743
Συστάσεις Διατροφής

Πίτσα ή σουβλάκι; Τι να προτιμήσει κανείς;

Πίτσα ή σουβλάκι; Τι να προτιμήσει κανείς;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Πολλές είναι οι φορές που μας έχει ζητηθεί να απαντήσουμε στο ερώτημα των πελατών μας, σχετικά με το ποια είναι η πιο κατάλληλη διατροφική επιλογή ανάμεσα στην πίτσα και το σουβλάκι. Έτσι λοιπόν, καλούμαστε να απαντήσουμε σε ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα, όπου η απάντηση που σχεδόν πάντα δίνουμε είναι η εξής: Η καταλληλότερη διατροφική επιλογή ανάμεσα στην πίτσα και το σουβλάκι είναι η πίτσα ή το σουβλάκι στην πιο light εκδοχή τους!

Πίτσα

Η πίτσα μπορεί να θεωρηθεί καλή διατροφική πρόταση για κάποιον που επιθυμεί να την καταναλώσει, μόνο στην περίπτωση που επιλεγεί στην light μορφή της. Υπάρχουν διάφορα είδη πίτσας, εκ των οποίων ο πελάτης μας πρέπει να γνωρίζει ποιο είναι το πιο θρεπτικό και light, που δεν μπορεί να επιβαρύνει τον οργανισμό και τη διατροφή του.

Πότε μια πίτσα θεωρείται θρεπτική και light;

Τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν σε μία light πίτσα, πρέπει να είναι ελαφριά και προσεκτικά επιλεγμένα. Πρέπει να αποφεύγονται τα αλλαντικά, όπως μπέικον, λουκάνικο κ.λπ., διότι τα περισσότερα είναι πλούσια σε αλάτι, κορεσμένα λιπαρά και διάφορες βλαβερές ουσίες. Εάν περιέχεται τυρί, αυτό πρέπει να είναι χαμηλό σε λιπαρά και να βρίσκεται σε μικρή ποσότητα μέσα στην πίτσα, καθώς τα τυριά που είναι πλήρη σε λιπαρά, περιέχουν πολλές θερμίδες, κορεσμένα λιπαρά και μεγάλη ποσότητα αλατιού. Όσον αφορά στη ζύμη της πίτσας, αυτή πρέπει να είναι σικάλεως και όσο πιο λεπτή γίνεται.

Τέλος, πρέπει να προστίθενται αρκετά λαχανικά μέσα στην πίτσα, καθώς αποτελούν σπουδαία πηγή βιταμινών και συμβάλλουν στην καλή πέψη και στον σωστό κορεσμό. Για παράδειγμα, το λυκοπένιο που περιέχεται στην ντομάτα, είναι πολύ θρεπτικό αντιοξειδωτικό συστατικό, που συμβάλλει στην πρόληψη, αλλά και στην αντιμετώπιση πολλών παθήσεων. Επίσης, η πράσινη πιπεριά είναι καλή επιλογή υλικού, διότι αποτελεί καλή πηγή βιταμίνης C και άλλων συστατικών.

Είναι πολύ σημαντικό να φτιάχνουμε την πίτσα με απλά υγιεινά υλικά, στις σωστές ποσότητες, ώστε να πετύχουμε την light εκδοχή της. Καλό είναι να περιορίζουμε την ποσότητα των κομματιών που θα καταναλώσουμε σε 2 με 3 το πολύ (καθένα από αυτά δίνει 160 -200 θερμίδες, σε αντίθεση με ένα special κομμάτι μπορεί να ξεπερνά και τις 400 θερμίδες).

Σουβλάκι

Το σουβλάκι αποτελεί το πιο διαδεδομένο γρήγορο φαγητό στη χώρα μας. Οι περισσότεροι τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα, μαθαίνουν να τρώνε το καθιερωμένο σουβλάκι, αναδεικνύοντάς το σε φημισμένο διατροφικό σύμβολο. Όπως στην πίτσα, έτσι και στο σουβλάκι υπάρχουν διάφορα είδη που μπορεί να επιλέξει κανείς, εκ των οποίων ο πελάτης μας πρέπει να γνωρίζει ποιο είναι το πιο θρεπτικό και light, που δεν μπορεί να επιβαρύνει τον οργανισμό και τη διατροφή του.

Πότε ένα σουβλάκι θεωρείται θρεπτικό και light;

Για κάποιον που είναι συνηθισμένος ή -αν θέλετε- εθισμένος στο σουβλάκι, είναι δύσκολο να περιορίσει την κατανάλωσή του, όχι όμως και ακατόρθωτο. Αυτό οφείλεται στις εναλλακτικές διατροφικές λύσεις που καλούμαστε να δώσουμε εμείς οι διαιτολόγοι. Με τη light εκδοχή στο σουβλάκι, στοχεύουμε στον περιορισμό των θερμίδων, χωρίς ο πελάτης μας να στερείται την αγαπημένη του απόλαυση.

Το σουβλάκι μπορεί να αποτελέσει ένα πλήρες και θρεπτικό γεύμα, αν επιλέξουμε την light εκδοχή του. Αντί να προτιμήσουμε ένα σουβλάκι με χοιρινό γύρο, πίτα με λάδι, πατάτες τηγανιτές και σως, που δίνει συνολικά 700 θερμίδες, μπορούμε να επιλέξουμε ένα σουβλάκι με κοτόπουλο, αλάδωτη πίτα ολικής αλέσεως, ντομάτα και λαχανικά με μόλις 350 θερμίδες. Με αυτήν την επιλογή, αποφεύγουμε τις πολλές θερμίδες και τα κορεσμένα λιπαρά του λαδιού της πίτας και της τηγανητής πατάτας, ενώ παράλληλα καταναλώνουμε ένα πλήρες γεύμα, αποτελούμενο από υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λίπη, βιταμίνες και φυτικές ίνες.

Συμπερασματικά λοιπόν, ο πελάτης μας θα πρέπει να έχει στο μυαλό του, ότι τρώγοντας ένα light σουβλάκι ή 2 κομμάτια light πίτσα, μπορεί να πετύχει μια καλή διατροφική επιλογή, χωρίς τύψεις. Σημαντικό όμως είναι, να υπάρχει μέτρο στην κατανάλωση, έτσι ώστε να μην υπερβαίνει κανείς το ισορροπημένο και συνιστώμενο θερμιδικό περιεχόμενο ενός γεύματος.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Author (2004) Mediterranean Diet. Ministry of Rural Development and Food. Athens, Greece: Directorate of Argicultural House Hold Economy.

Stockley, L. (1993). The promotion of healthier eating: a basis for action. London, United Kingdom: Health Education Authority.

  • Κυριακή Μπαζαργιάννη Διαιτολόγος - Διατροφολόγος M.Sc.

    H Κυριακή Μπαζαργιάννη είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc. - MMedSci) στην άσκηση και τη διατροφή των αθλητών. Εργάζεται στο φαρμακευτικό τμήμα εντός κεντρικού καταστήματος της Θεσσαλονίκης, όπου η κύρια ενασχόληση της αφορά τα συμπληρώματα διατροφής, τα βιολογικά τρόφιμα και την υγιεινή διατροφή. Είναι επιστημονική συνεργάτης του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης, ενώ αποτελέι μέρος του επιστημονικού προσωπικού του medNutrition από τον 2011.

×
×