Οικογένεια

Τι να του δώσω μαζί στο σχολείο;

11 Απριλίου 2010
4 λεπτά να διαβαστεί
Τι να του δώσω μαζί στο σχολείο;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Η σχολική ηλικία, τα τελευταία χρόνια, ουσιαστικά ξεκινάει από τον παιδικό σταθμό. Στον παιδικό σταθμό υπάρχει το φαγητό, που προβλέπεται και προγραμματίζεται από τη διοίκηση του ιδρύματος, ενώ από το νηπιαγωγείο και έπειτα, τα παιδιά τρώνε ό,τι κολατσιό παίρνουν από το σπίτι ή από το κυλικείο. Όσο τα παιδιά είναι μικρά συνήθως υπακούουν και καταναλώνουν αυτό που θα τους δώσουν οι γονείς τους. Με τα χρόνια όμως, αρχίζουν να αντιδρούν στο σπιτικό κολατσιό και παρασύρονται, επειδή οι συμμαθητές τους αγοράζουν τρόφιμα από το κυλικείο. Κι αυτό συμβαίνει συνήθως, γιατί πολλοί γονείς δεν «προλαβαίνουν» να ετοιμάσουν κάτι για τα παιδιά τους και είναι ευκολότερο να τους δώσουν χρήματα, για να αγοράσουν ό,τι τους αρέσει, χωρίς να είναι πάντα υγιεινό, γιατί δυστυχώς και τα κυλικεία δεν παρέχουν ιδιαίτερα υγιεινές επιλογές.

Τα πάντα, λοιπόν, εξαρτώνται από το πώς θα μάθουν οι γονείς το παιδί τους να τρέφεται σωστά, τόσο μέσα στο σπίτι, όσο και έξω απ’ αυτό. Δε χρειάζεται να αφιερώσουν πολύ χρόνο και χρήματα, απλά φαντασία και δημιουργικότητα, γιατί με αυτόν τον τρόπο θα βοηθήσουν στη διατροφική εκπαίδευση του παιδιού τους και θα θέσουν τις σωστές βάσεις και γνώσεις, προκειμένου να προληφθούν η παιδική και ενήλικη παχυσαρκία και όλα τα συσχετιζόμενα νοσήματα

Με βάση ποια κριτήρια θα πρέπει να όμως οργανώνει ένας γονιός το σχολικό γεύμα του παιδιού του;

  1. Ο σχεδιασμός του σχολικού γεύματος θα πρέπει να γίνεται πάντα με βάση την ηλικία του παιδιού και το τι μπορεί να καταναλώσει, τις διατροφικές του προτιμήσεις, τις πρακτικές δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζει στο σχολείο (αν έχει φούρνο, συμβατικό ή μικροκυμάτων  – ψυγείο), ποιος το βοηθάει στο να φάει ή ακόμα αν τρώει στην αυλή, οπότε του αποσπάται η προσοχή και τελικά δεν τρώει, αν έχει δύσκολο τρόφιμο που πρέπει να ξεφλουδίσει, όπως π.χ. αυγό, αν φοράει σιδεράκια ή άλλα ορθοδοντικά εξαρτήματα και δυσκολεύεται στη μάσηση και ακόμη, αν πρόκειται για δεκατιανό ή το παιδί φοιτά σε ολοήμερο σχολείο και πρέπει να φάει και το μεσημέρι στο σχολείο. Στη σημερινή μας αναφορά θα περιοριστούμε στο δεκατιανό – κολατσιό και όχι και στο μεσημεριανό.
  2. Ένα υγιεινό κολατσιό στο σχολείο θα πρέπει να παρέχει στο μαθητή πρωτεΐνες για να τον κρατάει σε εγρήγορση, σύνθετους υδατάνθρακες, για αργή αποδέσμευση της γλυκόζης, προκειμένου να διατηρούνται τα επίπεδα της ενέργειας και της συγκέντρωσής του υψηλά, για μεγάλο χρονικό διάστημα, ασβέστιο για την ανάπτυξη υγιών οστών και δοντιών, φρούτα και λαχανικά για βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.
  3. Μία καλή συμβουλή θα ήταν να επιτρέπετε στο παιδί σας να ασχοληθεί κι εκείνο με την προετοιμασία του φαγητού που θα πάρει μαζί του, προτιμότερα από το προηγούμενο βράδυ, γιατί με αυτόν τον τρόπο θα πειστεί πιο εύκολα να φάει αυτό που «δημιούργησε». Ο γονιός μπορεί να καθοδηγήσει το παιδί στο μέγεθος της μερίδας, στις υγιεινές επιλογές και φυσικά στην υλοποίηση του γεύματος.
  4. Θα πρέπει το κολατσιό να είναι ενδιαφέρον για το παιδί!

Διαβάστε επίσης: Το παιδί μου πάει σχολείο. Τι μπορεί να τρώει; [Δωρεάν EBOOK]


Άρα, λοιπόν, τι μπορεί να πάρει μαζί του ένας μαθητής;

  • Σάντουιτς ή τοστ με ψωμί ολικής αλέσεως ή ρολάκια με λιβανέζικες ή αραβικές πίτες ή τορτίγιας ή σπιτική κρέπα:

Αποτελούν μία πολύ καλή, χορταστική και υγιεινή λύση, που ανάλογα με το γέμισμά τους μπορείτε να δημιουργήσετε ποικιλία γευστικών συνδυασμών. Δοκιμάστε να τα γεμίσετε με:

  • Φρέσκα λαχανικά, όπως μαρούλι, σπανάκι, τριμμένο καρότο ή αγγούρι, ντομάτα, πιπεριά, μανιτάρια. Μπορείτε επίσης να έχετε ψήσει, στο γκριλ ή στην τοστιέρα και λαχανικά, όπως κολοκύθι, μελιτζάνα, μανιτάρια, λεπτοκομμένη ψητή πατάτα σαν τσιπς, πιπεριά, κ.α.
  • Τυρί για τοστ με λίγα λιπαρά ή τυρί σε κρέμα ή cottage cheese.
  • Γαλοπούλα βραστή ή κοτόπουλο από προηγούμενη ημέρα ή τόνο ή σπιτικό μπιφτέκι ή αυγό ή λεπτή ομελέτα.
  • Μαγιονέζα extra light, μόνο σε περίπτωση που το παιδί διαμαρτύρεται ή δυσκολεύεται στο να μασήσει και να καταπιεί το σάντουιτς. Ακόμα καλύτερα είναι να έχετε φτιάξει μια σπιτική σάλτσα ντομάτας, αντί κέτσαπ και να χρησιμοποιήστε αυτήν ή αν αρέσει στο παιδί να χρησιμοποιείτε πάστα ελιάς (προσέχοντας να μην είναι πολύ αλμυρή) ή σπιτικό πέστο βασιλικού ή ρόκας.

Απ’ το φούρνο: κουλούρι σουσαμένιο, κατά προτίμηση ολικής αλέσεως ή/και πολύσπορο, σταφιδόψωμο, παξιμαδάκια ολικής αλέσεως, κουλουράκια λαδιού ή νηστίσιμα, κριτσίνια.

Φρούτα ή χυμούς φρούτων

Τα φρούτα είναι προτιμότερο να ξεφλουδίζονται εύκολα, όπως η μπανάνα, το πορτοκάλι, το μανταρίνι ή μπορεί να είναι καθαρισμένα και απ’ το σπίτι, αλλά να έχουν τυλιχτεί σε μεμβράνη, προκειμένου να αποφευχθεί η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη οξείδωσή τους. Στα πιο μεγάλα παιδιά, αν έχουν μάθει να χρησιμοποιούν μαχαίρι, μπορεί να τους δίνεται και μαχαιράκι, για να τα καθαρίζουν εκείνη την ώρα, κάτι όμως που δε συνίσταται, γιατί αφενός είναι επικίνδυνο για τα ίδια και τα τριγύρω παιδιά, αλλά είναι πιθανό μην προλαβαίνοντας να τα καθαρίσουν, γιατί θέλουν να παίξουν, τελικά να μην τα καταναλώνουν. Οι εύκολες λύσεις είναι πάντα και οι πιο εφαρμόσιμες και μία από αυτές είναι και τα αποξηραμένα φρούτα, όπως δαμάσκηνο, σύκο, βερίκοκο, χουρμάς, σταφίδες, κ.ά. Εύκολος είναι επίσης και ο χυμός, αρκεί να μην περιέχει ζάχαρη.

Σπιτικά κέικ ή πίτες ή τάρτες ή πίτσα

Εύκολη και χορταστική λύση για το σχολείο είναι και τα σπιτικά κέικ, που μπορεί να είναι είτε αλμυρά, π.χ. με τυρί και γιαούρτι, με καρότο, με πιπεριές χρωματιστές και ελιές είτε γλυκά, π.χ. πορτοκαλιού, λεμονιού ή σοκολάτας (με μέτρο).

Επίσης, καλή λύση που μπορεί να εξασφαλίσει ποικιλία στις διατροφικές επιλογές του σπιτιού, είναι οι πίτες και οι τάρτες, με σπιτικό χειροποίητο φύλλο, ειδικά αν το φτιάχνετε με αλεύρι ολικής αλέσεως. Και εδώ υπάρχει δυνατότητα επιλογής μεταξύ αλμυρού (πίτες με τυριά, σπανάκι, πράσο, κοτόπουλο, γαλοπούλα) και γλυκού (πίτες με γάλα, κολοκύθι, μήλα, αχλάδια, λεμόνι, κ.ά).

Γάλα ή γιαούρτι άπαχο σκέτο ή με φρούτα ή / και δημητριακά

Μια πολύ εύκολη, πρακτική, υγιεινή, χορταστική και θρεπτική λύση για τους γονείς, πλούσια σε ασβέστιο, πρωτεΐνες και βιταμίνες.

Δημητριακά πρωινού ή μπάρες ολικής αλέσεως, χωρίς πολλή ζάχαρη και σοκολάτα, καθώς και μη αλατισμένους και καβουρντισμένους ξηρούς καρπούς (αμύγδαλα καθαρισμένα, καρύδια, φουντούκια, κ.α.), για τα πιο μεγάλα παιδιά, που δεν υπάρχει κίνδυνος να πνιγούν. Μπορούν να τα κουβαλάνε σε σακουλάκια και να τα τσιμπολογάνε στο διάλειμμα.

Για να μπορέσει βέβαια το παιδί να καταναλώσει ό,τι έχει πάρει μαζί του στο σχολείο, θα πρέπει να του αρέσει, γιατί αν πάρει μαζί του κάτι που δεν το τρώει, το πιο πιθανό είναι, αν έχει χαρτζιλίκι, να αγοράσει τελικά κάτι από το κυλικείο ή να φάει από συμμαθητές του, που δεν είναι και ό,τι καλύτερο. Έτσι, θα μάθει να τρώει ανθιυγεινά τρόφιμα, όπως συσκευασμένα γλυκά, μπισκότα, κρουασάν με πραλίνα φουντουκιού, πολύ αλμυρά σνακ, αναψυκτικά, κ.ά.

Επίσης, είναι καλό να κουβαλάει το κολατσιό του σε κουτάκια με θερμομόνωση, έτσι ώστε να διατηρούνται τα τρόφιμα ή τα ροφήματά του δροσερά ή ζεστά, να μην αλλοιώνονται και να μπορεί να τα καταναλώσει πιο εύκολα. Βάλτε ένα μπουκαλάκι παγωμένο ή καυτό νερό μέσα στο κουτάκι του, για να διατηρούνται δροσερά ή ζεστά τα φρούτα ή τα άλλα τρόφιμα, ανάλογα με την εποχή. Και φυσικά λέτε στο παιδί να μην αφήνει το κουτί του στον ήλιο ή πάνω σε καλοριφέρ.

Αν υπάρχει φαντασία, καλή επικοινωνία και συνεργασία παιδιού και γονιού, το σχολικό γεύμα, μπορεί να γίνει μια πολύ ευχάριστη υπόθεση.

  • Σταυρούλα Τσατραφίλη
    Σταυρούλα Τσατραφίλη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Η Σταυρούλα Τσατραφίλη είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με μεταπτυχιακή ειδίκευση στην Κλινική Διατροφή (MSc). Παράλληλα είναι και Αισθητικός - Κοσμητολόγος. Παρέχει τις υπηρεσίες της, στο Ινστιτούτο και γραφείο της στη Μυτιλήνη και είναι επιστημονική συντάκτρια του medNutrition.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.