743
Συστάσεις Διατροφής

Υγιεινή διατροφή σε περιόδους… ισχνών αγελάδων

25 Ιανουαρίου 2010
Υγιεινή διατροφή σε περιόδους… ισχνών αγελάδων

Photo source: www.bigstockphoto.com

Είναι γεγονός ότι περνούμε μια περίοδο οικονομικής ύφεσης και όλοι μας θέλουμε να εξοικονομούμε χρήματα και να περιορίσουμε τις σπατάλες. Για να τραφούμε υγιεινά, δεν χρειάζεται να κάνουμε και πολλές απερίσκεπτες σπατάλες, αφού πολλά βασικά τρόφιμα είναι σε προσιτές τιμές. Είναι στο χέρι μας, να τα αξιοποιήσουμε κατάλληλα, να μην μας περισσεύει φαγητό ή να αγοράζουμε όσα τρόφιμα χρειαζόμαστε, ώστε να μην τα πετάμε, επειδή δεν προλάβαμε να τα καταναλώσουμε.

Μερικοί βασικοί κανόνες για εξοικονόμηση χρημάτων στο φαγητό είναι:

  • Αγοράζετε πάντοτε φρούτα και λαχανικά εποχής. Εκτός του ότι τα εποχιακά φρούτα και λαχανικά έχουν λιγότερα φυτοφάρμακα και λιπάσματα, είναι και πιο φτηνά, αφού είναι επί το πλείστον ντόπια προϊόντα και δεν εισάγονται από άλλη χώρα.
  • Δεν χρειάζεται να ξοδεύετε τα λεφτά σας σε βιολογικά προϊόντα, αφού και τα συμβατικά, αντίστοιχα προϊόντα έχουν ισάξιες θρεπτικές ουσίες.
  • Φτιάξτε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα διατροφής για την οικογένεια σας, ούτως ώστε να μην αγοράζετε περιττά υλικά από το σουπερμάρκετ, αλλά να παίρνετε μόνο τα υλικά που θα σας χρειαστούν για να μαγειρέψετε στη διάρκεια της εβδομάδας.
  • Να θυμάστε ότι πρέπει να καταναλώνουμε τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα όσπρια. Τα όσπρια είναι και φθηνά και πολύ θρεπτικά.
  • Περιορίστε το κόκκινο κρέας σε μερικές φορές/μήνα. Είναι πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά και χοληστερόλη που επιφέρει επιπτώσεις στην υγεία και στη τσέπη σας.
  • Προσπαθήστε να υπολογίζετε σωστά τη ποσότητα φαγητού που θα μαγειρέψετε για να μη σας περισσεύει φαγητό. Είναι κρίμα να κάνετε περιττές σπατάλες στη ποσότητα του φαγητού.
  • Αν σας μείνει φαγητό, προσπαθήστε να το χρησιμοποιήσετε ξανά για να φτιάξετε ένα άλλο πιάτο. Για παράδειγμα, αν φτιάξετε μακαρόνια με κιμά και σας περισσέψει ο κιμάς, φτιάξτε μουσακά. Αν δεν θέλετε να τον καταναλώσετε αμέσως, βάλτε τον στην κατάψυξη και φάτε τον άλλη μέρα. Αν σας μείνουν όσπρια τη μια μέρα, την επόμενη μέρα μπορείτε να κάνετε σαλάτα και να βάλετε μέσα όσπρια, έτσι ώστε να έχει άλλη γεύση και όψη αλλά να καταναλώσετε το φαγητό που σας περίσσεψε. Αφήστε την φαντασία σας να δημιουργήσει και θα ανακαλύψετε καινούριες συνταγές που θα εκπλήξουν ευχάριστα.
  • Αν έχετε αγοράσει πολλά λαχανικά και κινδυνεύουν να χαλάσουν, επωφεληθείτε από μια θρεπτική χορτόσουπα. Έτσι και τα λαχανικά από το ψυγείο θα καταναλώσετε και και καλό στην υγεία σας θα κάνετε.
  • Επωφεληθείτε από τις εποχιακές προσφορές που έχουν οι μανάβηδες. Αν για παράδειγμα τα λεμόνια είναι πιο φτηνά από άλλες εποχές, μπορείτε να αγοράσετε μεγάλη ποσότητα, να τα κάνετε χυμό και να τα βάλετε στην κατάψυξη σε μικρές ποσότητες (μπορείτε να τα βάλετε ακόμη και σε πλαστικές παγοθήκες) και να τα χρησιμοποιείτε όλο τον χρόνο στο φαγητό σας χωρίς περιττά έξοδα. Το ίδιο μπορείτε να κάνετε και με τις ντομάτες. Έτσι θα έχετε φρέσκο πολτό ντομάτας για το μαγείρεμα που είναι και πολύ πιο θρεπτικός και πιο φτηνός από τις κονσέρβες.
  • Περιορίστε τις εξόδους σας για φαγητό. Μπορείτε να συνεννοηθείτε με φίλους που βγαίνετε έξω, να περιορίσετε την έξοδο για φαγητό σε 1 φορά το μήνα και να μαγειρεύετε με τη σειρά κάθε βδομάδα και σε άλλο σπίτι. Έτσι, θα εξοικονομήσετε πολλά χρήματα και είναι ευκαιρία να έρθετε και πιο κοντά με τους φίλους σας.  
  • Το γρήγορο έτοιμο φαγητό είναι συνήθως και πολύ ανθυγιεινό, αφού είναι πλούσιο σε κορεσμένο λίπος, χοληστερόλη και συντηρητικά, και φτωχό σε βιταμίνες και φυτικές ίνες. Τρώγοντας απ’ έξω βάζουμε στον οργανισμό μας πολλές κενές θερμίδες και λίγες θρεπτικές ουσίες. 
  • Μπορεί στο μάτι το γρήγορο φαγητό να φαίνεται πιο φτηνό, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι. Για παράδειγμα, αν πάρετε 4 μερίδες σουβλάκι κοστίζουν 26 ευρώ (περίπου 6,5 ευρώ η κάθε μερίδα) αν πάρετε και 1 μια μεγάλη σαλάτα ακόμη 8 ευρώ και 4 αναψυκτικά, άλλα 6 ευρώ. Δηλαδή για να φάει μια οικογένεια τεσσάρων ατόμων σε γρήγορο φαγητό θέλει περίπου 40 ευρώ. Ενώ αν πάρετε 1 κιλό κοτόπουλο 4 ευρώ το κιλό και κάνετε και μια μεγάλη σαλάτα με 2 ευρώ (μαρούλι, ντομάτες, αγγούρι) και 4 μεγάλες πατάτες στον φούρνο με 1 ευρώ θα σας κοστίσει 7 ευρώ. Άρα μπορείτε να κάνετε οικονομία 33 ευρώ.
  • Μην ξεχνάτε ότι αν τρέφεστε υγιεινά, μειώνετε τις πιθανότητες σας για διάφορες παθήσεις. Άτομα που καταναλώνουν πολλά φρούτα και λαχανικά και έχουν διατροφή μειωμένη σε κορεσμένο λίπος, έχουν λιγότερες πιθανότητες για καρδιοπάθειες, διαβήτη και καρκίνο.
  • Να θυμάστε ότι η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία. Σκεφτείτε πόσα λεφτά θα ξοδεύετε στους γιατρούς αν τύχει και αρρωστήσετε. Καλύτερα να προσέχετε τη διατροφή σας και την υγεία σας, κάτι που σίγουρα θα κάνει καλό και στη τσέπη σας.
  • Νικολέττα Ντορζή Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc., RD

    Η Νικολέττα Ντορζή είναι Κλινική Διαιτολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (Msc) στην Κλινική Διαιτολογία που ασχολείται με διάφορες ασθένειες και με πολύχρονη πείρα σε παιδική παχυσαρκία. Εργάζεται ως ιδιώτης κλινική διαιτολόγος και παράλληλα εργάζεται σαν εκπαιδεύτρια του τμήματος διαιτολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

×
×