640
Συστάσεις Διατροφής

Το ξενύχτι μπορεί να μας παχύνει;

07 Μαΐου 2015
4 λεπτά να διαβαστεί
parea pou diaskedazei se nyxterino magazi

Photo source: www.bigstockphoto.com

Το ξενύχτι μας παχαίνει μύθος ή αλήθεια;

Το ξενύχτι μπορεί να μας παχύνει και οι λόγοι είναι αρκετοί. Αρχικά, το ξενύχτι σημαίνει πιθανόν λιγότερες ώρες ύπνου. Σύμφωνα με τα δεδομένα που έχουν προκύψει από τελευταίες μελέτες, η έλλειψη ύπνου σχετίζεται με το αυξημένο σωματικό βάρος και την παχυσαρκία. Εάν εστιάσουμε μόνο στο κομμάτι της διάρκειας του ύπνου, οι λιγότερες από 6 με 7 ώρες, έχει φανεί ότι αυξάνουν την όρεξή μας για φαγητό, καθώς διεγείρονται κάποιες ορμόνες που μας οδηγούν τελικά στο να θέλουμε να καταναλώσουμε περισσότερο φαγητό. Πέρα όμως από την επίδραση που έχουν οι λίγες ώρες ύπνου, πρακτικά έχουμε και κάποιο περιθώριο ωρών, όσο είμαστε ξύπνιοι, να καταναλώσουμε κάποιο εξτρά γεύμα ή σνακ! Αυτό συμβαίνει πιο έντονα στην περίπτωση που το ξενύχτι οφείλεται στη διασκέδασή μας. Η χαλάρωση που μας προκαλεί η παρέα και η έξοδος, οδηγεί και σε μία χαλάρωση στη διατροφή και ίσως σε υπερκατανάλωση. Το αλκοόλ επίσης μας δίνει υγρές θερμίδες και μαζί με τα συνοδευτικά του, πατατάκια, ξηρούς καρπούς κ.ά., ανεβάζει κατά πολύ τις θερμίδες που καταναλώνονται. Επιπλέον, όταν βγει κάποιος αργά και περάσει και αρκετές ώρες έξω, θα θελήσει να φάει κάτι, συνήθως αυξημένο σε θερμίδες, λιπαρά και ζάχαρη. Τελικά, δεν είναι τόσο το ξενύχτι αυτό καθεαυτό που μας παχαίνει, αλλά οι διατροφικές συμπεριφορές που το συνοδεύουν.

Το ξενύχτι μόνο όταν είμαστε έξω μας παχαίνει; Όταν καθόμαστε μόνοι ή με παρέα μέχρι αργά πάλι υπάρχει ο κίνδυνος να παχύνουμε;

Ασφαλώς. Όταν η παρέα μαζευτεί σε κάποιο σπίτι για να διασκεδάσει, συνήθως το μενού περιλαμβάνει κάποιο αλκοολούχο ποτό και φαγητό, συχνά γρήγορο, όπως πίτσα, σουβλάκι ή ποπ κορν. Ο συνδυασμός παρέας, κουβέντας, αλκοόλ και φαγητού είναι έυκολο να οδηγήσει σε υπερκατανάλωση και τελικά σε αύξηση του σωματικού βάρους. Κατά πρώτον, στα πλαίσια της καλοπέρασης και της κουβέντας, είναι πιο εύκολο να φάει κάποιος περισσότερη ποσότητα, καθώς δε δίνει βάση σε αυτό που τρώει και δε θα σταματήσει απλώς στην ποσότητα που τον χορταίνει. Kατά δεύτερον, οι κρυμμένες θερμίδες στο γρήγορο φαγητό και οι μερίδες εστιατορίου, που τα τελευταία χρόνια έχουν διπλασιαστεί έως τριπλασιαστεί, αποτελούν μία θερμιδική βόμβα για τον οργανισμό. Στην περίπτωση κάποιας γιορτής όπου υπάρχει μπουφές, το διαρκές τσιμπολόγημα είναι μια συνήθης τακτική, η οποία έχει επίσης ως αποτέλεσμα τη λήψη παραπανίσιων θερμίδων. Σημασία λοιπόν δεν έχει μόνο το τί τρώμε αλλά και πόσο τρώμε. Μην ξεχνάμε και τις θερμίδες από το αλκοόλ. Στο σπίτι είναι πιο εύκολο να πιει κάποιος περισσότερο, καθώς και το κόστος αγοράς του ποτού είναι μικρότερο, σε σχέση με το μπαρ. Για να μην φτάσουμε όμως και στο άλλο άκρο, είναι σημαντικό να τονίσω ότι το ξενύχτι, όταν γίνεται περιοδικά, δηλαδή δεν επαναλαμβάνεται αρκετές φορές μέσα στην εβδομάδα, δε θα προκαλέσει κάποια αύξηση στο σωματικό βάρος. Όταν όμως οι τακτικές αυτές επαναλαμβάνονται, μπορεί να μην έχουν άμεσο αντίκτυπο στο βάρος, όμως σε ένα χρονικό διάστημα ενός έτους, μπορεί να οδηγήσουν στην αύξηση ακόμα και 10 κιλών.

Το ξενύχτι είτε αφορά το ποτό είτε αφορά το φαγητό γιατί μας παχαίνει, όταν είμαστε εκτός σπιτιού

Εκτός σπιτιού το ξενύχτι μπορεί να μας παχύνει λόγω της πρόσληψης περισσότερων θερμίδων, από αυτές που ο οργανισμός χρειάζεται και τελικά «καίει» μέσα στη ημέρα. Αυτό μπορεί να οφείλεται και στο ποτό και στο φαγητό. Το αλκοόλ μας δίνει υγρές θερμίδες και χρειάζεται προσοχή, καθώς η κατανάλωση πολλές φορές ξεφεύγει από τα όρια του ενός ποτού, με αποτέλεσμα οι θερμίδες να πολλαπλασιάζονται. Το αλκοόλ δεν σερβίρεται όμως μόνο του στο τραπέζι. Συνήθως το συνοδεύουν σνακ, όπως πατατάκια, ποπ κορν, ξηροί καρποί, τα οποία καταλήγει κάποιος να καταναλώνει καθ’όλη τη διάρκεια της εξόδου. Τελικά, λόγω της διασκέδασης, καταλήγουμε να έχουμε πιει πολύ, να έχουμε φάει τα συνοδευτικά σε αρκετά μεγάλη ποσότητα, την οποία λόγω του τσιμπολογήματος δεν καταλαβαίνουμε, με αποτέλεσμα να έχουμε φορτώσει με περίσιες θερμίδες τον οργανισμό μας. Πέρα από το ποτό, και το φαγητό έξω χρειάζεται προσοχή. Στην έξοδο είναι σύνηθες να επιλέγεται πρόχειρο φαγητό, όπως πίτσα, σουβλάκια, hot-dog, σε μεγάλη ποσότητα και πλούσιο σε θερμίδες και λιπαρά, μάλιστα με μεγάλη απόκλιση θερμίδων, σε σχέση με το αν το ίδιο τρόφιμο το έφτιαχνε κάποιος στο σπίτι του. Θα επαναλάβω όμως ότι δεν αναφέρομαι σε μία μόνο έξοδο όπου κάποιος μπορεί να πιει λίγο πραπάνω και μετά να φάει και κάτι. Το αντίκτυπο στο βάρος προκύπτει από τη συχνή επανάληψη αυτού του είδους του ξενυχτιού.

Κάτι που αξίζει να αναφερθεί είναι η άποψη που υπάρχει, ότι εάν κάποιος πιει πολύ, καλό είναι να έχει καταναλώσει προηγουμένως κάποιο λιπαρό φαγητό για να μη τον «πιάσει» το αλκοόλ. Εάν η κατανάλωση του αλκοόλ είναι μεγάλη, είτε κάποιος καταναλώσει λιπαρό φαγητό, είτε απλά κάποιο άλλο τρόφιμο, η μέθη θα έρθει, απλώς πιο καθυστερημένα σε σχέση με κάποιον που πίνει με άδειο στομάχι. Επιπλέον, είναι καλό κάθε ποτό να συνοδεύεται με την κατανάλωση ενός ποτηριού νερό, για να προληφθούν τα συμπτώματα αφυδάτωσης που συνυπάρχουν με τη μέθη. (Αυτή η παράγραφος μου φαίνεται λίγο άσχετη με το ερώτημα, αλλά μου είπες στο τηλέφωνο να το αναφέρω κάπου, άρα το εντάσεις εσύ όπου πιστεύεις καλύτερα).

Πως μπορούμε να γλιτώσουμε τις θερμίδες από το ξενύχτι είτε είμαστε μέσα είτε έξω

Όταν είμαστε μέσα, έχουμε την επιλογή να κάνουμε πιο υγιεινές επιλογές τροφίμων, έχοντας προγραμματίσει εκ των προτέρων τη βραδιά. Αντί να παραγγείλουμε απέξω, μπορούμε να κάνουμε πιο υγιεινές εναλλακτικές των αγαπημένων μας τροφίμων. Για παράδειγμα, η πίτσα μπορεί να έχει αρκετά χαμηλότερες θερμίδες αν έχει λεπτή ζύμη, πολλά λαχανικά και μανιτάρια και λιγότερα αλλαντικά. Το σουβλάκι προτιμάται με αλάδωτη πίτα, κοτόπουλο, λαχανικά και λίγη σος ή γιαούρτι. Το pop corn μπορεί να φτιαχτεί στο σπίτι με ελαιόλαδο, αντί για βούτυρο. Επιπλεόν, στην περίπτωση του μπουφέ, μία καλή επιλογή είναι να βάλουμε ό,τι θέλουμε σε ένα πιάτο, να φάμε από αυτό και να μην το ξαναγεμίσουμε. Έτσι, έχουμε έλεγχο σε αυτό που καταναλώνουμε και το μετριάζουμε. Όσον αφορά το αλκοόλ στο σπίτι, καλό είναι να προτιμηθούν ποτά χαμηλά σε βαθμούς αλκοόλ, καθώς όσο λιγότεροι οι βαθμοί αλκοόλ, τόσο λιγότερες θερμίδες δίνει το ποτό.

Όταν μιλάμε για το ξενύχτι εκτός σπιτιού, είναι προτιμότερο να έχει καταναλώσει κάποιος κανονικά το βραδινό του γεύμα στο σπίτι, όπου τόσο η ποιότητα, όσο και η ποσότητα είναι πιο ελεγχόμενες. Έτσι, θα αποφύγει τις θερμίδες του γρήγορου φαγητού. Προσοχή στην ποσότητα του αλκοόλ και στα συνοδευτικά του. Εφόσον έχετε ήδη φάει στο σπίτι, αφήστε τα συνοδευτικά στην άκρη και απολαύστε το ποτό σας, μαζί με την παρέα σας.

Και στις δύο περιπτώσεις πάντως, επειδή η κουβέντα με την παρέα μας κάνει να ξεχνιόμαστε και να τρώμε ταυτόχρονα πολύ, καλό είναι να αφιερώσουμε κάποια ώρα στο φαγητό και την υπόλοιπη ώρα στην παρέα μας, χωρίς να τα μπλέκουμε και τα δύο μαζί.

  • Εύα Τσάκου
    Εύα Τσάκου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Εύα Τσάκου είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία. Έχει εργαστεί στο τμήμα εταιρικής επικοινωνίας και marketing του medNutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο νεοσύστατο διαιτολογικό της γραφείο στη Νέα Σμύρνη.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.