743
Συστάσεις Διατροφής

Γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου και διατροφή

13 Φεβρουαρίου 2009
της Ελένης Ανδέου Γιωργάκη
zeygari pou deipnei se estiatorio dipla sth thalassa

Photo source: www.bigstockphoto.com

Τι είναι τα αφροδισιακά φαγητά;

Ο άνθρωπος έχει ασχοληθεί με την αγάπη και τα αφροδισιακά φαγητά από τότε που καταγράφεται η ιστορία.
Αφροδισιακά φαγητά ή τα φαγητά της αγάπης - ενέργεια στο άτομο, διεγερτικότητα, αναπαραγωγή και προστασία από διάφορα προβλήματα υγείας.

Δεν υπάρχουν αρκετές επιστημονικές αποδείξεις για τα αφροδισιακά φαγητά.
Αλλά περιέχουν συγκεκριμένες θρεπτικές ουσίες με λειτουργίες που τονώνουν και αναζωογονούν το άτομο και τον προστατεύουν από τις διάφορες παθήσεις.

Ιστορικό…..

Οι ιστορικοί μας πληροφορούν ότι οι αρχαίοι Έλληνες, δεν ήταν αδιάφοροι στις υποσχέσεις που προέρχονταν από διάφορες πηγές για καλύτερη ερωτική ζωή και ευεξία.
«Ο όρος αφροδισιακό αφορά οτιδήποτε φαγητό ή φάρμακο που μπορεί να διεγείρει ή να εντατικοποιήσει το σεξουαλικό ένστικτο, προέρχεται από την Αφροδίτη, τη θεά του έρωτα, της αγάπης και της ομορφιάς των αρχαίων Ελλήνων».

Αρχαία Ελλάδα…

Περιγράφονται πολλά φαγητά και ποτά στην αρχαία Ελλάδα που θεωρούνταν αφροδισιακά. Π.χ., η προσθήκη σκόρδου και τυριού στο κρασί που έπιναν.
Επίσης από τα λαχανικά, οι βολβοί γενικά (κρεμμύδι, σκόρδο, παντζάρι), ήσαν περιβόητοι για τις θετικές τους επιδράσεις στη σεξουαλική ορμή των ανθρώπων.

Τι έλεγαν οι αρχαίοι σοφοί..

  • Ο Ιπποκράτης, ο πατέρας της Ιατρικής, συνιστούσε τις φακές.
  • Ο φιλόσοφος Αριστοτέλης, υιοθέτησε τις θέσεις του Ιπποκράτη για τις φακές. Επίσης, σύστησε το μαγείρεμα των φακών μαζί με σαφράνι (ή αλλιώς κρόκος, ένα από τα πιο ακριβά μπαχαρικά που υπάρχουν στο κόσμο).
  • Ο Πλούταρχος σύστηνε τη φασολάδα.
  • Ο Διοσκουρίδης και ο Πλούταρχος αναφέρονται σε ένα είδος άγριας ορχιδέας που θεωρούσαν ως εξαίρετο αφροδισιακό.
  • Αναφορικά με το δυόσμο οι απόψεις ήταν διιστάμενες.
  • Ο Ιπποκράτης θεωρούσε ότι η συχνή κατανάλωση δυόσμου να κουράζει το σώμα.
  • O Αριστοτέλης θεωρούσε ότι ο δυόσμος σε οποιαδήποτε μορφή και εάν καταναλωνόταν, είχε εξαιρετικές αφροδισιακές ιδιότητες.

Άλλα αφροδισιακά …

  • Το σησάμι και το μέλι. Χρησιμοποιούνταν και στην αρχαιότητα είτε από μόνα τους είτε προστίθεντο σε σαλάτες με βραστούς βολβούς .
  • Η σοκολάτα - έχει ψυχοδιεγερτικές ιδιότητες λόγω της φαινυλαιθυλαμίνης που περιέχει. Βοηθά στην απελευθέρωση από τον εγκέφαλο των ενδορφίνων (φυσικά οπιοειδή τα οποία έχουν αναλγητικές ιδιότητες και βελτιώνουν τη διάθεση).
  • H σοκολάτα περιέχει καφεΐνη, που συμβάλλει στην αφύπνιση του νευρικού συστήματος.
  • Η σοκολάτα περιέχει και ένα σχετικό συστατικό της καφεΐνης, που διεγείρει την καρδιά και δίνει ενέργεια.
  • Σε μεγάλες όμως ποσότητες έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα.
  • Το σκόρδο ήταν δημοφιλές από την εποχή του Ομήρου.
  • Στην αρχαιότητα, έτρωγαν σκόρδο κάθε μέρα με ψωμί και επίσης το πρόσθεταν σε σαλάτες.
  • Με βάση το σκόρδο κατασκεύαζαν μια πάστα που περιείχε επιπρόσθετα από το σκόρδο, τυρί, αυγά, μέλι και λάδι.
  • Πιθανόν η σκορδαλιά να προέρχεται από εκεί!!
  • Έρευνες αποδεικνύουν ότι το σκόρδο μειώνει τη χοληστερίνη, προφυλάσσει από την αθηρωμάτωση και βοηθάει στην καλύτερη κυκλοφορία του αίματος.
  • Το κρεμμύδι, ήταν μέρος της καθημερινής διατροφής των αρχαίων Ελλήνων και θεωρείτο ιδιαίτερα ισχυρό αφροδισιακό.
  • Τα μανιτάρια και ιδιαίτερα οι τρούφες. Η σπανιότητα και το άρωμα της τρούφας, της πρόσδιδαν ιδιαίτερη αφροδισιακή αξία.

Τι ξέρουμε σήμερα…

  • Ε η βιταμίνη του έρωτα! H βιταμίνη E προστατεύει τα κύτταρα του αίματος, ενώ έχει άμεση επίπτωση στη γονιμότητα και τη σεξουαλική λειτουργία. Γνωστή και ως “αναπαραγωγική βιταμίνη”, συστήνεται για τη θεραπεία της ανδρικής ανικανότητας.
  • Πού θα τη βρείτε: Bιταμίνη E περιέχουν κυρίως οι ξηροί καρποί, το ελαιόλαδο και το αβοκάντο.
  • Πόση βιταμίνη E χρειαζόμαστε ημερησίως: H ημερήσια ανάγκη του οργανισμού σε βιταμίνη E είναι 15 mg
  • Δηλαδή- 1½ αβοκάντο ή 4 κουταλιές της σούπας ελαιόλαδο ή 3 κουταλιές της σούπας καρύδια.
  • Βιταμίνη B6- που συμβάλλει στη δημιουργία ορισμένων νευροδιαβιβαστών. Oι νευροδιαβιβαστές αυτοί επηρεάζουν την ψυχολογική διάθεση και αυξάνουν τη σεξουαλική επιθυμία.
  • Πηγές- Tο αβοκάντο, πατάτα, μπανάνα, βρώμη, πέστροφα, σπόροι ηλιοτρόπιου αποτελεί επίσης πολύ καλή πηγή βιταμίνης E, ενώ ταυτόχρονα καθαρίζει τα αγγεία του καρδιοαγγειακού συστήματος, συμβάλλοντας στη σωστή κυκλοφορία του αίματος.
  • Τα ω-3 λιπαρά οξέα φαίνεται πως βελτιώνουν την κυκλοφορία του αίματος και δρουν ευεργετικά στη σεξουαλική λειτουργία.
  • Τροφές πλούσιες σε ω-3 είναι τα λιπαρά ψάρια όπως οι σαρδέλες, ο σολομός, και η τσιπούρα.

Ποιες τροφές θεωρούνται αφροδισιακές

  • Θαλασσινά για το αναπαραγωγικό - Tα θαλασσινά και ειδικά τα όστρακα (στρείδια, μύδια) και τα μαλάκια (χταπόδι) είναι πλούσια σε αμινοξέα και ψευδάργυρο, στοιχεία απαραίτητα για την παραγωγή διαφόρων ορμονών, όπως τα ανδρογόνα και η τεστοστερόνη.
  • Tα θαλασσινά είναι επίσης καλή πηγή νιασίνης (βιταμίνης B3), η οποία δρα στα άκρα του αγγειακού συστήματος συμβάλλοντας στην καλύτερη αιμάτωση του ανδρικού αναπαραγωγικού συστήματος.
  • Ξηροί καρποί και φρούτα για καλύτερο κυκλοφορικό –
  • Oι ξηροί καρποί (κυρίως τα αμύγδαλα, τα καρύδια και οι σπόροι κουκουναριού) βελτιώνουν την κυκλοφορία του αίματος, χάρη στις φυτικές ίνες και τα αντιοξειδωτικά τους στοιχεία.
  • Tα φρούτα (η μπανάνα, ο ανανάς, το σύκο, τα μούρα, οι φράουλες και τα σταφύλια), καθώς και τα καρότα, τα σπαράγγια, τα φασόλια και ο αρακάς είναι τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες και ιχνοστοιχεία.
  • Oι φυτικές ίνες βελτιώνουν τη λειτουργία του καρδιοαγγειακού συστήματος, βοηθώντας την αιμάτωση και άρα την καλύτερη υγεία του οργανισμού.
  • Tο τζίντζερ, το μέλι, η μουστάρδα και το μοσχοκάρυδο είναι τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά στοιχεία, που συμβάλλουν στην καλή κυκλοφορία του αίματος.
  • Tα πολύ καυτερά φαγητά (τσίλι, κάρι κλπ.) ανεβάζουν τη θερμοκρασία του σώματος, οδηγούν σε υπεραιμία και εντείνουν την κυκλοφορία του αίματος.
  • H βανίλια θεωρείται ότι, μέσω της μυρωδιάς της, προκαλεί ένα αίσθημα ευφορίας.
  • Tο σέλινο, πλούσιο σε βιταμίνες και μέταλλα, περιέχει επίσης και ανδρογόνα, ορμόνες.
  • Τα αρωματικά φυτά και το κρασί - Aρωματικά φυτά όπως ο βασιλικός, το γλυκάνισο, το πράσο και το μάραθο περιέχουν πολλές βιταμίνες, αντιοξειδωτικά, ιχνοστοιχεία και φυτικές ίνες, που γεμίζουν τον οργανισμό ενέργεια και δίνουν μια αίσθηση ψυχικής και σωματικής υγείας.
  • Tο κρασί (το αλκοόλ γενικότερα, κυρίως όμως η σαμπάνια) σε μικρή ποσότητα μειώνει τις αναστολές του ανθρώπου και τον κάνει πιο διαχυτικό.
  • Το κόκκινο κρασί είναι καλή πηγή φλαβονοειδών, που δρουν αντιοξειδωτικά, βελτιώνοντας την κυκλοφορία του αίματος.

To ερώτημα είναι, πόσο δίκαιο είχαν οι αρχαίοι μας πρόγονοι στην αντίληψη τους για τα αφροδισιακά;

Είναι γεγονός ότι οι άνθρωποι διαμέσου των αιώνων, δοκιμάζοντας και βλέποντας το αποτέλεσμα, είχαν μάθει εμπειρικά πολλά και χρήσιμα. Εξετάζοντας αυτά που θεωρούνταν αφροδισιακά, διαπιστώνουμε ότι πρόκειται για λαχανικά και άλλα τρόφιμα που είναι πλούσια σε φυτοχημικές ενώσεις, αντιοξειδωτικές ουσίες που σίγουρα ωφελούν με διάφορους τρόπους πολλά συστήματα του οργανισμού.

Η υγιεινή διατροφή, πλούσια σε λαχανικά, φρούτα, ακόρεστες λιπαρές ουσίες, φυτοχημικές και αντιοξειδωτικές ενώσεις συμβάλλουν στη βελτίωση γενικά του οργανισμού. Η καλή διατροφή, η ξεκούραση, ο καλός ύπνος, ο έλεγχος του στρες, η τακτική σωματική εξάσκηση, είναι αναμφίβολα απαραίτητα για μια υγιή σεξουαλική ζωή και σίγουρα συγκαταλέγονται στα καλύτερα αφροδισιακά που μπορούμε να χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή.



ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Food Commission

British Nutrition Foundation

Society for the Scientific Study of Sexuality

Sexuality Information and Education Council of the United States

  • Ελένη Ανδρέου Γιωργάκη Κλινική Διαιτολόγος, RD, LD

    Είναι Κλινική Διαιτολόγος και κατέχει διδακτορικό στην Kλινική Διαιτολόγια, Διατροφή και Αγωγή Υγείας. Επίσης κατέχει Β.Sc.(με τη διάκριση Summa Gum Laude) του Youngstown State University, Αμερικής, στη Διαιτολογία (Food and Nutrition / Dietetics).

×
×