Οικογένεια

Μπισκότο για το παιδί σου που θέλεις να περιορίσει τη ζάχαρη

13 Απριλίου 2021
1065 Προβολές
3 λεπτά να διαβαστεί
biskoto gia to paidi sou me ligoteri zaxari

Πόσες φορές σου έχει ζητήσει το παιδί σου κάτι γλυκό, όμως καταλαβαίνω ότι θέλεις να έχει τη λιγότερη ζάχαρη στη διατροφή του;

Η αλήθεια είναι πως τα μπισκότα αποτελούν μία από τις πιο κοινές επιλογές των παιδιών για γλυκό μέσα στην ημέρα. Και πώς να μην είναι, αφού πλέον υπάρχει τόση μεγάλη ποικιλία, καθώς επίσης και μπορούμε να τα συνδυάσουμε με τόσους τρόπους.

Πάμε, λοιπόν να δούμε πώς θα μπορούσες να έχεις στη διατροφή σου το μπισκότο…αλλιώς;

Όρεξη για γλυκό

Μα, όταν ακούς τη λέξη «γλυκό σνακ», ποια είναι η πρώτη σκέψη που σου έρχεται στο νου; Η πιο κοινή απάντηση που ακούω είναι το μπισκότο!

Τον τελευταίο καιρό, όλο και περισσότερο αυξάνονται οι επιλογές των υγιεινών αρτοσκευασμάτων στη διατροφή των παιδιών μας. Αυτό, αν το καλοσκεφτείς, αποτελεί ένα πλεονέκτημα, καθώς έχουμε τις ευκαιρίες να αυξήσουμε τις διατροφικές, γλυκές επιλογές στα παιδιά. Εξάλλου, η γλυκιά γεύση αποτελεί και την πρώτη γεύση που γευόμαστε ως μωρά, οπότε δεν γίνεται να την αφαιρέσουμε από τη διατροφή μας.

Το μπισκότο μπορεί πραγματικά να αποτελεί μία θρεπτική επιλογή για κάποιο παιδί που θέλει να διαλέξει ένα γλυκό μέσα στην ημέρα του με την κατάλληλη επιλογή.

Από την άλλη, το μπισκότο έχει το πλεονέκτημα ότι είναι μεριδοποιημένο, δηλαδή σχηματισμένο σε μέγεθος με αποτέλεσμα να μπορείς να διαλέξεις τον αριθμό των μπισκότων που θα φάει το παιδί σου. Έτσι δεν είναι;

Με ποια κριτήρια να διαλέξω το μπισκότο;

Κοιτάζοντας το διάδρομο με τα μπισκότα, θα συναντήσεις μία μεγάλη ποικιλία γεύσεων για όλες τις ώρες της ημέρας για τους μικρούς μας φίλους.

Μάλιστα, το τελευταίο καιρό μπορείς να ανακαλύψεις και επιλογές, όπως για παράδειγμα μπισκότα τύπου μιράντα, τα οποία έχουν 30% λιγότερη ζάχαρη, βιταμίνες, σίδηρο και ασβέστιο.

Το ήξερες ότι ένα μπισκότο τύπου μιράντα με 30% λιγότερη ζάχαρη δίνει μόνο 22 θερμίδες ανά τεμάχιο;

Επειδή λοιπόν καταλαβαίνω, πως ως γονέας θέλεις το καλύτερο και ό,τι πιο θρεπτικό για το παιδί σου, επίλεξε κάποιο μπισκότο, το οποίο να προσφέρει μία ποικιλία βιταμινών και μετάλλων, πέρα από γεύση.

Στον παρακάτω πίνακα, μπορείς να δεις μερικές από τις λειτουργίες και δράσεις που έχουν στο σώμα μας, όσο και στο παιδί σου οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β και η βιταμίνη D.

 

Βιταμίνες Δράσεις
Θειαμίνη (Β1)
  • Συμβάλλει στην υγεία του δέρματος, μαλλιών, μυών και εγκεφάλου
  • Συμβάλλει στην απελευθέρωση ενέργεια από τις τροφές
  • Συμβάλλει στην καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος, συνεπώς και στο διάβασμα
  • Συμμετέχει στο μεταβολισμό των υδατανθράκων
Ριβοφλαβίνη (Β2)
  • Διατηρεί τα επίπεδα αιμοσφαιρίνης
  • Υποστηρίζει κυτταρικές λειτουργίες
  • Αποδίδει ενέργεια στον οργανισμό
Νιασίνη (Β3)
  • Συμβάλλει στη λειτουργία του εγκεφάλου, συνεπώς και στο διάβασμα
  • Αποδίδει ενέργεια στον οργανισμό
  • Συμβάλλει στην υγεία του νευρικού συστήματος
Παντοθενικό οξύ (Β5)
  • Βελτιώνει την υγεία του δέρματος, των μαλλιών και των ματιών
  • Συμμετέχει στην υγεία του νευρικού συστήματος και του ήπατος
  • Συμβάλλει στη δημιουργία ερυθροκυττάρων, που μεταφέρουν το οξυγόνο στο σώμα μας
Πυριδοξίνη (Β6)
  • Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
  • Συμβάλλει στη δημιουργία νευροδιαβιβαστών, όπως σεροτονίνη και ντοπαμίνη (ορμόνες της χαράς)
  • Συμβάλλει κυρίως στον μεταβολισμό των πρωτεϊνών.
Φολικό οξύ
  • Συμμετέχει στη δημιουργία νέων κυττάρων
  • Βοηθάει στην παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων
Βιταμίνη D
  • Βοηθά στο σχηματισμό των δοντιών και των οστών
  • Συμβάλλει στα επίπεδα ασβεστίου και φωσφόρου στο αίμα

Μέταλλα

Τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία είναι ένα ακόμη «σημείο- κλειδί» στη διατροφή των παιδιών. Πιο συγκεκριμένα:

  • Ο σίδηρος είναι ένα από τα πιο σημαντικά συστατικά στην ανάπτυξη των παιδιών. Συμμετέχει στη δημιουργία της αιμογλοβίνης, η οποία βοηθάει στο να μεταφέρεται καλύτερα το οξυγόνο σε όλο το σώμα. Ταυτόχρονα, βοηθάει στο να έχει ενέργεια το παιδί τόσο για διάβασμα, όσο και για παιχνίδι.
  • Το ασβέστιο αποτελεί εξίσου, βασικό συστατικό στην ανάπτυξη των παιδιών. Βοηθάει στην ανάπτυξη των οστών και των δοντιών.

Το ήξερες ότι περίπου το 90% του ασβεστίου βρίσκεται στα κόκκαλα;

Αποτελεί από τα πιο σημαντικά μέταλλα κατά τη διάρκεια ανάπτυξης του παιδιού που συμβάλλει στη φυσιολογική του ανάπτυξη.

Εδώδιμες ίνες

Οι εδώδιμες ή αλλιώς φυτικές ίνες είναι εξίσου σημαντικές για τα παιδιά, όσο και για τους ενήλικες. Μάλιστα, ειδικά το τελευταίο χρονικό διάστημα, που έχει υπάρξει μείωση στη φυσική δραστηριότητα των παιδιών, η κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν εδώδιμες ίνες κρίνεται ακόμη πιο ωφέλιμη.

Είναι πλέον γνωστό πως οι εδώδιμες ίνες βοηθούν στην καλύτερη λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Ταυτόχρονα, αυξάνουν το αίσθημα του κορεσμού, δηλαδή ποσό χορτάτο νιώθει το παιδί από το ένα γεύμα στο άλλο. Αναζήτησε, λοιπόν μπισκότα που αναγράφουν στον διατροφικό πίνακα την περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες.

Πώς να τα εντάξεις στη διατροφή του;

Όρεξη να έχεις και μαζί μπορούμε να βρούμε πολλούς και διαφορετικούς τρόπους για να τα έχεις στη διατροφή του.

Μπορείς να τα συνδυάσεις με κάποιο γάλα ή ακόμα και γιαούρτι, για ακόμη περισσότερη γεύση και θρεπτικά συστατικά. Μπορείς, επίσης να τα έχει μέσα σε smoothies για μία πιο γλυκιά και τραγανή γεύση στο ρόφημα. Ενώ, αν ψάχνεις για κάποιο γρήγορο αλλά θρεπτικό σνακ, επίλεξε μπισκότα που διατηρούνται φρέσκα και τραγανά και συνδύασέ τα με κάποιο φρούτο εποχής.

Αν από τα αγαπημένα του γλυκά είναι το cheesecake, πώς θα σου φαινόταν αν μπορούσες να τα συνδυάσεις με τέτοιο τρόπο, ώστε να θυμίζει αυτό το γλυκό; Δοκίμασε να τρίψεις λίγα μπισκότα τύπου μιράντα με μειωμένη ζάχαρη στον πάτου ενός ποτηριού και από πάνω να βάλεις κάποιο γιαούρτι μαζί με λίγο τυρί επάλειψης χαμηλό σε λιπαρά. Τέλος, ολοκλήρωσε αυτό το γεύμα με λίγη σπιτική μαρμελάδα φράουλα ή βατόμουρο.

Όπως και να επιλέξεις να τα καταναλώσεις εσύ και το παιδί σου, διάλεξε αυτά που έχουν την υψηλότερη διατροφική αξία, μειωμένη ζάχαρη και φυσικά, με τη μοναδική γεύση που γνωρίζεις και αγαπάς!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

EFSA (2016): ‘Scientific Opinion on Dietary Reference Values for vitamin D’. URL: http://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/consultation/160321.pdf

Hda.gr. 2020. [online] Available at: http://www.hda.gr/wp-content/uploads/2006/11/Etiketes.pdf [Accessed 22 July 2020].

Coltera F. and Dadoly, A., 2020. Οδηγός Για Βιταμίνες Και Ανόργανα Συστατικά. Harvard School of Public Health, pp.11-13

Coltera F. and Dadoly, A., 2020. Οδηγός Για Βιταμίνες Και Ανόργανα Συστατικά. Harvard School of Public Health, pp.48

Ελένη Τσαχάκη
Ελένη Τσαχάκη Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

Η Ελένη Τσαχάκη είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Sc. με μετεκπαιδεύσεις στην τροποποίηση της διατροφικής συμπεριφοράς και τον τρόπο σκέψης γύρω από τη διατροφή. Ως αποτέλεσμα αυτών, μπορεί και αναγνωρίζει σύντομα λανθασμένα μοτίβα συμπεριφοράς και να βοηθά τους ανθρώπους να αποκτήσουν την ευεξία τους.

Μέσα στις συνεδρίες, χρησιμοποιεί νέες ιδέες και ειδικές τεχνικές που συνδυάζουν τη διατροφή, τη νευρολογία και τη ψυχολογία, καθώς και άλλες επιστήμες, παρέχοντας μία ολιστική προσέγγιση στη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Παρέχει τις υπηρεσίες της, στο προσωπικό της διαιτολογικό γραφείο στη Γλυφάδα (Νότια Προάστια), καθώς και εξ’αποστάσεως (online).