Δίαιτα

Διατροφικές ελλείψεις: Γιατί στέκονται εμπόδιο στο αδυνάτισμα;

23 Απριλίου 2024
3186 Προβολές
3 λεπτά να διαβαστεί
diatrofikes eleipseis kai adinatisma

Photo Source: www.canva.com

Η σημασία της Διατροφής

Η διατροφή θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους και πιο ευμετάβλητους παράγοντες που μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση της εμφάνισης ασθενειών σε όλη τη ζωή του ατόμου.

Η κατάλληλη και ισορροπημένη πρόσληψη και o μεταβολισμός των θρεπτικών συστατικών παρέχει τις ουσίες στον οργανισμό για να επιτευχθεί η φυσιολογική λειτουργία του ανθρώπινου σώματος.

Παράγοντες έλλειψης Θρεπτικών συστατικών

Διάφοροι παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν σε ελλείψεις θρεπτικών συστατικών είναι οι εξής:

  • Κακές διατροφικές επιλογές
  • Μειωμένη πρόσληψη τροφής
  • Αυξημένες ανάγκες κατά τη φάση της ανάπτυξης
  • Ψυχογενής ανορεξία
  • Δυσκολία μάσησης ή/ και κατάποσης
  • Διαταραχές πέψης
  • Ύπαρξη χρόνιων νοσημάτων
  • Εμφάνιση νοσημάτων.

Συνέπειες έλλειψης Θρεπτικών συστατικών

Οι ελλείψεις θρεπτικών συστατικών μπορούν να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα όπως:

Χρόνια νοσήματα

Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η εμφάνιση οστεοπόρωσης και καρδιαγγειακών νοσημάτων και γενικότερα η φτωχή υγεία.

Αρνητική επίδραση στην καθημερινότητα

Όπως για παράδειγμα:

  • Γενικό αίσθημα κόπωσης
  • Μειωμένο ανοσοποιητικό σύστημα
  • Μειωμένη ικανότητα εργασίας
  • Μειωμένη εκπαιδευτική επίδοση
  • Χαμηλότερες δυνατότητες απολαβών  

Επίδραση στην απώλεια βάρους

Μεταξύ όλων αυτών, οι διατροφικές ελλείψεις μπορεί να επηρεάσουν και τη διαδικασία απώλειας βάρους, με τρόπους που θα αναλυθούν παρακάτω.

loosing weight

Ελλείψεις Μικροθρεπτικών συστατικών

Τα μικροθρεπτικά συστατικά έχουν καθοριστικό ρόλο για τη διατήρηση της ζωής. Η πρόσληψη μικροθρεπτικών συστατικών σε επίπεδα χαμηλότερα από τα συνιστώμενα μπορεί να οδηγήσει σε χρόνιες μεταβολικές διαταραχές.

Ποιους επηρεάζουν περισσότερο;

Τόσο στις βιομηχανικές, όσο και στις αναπτυσσόμενες χώρες, οι ελλείψεις μικροθρεπτικών συστατικών επηρεάζουν περισσότερους από 2 δισεκατομμύρια ανθρώπους όλων των ηλικιών, και ιδιαίτερα εγκύους και παιδιά ηλικίας κάτω των 5 ετών.

Μάλιστα, οι ελλείψεις μικροθρεπτικών συστατικών έχουν συνδεθεί με σχεδόν 10% των παιδικών θανάτων.

Ποιές οι συχνότερες ελλείψεις θρεπτικών συστατικών;

Οι πιο συχνά εμφανιζόμενες ελλείψεις θρεπτικών συστατικών αφορούν τα ακόλουθα:

  • Φυλλικό οξύ
  • Βιταμίνη D
  • Ψευδάργυρος
  • Ιώδιο
  • Βιταμίνη Α

Επιπτώσεις της ανεπάρκειας των παραπάνω μικροθρεπτικών

  • Διανοητική έκπτωση
  • Κακή ανάπτυξη
  • Περιγεννητικές επιπλοκές 
  • Υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης νοσημάτων και θανάτου
  • Επιτάχυνση της αποσύνθεσης των μιτοχονδρίων 
  • Επιτάχυνση εκφυλιστικών ασθενειών που σχετίζονται με τη γήρανση

Πώς επηρεάζουν τα μικροθρεπτικά την απώλεια βάρους;

Οι διατροφικές ελλείψεις σε μικροθρεπτικά συστατικά είναι πιθανό να θέσουν εμπόδια στη διαδικασία απώλειας βάρους μέσω διαφόρων μηχανισμών.

Η έλλειψη των περισσότερων μικροθρεπτικών συστατικών προκαλεί διαταραχές στο μεταβολισμό και οδηγεί στην αύξηση του σωματικού λίπους

Ως αποτέλεσμα, η απώλεια λίπους και, κατ' επέκταση, σωματικού βάρους, καθίσταται δυσκολότερη.

Βιταμίνη D

Η βιταμίνη D επηρεάζει την ανάπτυξη της λιπώδους μάζας μέσω διαφόρων μηχανισμών.

Έλλειψη βιταμίνης D

H έλλειψή της μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του σωματικού λίπους, με αποτέλεσμα την αύξηση του κινδύνου παχυσαρκίας.

Επιπλέον, σε περιπτώσεις ανεπάρκειας, αυξάνεται η παραγωγή μιας ορμόνης στον οργανισμό, γνωστή ως παραθορμόνη. Αυτή η ορμόνη συμβάλλει στην αύξηση της λιπώδους μάζας και, τελικά, στην αύξηση του σωματικού βάρους.

Πρόσφατη μελέτη για ανεπάρκεια βιταμίνης D

Αξίζει να αναφέρουμε μία πρόσφατη μελέτη που διερεύνησε τα επίπεδα βιταμίνης D στην Ελλάδα και την Κύπρο. Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι 72,7% από τους Έλληνες και 69,3% από τον Κύπριο πληθυσμό που συμμετείχαν στη μελέτη είχαν ανεπαρκή επίπεδα βιταμίνης D στο αίμα.

Βιταμίνη Α

Η έλλειψη της βιταμίνης Α συνδέεται με την αύξηση του λιπώδους ιστού, καθώς συμμετέχει στη ρύθμιση του σωματικού λίπους.

Η μειωμένη πρόσληψη βιταμίνης Α συσχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο παχυσαρκίας, καθώς η έλλειψη αυτού του θρεπτικού συστατικού οδηγεί σε λιπογένεση, δηλαδή στην αύξηση του σωματικού λίπους.

Επιπλέον, σε περιπτώσεις παχυσαρκίας, η έλλειψη βιταμίνης Α μπορεί να αυξήσει ακόμη περισσότερο τη λιπώδη μάζα και να προκαλέσει την εμφάνιση χρόνιας φλεγμονής, η οποία σχετίζεται με την παχυσαρκία και μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στο άτομο.

weight loss

Φυλλικό οξύ

Η έλλειψη φυλλικού οξέος μπορεί να συμβάλει στην αύξηση του σωματικού βάρους και τελικά στην εμφάνιση παχυσαρκίας.

Μέσω διαφόρων μηχανισμών, η χαμηλή ποσότητα φυλλικού οξέος μπορεί να επηρεάσει την κατανομή του λίπους στο σώμα και συγκεκριμένα να ενισχύσει τη συσσώρευσή του στην περιοχή της κοιλίας.

Ψευδάργυρος

Ο ψευδάργυρος είναι ένα πολύ σημαντικό θρεπτικό συστατικό για :

  • Διατήρηση μυϊκής μάζας
  • Σύνθεση DNA
  • Σύνθεση πρωτεϊνών
  • Σχηματισμό νέων ιστών

Η επαρκής πρόσληψη ψευδαργύρου είναι απαραίτητη για την παραγωγή πρωτεϊνών και, τελικά, για τη διατήρηση της μυϊκής μάζας.

Συνεπώς, η έλλειψη αυτού του θρεπτικού συστατικού έχει συσχετιστεί με τη μείωση της μυϊκής μάζας και την αύξηση της εναπόθεσης λίπους.

Ιώδιο

Το ιώδιο αποτελεί ένα σημαντικό συστατικό που χρησιμοποιείται για την παραγωγή των θυρεοειδικών ορμονών στον οργανισμό. Οι θυρεοειδικές ορμόνες είναι απαραίτητες για τη ρύθμιση του μεταβολισμού μας.

Έλλειψη Ιωδίου

Όταν υπάρχει έλλειψη ιωδίου, η ποσότητα αυτών των ορμονών μειώνεται, καθώς δεν είναι δυνατό να παραχθούν σε επαρκείς ποσότητες.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την επιβράδυνση του μεταβολισμού, καθώς το σώμα μας καίει λιγότερες θερμίδες σε κατάσταση ηρεμίας.

Τελικά, μπορεί να οδηγήσει στην αποθήκευση των περίσσειων θερμίδων υπό μορφή λίπους, με αποτέλεσμα την αύξηση του σωματικού βάρους.

Αντιμετώπιση διατροφικών ελλείψεων

Η αντιμετώπιση των διατροφικών ελλείψεων είναι μείζονος σημασίας τόσο για τη διατήρηση της υγείας όσο και ενός υγιούς σωματικού βάρους.

Ισορροπημένη διατροφή

Για να αποφευχθούν οι ενδεχόμενες ελλείψεις θρεπτικών συστατικών, είναι πολύ σημαντικό να ακολουθείται μία ισορροπημένη, υγιεινή διατροφή, η οποία θα περιλαμβάνει ποικιλία τροφίμων πλούσιων σε ωφέλιμα θρεπτικά συστατικά.

Με αυτόν τον τρόπο θα καταφέρετε να προσλαμβάνετε όλα τα απαραίτητα συστατικά σε επαρκείς ποσότητες.

Τακτικός έλεγχος για Διατροφικές ελλείψεις

Ακόμη, είναι πολύ σημαντικό να πραγματοποιείται τακτικός έλεγχος για τυχόν ελλείψεις θρεπτικών συστατικών. Σε αυτήν την περίπτωση είναι πιθανό να καταστεί απαραίτητη η λήψη συμπληρωμάτων διατροφής για να καλυφθούν οι ανάγκες σας, εφόσον δεν μπορούν να καλυφθούν μέσω της διατροφής.

Τι να κάνετε σε περίπτωση Διατροφικών ανεπαρκειών;

Σε περιπτώσεις διατροφικών ανεπαρκειών, είναι σημαντικό να συμβουλευτείτε τον γιατρό ή τον διαιτολόγο σας για να σας βοηθήσουν να επιλέξετε τα κατάλληλα διατροφικά συμπληρώματα και να σας παρέχουν εξατομικευμένες διατροφικές συμβουλές για την αντιμετώπιση τους.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Kiani A.K., Dhuli K.A., Donato K., et al., Main nutritional deficiencies., J Prev Med Hyg, 2022. 63(2 Suppl 3): p. E93-E101.

Xyda S.E., Kotsa K., Doumas A., Papanastasiou E., Garyfallos A.A., Samoutis G., Could the Majority of the Greek and Cypriot Population Be Vitamin D Deficient?, Nutrients, 2022. 14(18).

Karampela I., Sakelliou A., Vallianou N., Christodoulatos G.-S., Magkos F. and Dalamaga, M. (2021) Current Obesity Reports, 10(2), pp. 162–180. doi: 10.1007/s13679-021-00433-1.

Gomes C. de C., Passos T. S. and Morais A. H. A. (2021) Vitamin A Status Improvement in Obesity: Findings and Perspectives Using Encapsulation Techniques, Nutrients. U.S. National Library of Medicine. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8228342/ (Accessed: 3 March 2024).

García, O. P. (2012) Effect of vitamin A deficiency on the immune response in obesity: Proceedings of the Nutrition Society, Cambridge Core. Cambridge University Press. Available at: https://www.cambridge.org/core/journals/proceedings-of-the-nutrition-society/article/effect-of-vitamin-a-deficiency-on-the-immune-response-in-obesity/C54239ADC3D7811A073EE19EE9DE1418 (Accessed: 3 March 2024).

Mlodzik-Czyzewska, M. A., Malinowska, A. M. and Chmurzynska, A. (2020) Low folate intake and serum levels are associated with higher body mass index and abdominal fat accumulation: a case control study, Nutrition journal. U.S. National Library of Medicine. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7273685/ (Accessed: 3 March 2024).

MacDonald, R. S., Golden, M. H. N., King, J. C.,et al. (2022) Association between zinc and body composition: An integrative review, Journal of Trace Elements in Medicine and Biology. Urban & Fischer. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0946672X22000207 (Accessed: 3 March 2024).

Raman, R. (2023) 10 Signs and Symptoms of Iodine Deficiency, Healthline. Healthline Media. Available at: https://www.healthline.com/nutrition/iodine-deficiency-symptoms#TOC_TITLE_HDR_4 (Accessed: 3 March 2024).

 

Σωτηρία Σερεμέτη
Σωτηρία Σερεμέτη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

Η Σωτηρία Σερεμέτη είναι Διαιτολόγος- Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc.) στην Κλινική διατροφή, ενώ κατέχει εξειδίκευση και στο Health Coaching. Διατηρεί αυτόνομο Διαιτολογικό γραφείο στην περιοχή της Αργυρούπολης όπου παρέχει εξατομικευμένες Διαιτολογικές υπηρεσίες σε υγιή και κλινικό πληθυσμό.