Οικογένεια

Ροφήματα και Αρτηριακή Πίεση

01 Ιανουαρίου 2021
2928 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
artiriaki piesi rofimata

Photo Source: www.canva.com

Αρτηριακή πίεση και υπέρταση

Η πίεση είναι η δύναμη που ασκεί το αίμα στα αρτηριακά τοιχώματα. Συμβάλλει στην προώθηση του οξυγόνου από το αίμα στα κύτταρα. Όταν η αρτηριακή πίεση είναι συστηματικά υψηλή, τότε αναφερόμαστε στην υπέρταση. Μια χρόνια πάθηση η οποία αν δεν ελεγχθεί, μπορεί να προκαλέσει επιπλοκές στην καρδιά, τον εγκέφαλο και τους νεφρούς.

Αδιαμφισβήτητα, η διατροφή έχει σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Έτσι, στη συνέχεια θα αναφερθούμε σε ροφήματα τα οποία βάση επιστημονικών ερευνών, μπορούν να επηρεάσουν τις τιμές της αρτηριακής πίεσης.

Ροφήματα που μειώνουν την αρτηριακή πίεση

Κακάο

Το κακάο, πλούσιο σε πολυφαινόλες και συγκεκριμένα σε φλαβονοειδή είναι γνωστό για τις αντιοξειδωτικές του ιδιότητες. Οι πολυφαινόλες προκαλούν την παραγωγή μονοξειδίου του αζώτου στο αίμα. Μία ένωση με αγγειοδιασταλτική δράση, που αυξάνοντας τη διάμετρο των αγγείων, μειώνει την αρτηριακή πίεση.

Χυμός ροδιού

Η κατανάλωση χυμού από ρόδι λειτουργεί ενάντια των φλεγμονών και της υπέρτασης. Ο ισχυρισμός βασίζεται όπως και στην περίπτωση του κακάο, στην πλούσια περιεκτικότητά του σε φλαβονοειδή. Αναφορικά, για τα μέγιστα οφέλη στον οργανισμό μας, προτιμούμε χυμό ο οποίος προέρχεται από 100% ρόδι, χωρίς πρόσθετα σάκχαρα.

Χυμός ντομάτας

Οι ευεργετικές ιδιότητες του χυμού ντομάτας βασίζονται κυρίως στο λυκοπένιο. Μία αντιοξειδωτική ουσία που συμβάλλει στην προστασία από παράγοντες κινδύνου καρδιαγγειακών νοσημάτων. Ειδικότερα, η κατανάλωση ανάλατου χυμού ντομάτας μπορεί να μειώσει τη συστολική και διαστολική πίεση καθώς και την LDL-χοληστερόλη.

Χυμός παντζαριού

Ο χυμός από παντζάρι αποτελεί ένα ρόφημα με εξαιρετικό ενδιαφέρον σε αυτή την κατηγορία. Πρόκειται για μια πηγή βιταμινών και μετάλλων με ελάχιστο θερμιδικό περιεχόμενο. Η αντι-υπερτασική του δράση βασίζεται στην υψηλή περιεκτικότητα του σε νιτρικά άλατα τα οποία λειτουργούν ως αγγειοδιασταλτικά.

Χυμός κερασιού-Χυμός μούρων

Οι χυμοί κερασιού και μούρων όπως τα cranberry μπορούν να μειώσουν την αρτηριακή πίεση. Βάση ερευνητικών δεδομένων, μπορούν να μειώσουν τη συστολική πίεση κατά 3mmHg. Φαίνεται ότι οι συγκεκριμένοι χυμοί βελτιώνουν τη λειτουργία του ενδοθηλίου και μειώνουν τη θνησιμότητα από καρδιαγγειακούς παράγοντες κινδύνου.

Χυμός δαμάσκηνου

Ο χυμός από δαμάσκηνο προάγει την υγεία της καρδιάς. Το δαμάσκηνο περιέχει αντιοξειδωτικές ουσίες οι οποίες μπορούν να μειώσουν την αρτηριακή πίεση, την ολική και LDL-χοληστερόλη ενώ μπορεί να αυξήσει την HDL-χοληστερόλη στον ορό του αίματος.

Γάλα χαμηλό σε λιπαρά

Το γάλα με μειωμένα λιπαρά μπορεί να ενταχθεί στο διαιτολόγιο για τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Η κατανάλωση 2-3 μερίδων γαλακτοκομικών προϊόντων χαμηλών σε λιπαρά περιλαμβάνεται στη δίαιτα DASH, ένα διατροφικό πλάνο για τη διαχείριση της υπέρτασης.

Ροφήματα που αυξάνουν την αρτηριακή πίεση

Καφές

Η καφεΐνη αποτελεί μια αμφιλεγόμενη ουσία ως προς την επίδραση της στην αρτηριακή πίεση. Πράγματι, πρόκειται για μία διεγερτική ουσία η οποία συμβάλλει στην αύξηση της πίεσης. Ωστόσο, η μέτρια κατανάλωση καφέ δεν μπορεί να επηρεάσει τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης καθώς η αύξηση που προκαλεί, είναι ελάχιστη και προσωρινή.

Αλκοόλ

Πολλές έρευνες έχουν μελετήσει τη θετική επίδραση του αλκοόλ στην υγεία της καρδιάς. Ωστόσο, η υπερκατανάλωση αλκοολούχων ποτών ενέχει κινδύνους όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση, η αύξηση των τριγλυκεριδίων, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και τα εγκεφαλικά. Δεν υπάρχει σαφήνεια σχετικά με την ακριβή ποσότητα κατανάλωσης αλκοόλ η οποία να χαρακτηρίζεται ως προστατευτική ή επιβλαβής. Επομένως, η κατανάλωση αλκοόλ θα πρέπει να γίνεται πάντα με μέτρο, ανάλογα με την κατάσταση της υγείας του κάθε οργανισμού.

Αρκούν από μόνα τους τα ροφήματα για να επιφέρουν αύξηση ή μείωση;

Φυσικά, ένα ρόφημα από μόνο του δεν μπορεί να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην αρτηριακή πίεση. Οι τιμές της εξαρτώνται κι από άλλους παράγοντες που αφορούν στον τρόπο ζωής και τη διατροφή. Για τη διατήρηση της πίεσης σε φυσιολογικά επίπεδα συνίσταται,

  • Μείωση του πλεονάζοντος σωματικού βάρους και διατήρηση ενός φυσιολογικού δείκτη μάζας σώματος
  • Προσκόλληση στη δίαιτα DASH πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, χαμηλών λιπαρών γαλακτοκομικά και φτωχή σε κορεσμένα λιπαρά
  • Μείωση της πρόσληψης αλατιού
  • Περιορισμός της κατανάλωσης αλκοόλ
  • Ενίσχυση της φυσικής δραστηριότητας

Συμπερασματικά

Η τακτική κατανάλωση ροφημάτων που μπορούν να μειώσουν την αρτηριακή πίεση επιδρούν θετικά στην γενικότερη υγεία της καρδιάς. Παρατηρούμε ότι, οι ευεργετικές τους ιδιότητες δεν αφορούν αποκλειστικά τη διαχείριση της υπέρτασης αλλά προστατεύουν κι από άλλους καρδιαγγειακούς παράγοντες κινδύνου. Παρ’ όλα αυτά, η κατανάλωση τους δε θα πρέπει να υποκαθιστά την υιοθέτηση μιας ισορροπημένης διατροφής ούτε την εκάστοτε φαρμακευτική αγωγή.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Επιστημονικά άρθρα

Taubert D., Roesen R., Schomig E. Effect of Cocoa and Tea Intake on Blood Pressure Arch Intern Med. 2007 April; 167:626-634

Sahebkara A., Ferri C., Giorgini P., Bo S., Nachtigale P., Grassi D. Effects of pomegranate juice on blood pressure: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials Pharmacological Research. 2017 January; 115: 149-161

Masakazu T., Daisaku T., Hirose O., Miyasaka N. Unsalted tomato juice intake improves blood pressure and serum low‐density lipoprotein cholesterol level in local Japanese residents at risk of cardiovascular disease Food Science and Nutrition. 2019 May

Coles L., Clifton P. Effect of beetroot juice on lowering blood pressure in free-living, disease-free adults: a randomized, placebo-controlled trial Nutrition Journal. 2012 December

Wang Y., Gallegos J., Haskell-Ramsay C., Lodge J. Effects of chronic consumption of specific fruit (berries, citrus and cherries) on CVD risk factors: a systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials, European Journal of Nutrition. 2020 June

Ahmed, Sadia H., Batool S., Janjua A., Shuja F. Use of prunes as a control of hypertension J Ayub Med Coll Abbottabad. 2010 January-March ; 22(1):28-31

Frisoli T., Schmieder R., Grodzicki T., Messerli F. Beyond salt: lifestyle modifications and blood pressure Eur Heart J. 2011 Dec; 32(24):3081-7

Βιβλίο/Σύγγραμμα

Duyff R., Κοΐδου Ε., (2014). Η υγεία της καρδιάς Εγχειρίδιο τροφίμων και διατροφής της Αμερικανικής Διαιτητικής Εταιρείας, σελ.605, 607. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις «σοφία»

Μαρία-Ευριδίκη Σταθακάρου
Μαρία-Ευριδίκη Σταθακάρου Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Η Μαρία-Ευριδίκη Σταθακάρου είναι απόφοιτη του τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Πατρών ενώ ασχολείται με την αρθρογράφηση στο portal του Μednutrition.