741
Οικογένεια

Παιδική παχυσαρκία: Ο ρόλος των γονέων στο να γυμνάζεται περισσότερο το παιδί

28 Δεκεμβρίου 2014
mpampas kai paidia me podhlata

Photo source: www.bigstockphoto.com

Το καλύτερο άθλημα για κάθε παιδί είναι αυτό που του αρέσει περισσότερο, αυτό που αφενός το διασκεδάζει αφετέρου το κάνει να νιώθει ότι μπορεί να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις του. Μην ξεχνάτε ότι η έλλειψη ευχαρίστησης είναι ένας από τους κύριους λόγους που τα παιδιά εγκαταλείπουν τον αθλητισμό.

Ποιο άθλημα είναι κατάλληλο για το παιδί μου;

Για να ανακαλύψει ένα παιδί τι του αρέσει, είναι σημαντικό να έλθει σε επαφή με πολλά αθλήματα. Διερευνήστε τα ενδιαφέροντα του παιδιού σας συζητώντας ενώ βλέπετε ένα αγώνα, με αφορμή την γυμναστική στο σχολείο ή το νέο ποδήλατο του φίλου του ή ακόμη πηγαίνοντας μαζί του σε χώρους άθλησης. Μια εμπειρία μέσα σε ένα γήπεδο, όπου διεξάγεται αγώνας βόλεϊ ή μια επίσκεψη σε έναν αθλητικό σύλλογο, όπου προπονείται μια ομάδα πόλο, είναι η μεγαλύτερη κινητήριος δύναμη για το παιδί σας.

Η ηλικία, το φύλο και τα διαφορετικά στάδια ανάπτυξης του παιδιού είναι σημαντικοί παράγοντες που θα επηρεάσουν την επιλογή της ενδεδειγμένης μορφής άσκησης για το παιδί. Για παράδειγμα, όταν το παιδί είναι σε ηλικία 5-8 ετών έχει έντονη ανάγκη να τρέχει, να πηδά και να παίζει απλά για να εκτονωθεί. Τότε οι γονείς θα πρέπει να παρέχουν αρκετό χώρο και χρόνο στο παιδί, ώστε να ικανοποιεί αυτή την ανάγκη.

Επιλογή αθλήματος σε ηλικία 8-10 ετών

Όταν είναι σε ηλικία 8-10 ετών το παιδί αναπτύσσει την ικανότητα συμμετοχής του σε αθλήματα, μπορεί να ακολουθεί κανόνες και να αναπτύξει αρκετές κινητικές ικανότητες. Επίσης, αναζητά την ομαδικότητα και τη διασκέδαση μέσου του παιχνιδιού. Σε αυτή τη φάση, οι γονείς καλό είναι να το φέρουν σε επαφή με πολλά αθλήματα και να τονίσουν τη σημασία της δραστηριότητας και όχι του ανταγωνισμού, αφού όταν ένα παιδί απογοητευτεί από ένα άθλημα τείνει να το εγκαταλείπει.

Επιλογή αθλήματος στην εφηβεία

Στην ηλικία των 10-12 ετών, με το πέρασμα στην εφηβεία, κάθε παιδί αναπτύσσεται με διαφορετικό ρυθμό και υπάρχουν σημαντικές διαφορές τόσο στη σωματική, όσο και στην ψυχολογική ανάπτυξή τους. Ο ρόλος του γονέα σε αυτή τη φάση είναι να φροντίζει να συμμετέχει το παιδί σε αθλήματα με παιδιά παρόμοιας ανάπτυξης. Ίσως στην ηλικία αυτή οι ατομικές δραστηριότητες όπως για παράδειγμα το ποδήλατο ή το περπάτημα να είναι καλύτερες.

Πέρα από τις κλασικές μορφές, αξίζει να σημειωθεί και μια καινούρια μορφή άσκησης: η ηλεκτρονική άσκηση. Οι πρώτες έρευνες δείχνουν ότι η ηλεκτρονική άσκηση έχει παρόμοια οφέλη με την φυσική άσκηση, ωστόσο δεν θα πρέπει να την αντικαθιστά.

Δυστυχώς, στις μέρες μας, τα παιδιά δεν γνωρίζουν τι σημαίνει «αλάνα» και «δραστήριο παιχνίδι». Είναι σημαντικό τα παιδιά και οι έφηβοι να αντιμετωπίζουν τη σωματική δραστηριότητα ως διασκέδαση. Και εδώ, ο δικός σας ρόλος είναι καταλυτικός. Αν έχετε έναν πιο δραστήριο τρόπο ζωής, θα δώσετε και στα παιδιά σας το ερέθισμα για αυξημένη σωματική δραστηριότητα.

Ποια πρέπει να είναι η στάση των γονέων απένατι στην άσκηση;

Πρόσφατα, η πανευρωπαϊκή μελέτη ENERGY, στην οποία συμμετέχει και η Ελλάδα έδειξε ότι η άθληση των γονέων και η συμμετοχή τους σε δραστηριότητες μαζί με τα παιδιά τους αποτελεί το καλύτερο κίνητρο για να αγαπήσουν τις φυσικές δραστηριότητες, ενώ η θέσπιση κανόνων από τους γονείς φάνηκε ότι είναι η καλύτερη στρατηγική για τη μείωση των καθιστικών δραστηριοτήτων.

Όλα τα σπορ είναι κατάλληλα για το παιδί σας, αρκεί να εκτελούνται σωστά οι ασκήσεις - με δεδομένο ότι δεν υπάρχει κάποια παθολογική κατάσταση ως αντένδειξη.

Για την καλύτερη εκτίμηση αυτής της κατάστασης, το παιδί σας πρέπει να περάσει από ιατρικές εξετάσεις πριν καταπιαστεί με κάποιο άθλημα. Κατά τη διάρκειά του, ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο παίζει ο γυμναστής στο σχολείο, ο προπονητής του αθλητικού συλλόγου ή ο εργοφυσιολόγος. Η ομάδα αυτή των ειδικών μπορεί να διακρίνει τις δυνατότητες του παιδιού και να κατανοήσει τι του ταιριάζει περισσότερο, ένα ομαδικό ή ατομικό άθλημα, ή αν έχει κλίση σε κάποιο συγκεκριμένο άθλημα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Craig S et al. Psychosocial correlates of physical activity among fifth and eighth graders. Prev Med 1996;25:506-13

Wold B, Kannas L. Sport motivation among young adolescents in Finland, Norway and Sweden. Scand J Med Sci Sports 1993;3:283-91

O'Dea JA. Why do kids eat healthful food? Perceived benefits of and barries to healthful eating and physical activity among children and adolescents. J Am Diet Assoc 2003;103:497-501.

Davison KK et al. Parents' activity-related parentig practices predict girls' physical activity. Med Sci Sports Exerc 2003;35:1589-95.

Peter Konopka. Διατροφή & Άθληση. 1996 SALTO, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, σ.167, 187.

USDA. Tips for Increasing Physical Activity. Available at: http://www.choosemyplate.gov/physical-activity/increase-physical-activity.html

Manios, Y., et al., Behavioral and physiological indices related to BMI in a cohort of primary schoolchildren in Greece. Am J Hum Biol, 2004. 16(6): p. 639-47.

National Association for Sport and Physical Education, A.H.A. Shape of the nation report: Status of physical education in the USA. 2010; Available from: http://www.aahperd.org/naspe/publications/upload/Shape-of-the-tion-Revised2PDF.pdf

  • Χριστίνα Φοντόρ Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    H Χριστίνα Φοντόρ πτυχιούχος της Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών, με επιπλέον σπουδές στην Ψυχοσωματική θεραπεία. Διατηρεί Διαιτολογικό Γραφείο στην Αργυρούπολη όπου, καθημερινά, έρχεται σε επαφή με ανθρώπους παρέχοντας τους εξατομικευμένες διατολογικές υπηρεσίες.

×
×