Mental Performance [Internet] [updated 2016; cited 18/06/2016]. Available from: http://coffeeandhealth.org/topic-overview/overview/
  • Διονυσία Βουτσά Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    H Βουτσά Διονυσία είναι Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, απόφοιτος του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών και μεταπτυχιακή φοιτήτρια στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας. Εργάζεται ως επιστημονική συνεργάτης του medNutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες σε ιδιώτες στην Αθήνα.

×
×