Συστάσεις Διατροφής

Οδηγός επιβίωσης στον μπουφέ

07 Νοεμβρίου 2013
2 λεπτά να διαβαστεί
Οδηγός επιβίωσης στον μπουφέ

Photo source: www.bigstockphoto.com

Ο καιρός «άνοιξε» πια, το καλοκαίρι ήρθε και τα καλέσματα σε διάφορες κοινωνικές εκδηλώσεις, γάμους και βαφτίσια έχουν πυκνώσει. Από τη μια θα σκέφτεστε, τι καλή αφορμή για να βγείτε έξω, να βρεθείτε με αγαπημένα πρόσωπα, φίλους, γνωστούς, να γνωρίσετε κόσμο και να περάσετε όμορφα, από την άλλη όμως υπάρχει προβληματισμός για το πώς θα διαχειριστείτε όλες αυτές τις εξόδους όσον αφορά στο θέμα του φαγητού και τους μπουφέδες με τους οποίους έλθετε ‘αντιμέτωποι’.

Βασικά χαρακτηριστικά ενός μπουφέ είναι η αφθονία στην ποσότητα των φαγητών και η πληθώρα των επιλογών. Χαρακτηριστικά που μπορούν να ‘εκτοξεύσουν’ το θερμιδικό περιεχόμενο ενός γεύματος.

Στο σημείο αυτό ίσως ν’ αναρωτηθείτε για το αν υπάρχουν ‘όπλα’ που θα ήταν αποτελεσματικά στην ‘αναμέτρηση’ με ένα μπουφέ.

Και βέβαια υπάρχουν…

  • Είναι σημαντικό να έχετε πάντα στο μυαλό σας ότι είναι δυνατόν να βγείτε και να φάτε σωστά ακόμη και στην έξοδο.
  • Οργανώστε με τέτοιο τρόπο την ημέρα σας, ώστε να ‘περισσέψει’ αρκετό φαγητό για την έξοδό σας.
  • Κάντε αναγνωριστικές βόλτες στο μπουφέ και σκεφτείτε από πριν τι πραγματικά θα θέλατε να φάτε. Αφού φτιάξετε το πιάτο σας, επιλέξτε να καθίσετε μακριά από τον μπουφέ.
  • Επιλέξτε το πιάτο σας να είναι σε μέγεθος μικρότερο από αυτό που θα επιλέγατε αρχικά.
  • Πως φτιάχνετε το πιάτο σας; Φροντίστε ~ το ½ του πιάτου σας να είναι καλυμμένο από λαχανικά και σαλάτες, τα κρεατικά-ψάρια και τυρί να μην ξεπερνούν το μέγεθος της παλάμης σας (http://megethosmeridas.gr), επιλέξετε τρόφιμα χωρίς λιπαρές σάλτσες, που δεν έχουν τηγανιστεί και βάλτε στο πιάτο σας τόσο ώστε να χορτάσετε και να μην χρειαστεί να το ξαναγεμίσετε.
  • Αφήστε το πιρούνι σας να ξεκουραστεί αρκετές φορές κατά τη διάρκεια του φαγητού.
  • Αφήστε χώρο για το γλυκό και διαλέξτε κατευθείαν αυτό που σας αρέσει. Αποφύγετε να καταλήξετε σε αυτό με την μέθοδο της δοκιμής-απόρριψης. Προτιμήστε ένα μικρό γλυκό ή αν είναι μεγάλο μοιραστείτε το.
  • Επιλέξτε γλυκά σχετικά χαμηλά σε λιπαρά π.χ. διάφορες φρουτοσαλάτες, γιαούρτι με φρούτα ή γλυκό του κουταλιού, παγωτό, σορμπέ κ.ά.
  • Μπορείτε να πιείτε 1-2 ποτά της αρεσκείας σας και να θυμάστε ότι έχετε την επιλογή να τα αραιώσετε με νερό, πάγο, σόδα ή κάποιο αναψυκτικό light.
  • Το φαγητό μπορεί μεν να είναι μια κοινωνική διέξοδος, αλλά μην ξεχνάτε ότι ο βασικός λόγος που βρισκόσαστε εκεί είναι να περάσετε καλά με το να κοινωνικοποιηθείτε με τους γύρω σας, να μιλήσετε, να διασκεδάσετε και να χορέψετε.

Η επόμενη μέρα! Περάσατε όμορφα; Φάγατε και ήπιατε λίγο παραπάνω; Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν υπάρχει χώρος για ενοχές… Μπορείτε όμως κι έχτε πάντα την επιλογή ν’ αντιδράσετε.

  • Καλό θα ήταν η προηγούμενη μέρα να μην είναι η αφορμή για να συνεχίσετε τις διατροφικές «παρεκκλίσεις». Επιστρέψετε άμεσα σε φυσιολογικές και ισορροπημένες διατροφικές συνήθειες.
  • Οργανώστε τη μέρα σας διατροφικά με μικρά και συχνά γεύματα, ώστε να μπορείτε να έχετε τον έλεγχο τόσο της ποσότητάς που καταναλώνετε όσο και της όρεξής σας.
  • Βάλτε δραστηριότητα στη μέρα σας, οργανωμένη και συστηματική και γιατί όχι κι έντονη!

Και να θυμάστε ότι κύριος του ‘παιχνιδιού’ είστε πάντα εσείς και ο τρόπος για να ελέγχετε το φαγητό σας είναι να οργανώνεστε και να επιλέγετε…

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Wansink B, Shimizu M. Eating behaviors and the number of buffet trips: an observational study at all-you-can-eat Chinese restaurants. Am J Prev Med. 2013 Apr;44(4):e49-50.

Wansink B. Environmental factors that increase the food intake and consumption volume of unknowing consumers. Annu Rev Nutr2004;24:455–479.

Wansink B, Painter JE, Lee YK. The office candy dish: proximity’s influence on estimated and actual consumption. Int J Obes (Lond)2006;30:871–875.

van Ittersum K, Wansink B. Do children really prefer large portions? Visual illusions bias their estimates and intake. J Am Diet Assoc 2007;107:1107–1110.

Rolls BJ, Morris EL, Roe LS. Portion size of food affects energy intake in normal-weight and overweight men and women. Am J Clin Nutr2002;76:1207–1213.

  • Μαρία Νικολιδάκη
    Μαρία Νικολιδάκη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    H Μαρία Νικολιδάκη είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με επιπλέον εξειδίκευση στην συμβουλευτική και συμπεριφοριστική αντιμετώπιση της διαχείρισης βάρους και διαφόρων θεμάτων άμεσα σχετιζόμενων με τη διατροφή. Παρέχει τις διαιτολογικές της υπηρεσίες σε γραφείο στο Ηράκλειο της Κρήτης, παράλληλα με άλλες δράσεις που άπτονται άμεσα της διαιτολογικής της ιδιότητας.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.