743
Συστάσεις Διατροφής

Δεν τρώω στη δουλειά

Δεν τρώω στη δουλειά

Photo source: www.bigstockphoto.com

Εάν σκέφτεστε ότι παραλείποντας γεύματα θα επιτύχετε μείωση του σωματικού σας βάρους, τότε θα πρέπει να το ξανασκεφτείτε. Η παράλειψη γευμάτων, ειδικά στον χώρο εργασίας, είναι ένα πολύ συχνό φαινόμενο, είτε λόγω αυξημένου φόρτου εργασίας, είτε επειδή κάποιοι θεωρούν ότι παραλείποντας γεύματα, θα επιτύχουν πιο γρήγορη μείωση του βάρους τους. Ωστόσο, η αποφυγή γευμάτων δεν βοηθά στη μείωση του σωματικού βάρους και λίπους και αυτό διότι, παραλείποντας ένα γεύμα, τείνουμε συχνά να τρώμε μεγαλύτερη ποσότητα φαγητού στο επόμενο γεύμα.

Πολλές έρευνες και πειράματα έχουν δείξει πως η παράλειψη γευμάτων σχετίζεται με κακή υγεία. Την περίοδο που κάποιο άτομο ακολουθεί ένα πρόγραμμα ισορροπημένης διατροφής, με σκοπό την απώλεια σωματικού βάρους, θα πρέπει να είναι προσεχτικός και να μην παραλείπει γεύματα. Τα τελευταία χρόνια, ακούμε συνέχεια τους διαιτολόγους να λένε και να τονίζουν ότι πρέπει να κάνουμε μικρά και συχνά γεύματα ημερησίως. Ο λόγος που επικεντρώνονται σε αυτό, είναι διότι τα μικρά και συχνά γεύματα, βοηθούν στο να διατηρηθεί ο μεταβολικός ρυθμός σε υψηλά επίπεδα.

Όταν δεν εφοδιάζουμε τον οργανισμό μας με τροφή, που σε αυτήν την περίπτωση είναι το βασικό καύσιμο, τότε ο μεταβολισμός αρχίζει να επιβραδύνεται, διότι ο οργανισμός μπαίνει αυτομάτως σε κατάσταση νηστείας. Κατά την διάρκεια αυτής της νηστείας, οι υδατάνθρακες, οι πρωτεΐνες και τα λίπη είναι οι κύριες πηγές ενέργειας. Οι υδατάνθρακες μάλιστα είναι η νούμερο ένα πηγή καυσίμου, ακολουθούν οι πρωτεΐνες και τέλος τα λίπη. Όσο η «νηστεία» συνεχίζεται, το αποθηκευμένο γλυκογόνο που βρίσκεται στους μύες και στο ήπαρ αρχίζει να εξαντλείται. Δεδομένου ότι τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα αρχίζουν να πέφτουν και οι μυϊκές πρωτεΐνες έχουν διασπαστεί, το σώμα αρχίζει και αναζητά άλλες πηγές καυσίμων και αρχίζει να μεταβολίζει λίπος με την μορφή κετονικών σωμάτων. Η διαδικασία αυτή ονομάζεται κέτωση. Στην προσπάθειά του να προστατεύσει τον λιπώδη ιστό, ο οργανισμός αναγκάζει το σώμα να καίει λιγότερες θερμίδες και ουσιαστικά να αποθηκεύει λίπος.

Πολλές φορές μάλιστα κατά την διαδικασία αυτή, μπορεί να εμφανιστούν διάφορα συμπτώματα όπως ναυτία, κόπωση, δυσκοιλιότητα και χαμηλή αρτηριακή πίεση. Η όποια απώλεια βάρους μπορεί να επιτευχθεί οφείλεται μόνο στην απώλεια νερού και στην απώλεια μυϊκής μάζας, που προκύπτει από την μειωμένη πρόσληψη τροφής και θρεπτικών συστατικών, η οποία δεν καλύπτει τις ημερήσιες ανάγκες του οργανισμού.

Οι νεότερες μελέτες μπορούν να εξηγήσουν τους λόγους που η παράλειψη γευμάτων επηρεάζει την υγεία μας. Έρευνες έδειξαν ότι η παράλειψη γευμάτων μπορεί να οδηγήσει επίσης σε μειωμένη αντοχή, έλλειψη ενέργειας και σε μείωση της οστικής πυκνότητας, αυξάνοντας την πιθανότητα τραυματισμού. Σε μια μελέτη μάλιστα που δημοσιεύτηκε το 2007 στο περιοδικό Metabolism, διαπίστωσαν ότι όταν άνθρωποι παραλείπουν γεύματα, καταλήγουν να τρώνε ακριβώς όπως θα έτρωγαν και μια ημέρα χωρίς παράλειψη γευμάτων, καθώς τρώνε μεγαλύτερες ποσότητες.

Στην μελέτη συμμετείχαν υγιείς, φυσιολογικού βάρους άνδρες και γυναίκες 40 ετών, όπου για δύο μήνες οι συμμετέχοντες, έτρωγαν τρία γεύματα την ημέρα ενώ για άλλη μια περίοδο οκτώ εβδομάδων, παρέλειπαν τα δύο από τα τρία γεύματα. Το τελικό συμπέρασμα ήταν ότι όταν παρέλειπαν γεύματα, κατανάλωναν περίπου τον ίδιο αριθμό θερμίδων. Επίσης, διαπιστώθηκε ότι η κατανάλωση ενός μεγάλου γεύματος το βράδυ μετά τη δουλειά, οδηγεί συχνά σε δυνητικά επικίνδυνες μεταβολικές αλλαγές και αυτό οφείλεται στο ότι τα άτομα που συχνά παρέλειπαν γεύματα, παρουσίασαν αυξημένα επίπεδα γλυκόζης νηστείας, λόγω καθυστερημένης έκκρισης της ινσουλίνης. Αν οι συνθήκες αυτές επέμεναν, μακροπρόθεσμα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε διαβήτη τύπου ΙΙ.

Επίσης, σε μια άλλη έρευνα που έγινε το 2010 στην Ελλάδα, βρέθηκε ότι άτομα που συνήθιζαν να παραλείπουν γεύματα, λόγω φόρτου εργασίας, η εκδήλωση καρδιακών συμβάντων και ιδιαίτερα οξέων στεφανιαίων συνδρόμων ήταν διπλάσια σε συχνότητα, σε σχέση με αυτούς που δεν παρέλειπαν κάποιο γεύμα.

Η επαρκής κατανάλωση θερμίδων, τόσων ώστε να καλύπτονται οι ημερήσιες ανάγκες και τα συχνά και μικρά γεύματα καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας, είναι ο καλύτερος και ο ασφαλέστερος τρόπος για την απώλεια και την διατήρηση ενός ιδανικού σωματικού βάρους και μιας ισορροπημένης διατροφής, καθώς επίσης και για την διατήρηση ενός υγιούς οργανισμού.

  • Μαίρη Σελανικλή Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc. στην Κλινική Διατροφή

    Η Μαίρη Σελανικλή είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση MSc στην κλινική διατροφή. Τα τελευταία 5 έτη διατηρεί το διαιτολογικό της γραφείο στην περιοχή του Ζωγράφου.

×
×