Οικογένεια

Camping και Διατροφή

07 Αυγούστου 2019
204 Προβολές
4 λεπτά να διαβαστεί
camping-kai-diatrofi

Photo source: www.bigstockphoto.com

Σχεδιάζουν οι φίλοι σου να κάνουν camping και θέλεις να το δοκιμάσεις για πρώτη φορά ή είσαι από αυτούς που κάθε χρόνο θα βρουν λίγες μέρες για να ξεφύγουν, κάτω από τα αστέρια και δίπλα στη θάλασσα, απολαμβάνοντας την επαφή με τη φύση. Γνωρίζεις όμως πως μπορείς να οργανώσεις το φαγητό σου;

Ένας καλός προγραμματισμός των γευμάτων πριν ξεκινήσετε και δε θα σας λείψει τίποτα. Σχεδίαστε ένα μενού, έτσι ώστε να διασφαλίσετε ότι υπάρχει αρκετό φαγητό για άλλους, ο κατάλληλος εξοπλισμός αλλά και ότι δεν έχετε κάνει υπερβολές όσον αφορά τις αγορές σας.

Εξοπλισμός- Υλικά

  1. Ένα φορητό ψυγείο-cooler που κλείνει καλά για να αποθηκεύετε τα τρόφιμα και να διατηρούνται φρέσκα. Η σωστή διατήρηση του φαγητού είναι το άλφα και το ωμέγα στο ελεύθερο κάμπινγκ. Tip: Να προτιμάτε παγοκολώνα αντί για παγάκια η οποία διαρκέι περισσότερο.
  2. Φιάλη υγραερίου με μάτι ή γκαζάκι.Είναι σχετικά οικονομικό και μπορείτε να μαγειρέψετε τα πάντα. Από τους πλέον ασφαλείς τρόπους για μαγειρική στην φύση. Θυμηθείτε να τα φυλάξετε σε πολύ σκιερό μέρος ώστε να μην έρχονται καθόλου σε επαφή με τον ήλιο και ζεσταθούν και κατά τη διάρκεια του μαγειρέματος φροντίστε να είναι καθαρός ο χώρος και να μην υπάρχουν ξερά φύλλα.
  3. Μαγειρικά σκέυη όπως δύο κατσαρόλες (1 μεγάλη και 1 μεσαία- ανάλογα τα άτομα), ένα αντικολλητικό τηγάνι, μία σχάρα και ένα μπρίκι. Το ψήσιμο στην φωτιάείναι σύνηθες, με την προϋπόθεση κάποιος από την παρέα έχει αρκετή εμπειρία και μπορεί να το χειριστεί με ασφάλεια.
  4. Πιάτα- πιρούνα (μιας χρήσεως - για να μη χρείαζεται να πλένετε) και ποτήρια-θερμός για να κρατάνε θερμοκρασία. Δεν υπάρχει πολυτέλεια για πολλά σκεύη και εργαλεία, επομένως πρέπει να αρκεστείτε στα βασικά. 
  5. Δύο καλά μαχαίρια (ένα μεγάλο και ένα μικρό), κουτάλα, πηρούνα – κατά προτίμηση όχι ξύλινες για να πλένονται πιο εύκολα
  6. Ταπεράκια τα οποία θα σας βοηθήσουν στην προετοιμασία του φαγητού αλλά και να διατηρήσετε για ορισμένες ώρες τις τροφές που περίσσεψαν. 
  7. Σακούλες σκουπιδιών, xαρτί κουζίνας, υγρά μαντηλάκια, σαπούνι βιοδιασπώμενο, αντιανεμικό αναπτήρα και αλουμινόχαρτο για το μαγείρεμα στη φωτιά αλλά και για συσκευασία και αποθήκευση τροφίμων.

Οι σκέψεις σου

Για να μπορέσεις να καθορίσεις πόσο και τι φαγητό θα πάρεις στο κάμπινγκ θα σε βοηθήσουν οι παρακάτω ερωτήσεις:

  • Ποσο μαγείρεμα σχεδιαζετε να κάνετε κατά τη διάρκεια των διακοπων σας;
  • Οι επιλογές μαγειρέματος επηρεάζονται από το χώρο που θα βρίσκονται (πχ. Δεν επίτρέπεται το άναμα φωτιάς στο δάσος, ή είναι οργανώμενο καμπινγκ και υπάρχει και καντίνα κοντα)
  • Πόσο χρόνο διαθετετε για το μαγείρεμα και το φαγητό;
  • Για πόσους θα μαγειρεύετε; Υπάρχει κάποιος στην παρέα σας με αλλεργία σε κάποιο τρόφιμο ή μικρά παιδιά με ιδιεταιρότητες;
  • Ποιος είναι ο επιλεγμενος τρόπος μαγειρεματος; Κάρβουνα, γκάζι;

Η απάντηση σε αυτές τις ερωτήσεις θα σε βοηθήσουν για να προγραμματίσετε τα τρόφιμα που πρέπει να πάρετε μαζί σας.

Απλή Διατροφή

Κρατήστε τα απλά φροντίζοντας να συμπεριλάβετε τα παρακάτω τρία συστατικά:

Τρόφιμα πλούσια σε πρωτεΐνες: κρέας, λουκάνια αυγά, φακές, φασόλια, γάλα, γιαούρτι, τυρί, ψάρια, κονσέρβες τόνου κτλ

Φρούτα και λαχανικά που δεν έχουν ωριμάσει πολύ για να μη λιώνουν. Έτοιμες κομμένες σαλάτες, κατεψυγμένα λαχανικά ψιλοκομμένα κτλ

Τρόφιμα πλούσια σε υδατάνθρακες: δημητριακά, φρυγανιές, καλομπογκοφρέτες, αποξηραμένα φρούτα, καλαμπόκι, πατάτες, μακαρόνια, μπάρες δημητριακών κτλ.

Όσον αφορά τη διατροφή στο κάμπινγκ , θέλουμε ένα συνδυασμό ευκολίας, διασκέδασης αλλά και καλής διατροφής. Μπορείς να απολαμβάνεις αυτά τα γευστικά ¨παρειστικα» φαγητά τύπου hot dogs, burgers κτλ αλλά μη ξεχνάς να προσθέτεις και κάποιες πιο υγιεινες επιλογές όπως ρύζι με τόνο, χούμους με λαχανικά κτλ.

Συντήρηση Τροφίμων και Υγεινή

  • H μεγαλύτερη πρόκληση στο camping είναι η συντήρηση των τροφίμων. Κανοντας ένα πλάνο θα μπορείτε να καταναλώσετε πρώτα τα ευπαθή τρόφιμα (πχ. κρέατα, αυγά, γαλακτοκομικα κτλ. ) και ύστερα τα υπόλοιπα. Εκτός και αν βρίσκεστε κοντά σε μαγαζιά όπου θα μπορείτε να ανεφοδιαστείτε κατά τη διάρκεια των διακοπων σας. Tip: Καταψύξτε το κρέας, ψάρι πριν φύγετε σε μερίδες που θέλετε και αποθηκευστε το σε σακουλάκια τροφίμων έτσι ώστε να διατηρειται το ψυγείο δροσερό και να ξεπαγώσουν αργά.

  • Αποθηκεύστε τα υπολλείματα σε μικρά καθαρά σκεύη που κλείνουν καλά μέσα στο ψυγείο αν χρειάζεται αλλιώς χρησιμοποιείστε σακούλες που κλείνουν αεροστεγώς με σύστημα zip. Με λίγη φαντασία στη μαγειρική, μπορείτε να προσθέσετε ότι απέμεινε από το φαγητό και να φτιάξετε νέα γευστικά ‘πιάτα’.

  • Εκτός όμως από το ψυγείο μπορείτε να εκμεταλλευτείτε και το κρύο νερό της θάλασσας. Βάλε σε μια σακούλα τρόφιμα ή ποτά (πχ καρπούζι, ροδάκινα, μπύρες κτλ) δεσε την καλά με ένα σπάγκο και πιαστην σε ένα βράχο. Μπορείς να τα αφήσεις εκεί μέχρι να έρθει η ώρα να τα φάτε.

  • Πλένετε συχνα τα χέρια σας, πριν και μετά το φαγητό αλλά και το μαγείρεμα, το οποίο και πρέπει να γίνεται πάντα στις κατάλληλες θερμοκρασίες. Tip: Για να διατηρησετε καθαρό το σαπούνι σας, βάλτε το σε μια κάλτσα και κρεμάστε το.

Ιδεές για γεύματα

Η άφιξη στο κάμπινγκ μπορεί να απαιτήσει λίγο περισσότερο χρόνο, μέχρι να εγκατασταθείτε, να στήσετε τη σκηνή σας και να βεβαιωθειτε ότι έχετε τον απαραιτητο εξοπλισμό στη διάθεση σας. Κάτι γρήγορο και εύκολο, μαγειρεμένο από το σπίτι, οπως πχ τυροπιτα, κεφτεδάκια κτλ μπορεί να σας εξοικονομησει πολύ χρόνο και ενέργεια.

Πρωινό

Το πρωινό είναι πάντα ένας καλός τρόπος για να ξεκινήσετε τη μέρα σας και εξαρτάται αποκλειστικά από τα γούστα σας. Μερικές επιλογές είναι αυγά με μανιτάρια και ψωμί, ψητά τοστ, δημητριακά πρωινού ολικής άλεσης με γάλα ή και σκέτα, μπάρες δημητριακών, φρυγανιές με φυστικοβούτυρο ή ταχίνι, αυγόφετες με λίγο μέλι κ.α.

Μεσημεριανό γεύμα

Τα γεύματα θα πρέπει να είναι ελαφριά, δεδομένου ότι είναι στη μέση της ημέρας, όπου ακόμα η θερμοκρασία είναι υψηλή και οι δραστηριοτήτες συνεχίζονται. Έχοντας ένα γρήγορο και ελαφρύ γεύμα για μεσημέρι, θα κρατήσετε τα επίπεδα ενέργειας σας υψηλά. Μερικά παραδείγματα είναι σάντουιτς, πατατοσαλάτα, hot dog, κονσέρβα ντολμαδάκια, φακοσαλάτα με διάφορα λαχανικά κτλ.

Δείπνο

Η ώρα του δείπνου μπορεί να είναι η καλύτερη στιγμή καθως μαζεύεται όλη η παρέα για να ξεκουραστεί και να χαλαρώσει. Ένα πλούσιο δείπνο μπορεί να περιλαμβάνει κρέας και πατάτες στα καρβουνα, ψητά λαχανικά και καλαμπόκι, πατάτες σε αλουμινόχαρτο, μακαρονια με σάλτσα κόκκινη ή με τόνο, ρυζότο λαχανικών, μπριαμ, ψητές γαρίδες στα κάρβουνα κτλ.

Εάν θέλετε να κάνετε τα γεύματά σας εξαιρετικά νόστιμα, δοκιμάστε να προσθέσετε διαφορετικά μπαχαρικά και βότανα, και αποθηκεύστε τα σε σακουλάκια ή πλαστικά μπουκαλάκια που κλείνουν αεροστεγώς.

Σνακ

Δοκιμάστε να περιορίσετε τα λιγότερο θρεπτικα "εύκολα" σνακ όπως τσιπς, σοκολάτες, κουλουράκια, κτλ όχι μόνο επειδή δεν είναι πολύ θρεπτικά και υψηλά σε θερμίδες, αλλά και επειδή δεν σας χορταίνουν πραγματικά. Μπορείτε να επιλέξετε μπαρες πρωτεινης, μιγμα ξηρων καρπών με αποξηραμένα φρούτα, χουμους με λαχανικά, κρακερς με τυρί, φρούτα, καλαμπογκοφρέτες με φυστικοβούτυρο και μπανάνα, ποπ- κορν κτλ.

Υγρα

Ένας μεγάλος κίνδυνος, ειδικά το καλοκαίρι, είναι η αφυδάτωση του οργανισμού, γι’ αυτό καλό είναι να είσαι βέβαιος ότι παραμένεις ενυδατωμένος όλη τη διάρκεια της ημέρας. Το νερό είναι η πιο ασφαλής επιλογή. Αλλά αν έχετε παιδιά μαζί σας, θα ζητησουν κάτι περισσότερο από νερό. Φροντίστε να έχετε μαζί σας χυμούς ή παγωμένο τσάι.

Προσέχουμε το Περιβάλλον

Μια σημαντική συμβουλή που πρέπει να θυμάστε είναι ότι πρέπει πάντα να μεταφέρετε τα σκουπίδια σας μαζί σας όταν βγείτε από την κάμπινγκ. Θα πρέπει να είστε σαν να μην ήσασταν ποτέ εκεί, όχι μόνο προς όφελος όσων έρχονται στην περιοχή μετά από εσάς, αλλά και για να αποτρέψετε τη συγκέντρωση ζώων στην περιοχή.

Καλά να Περάσετε

Το κάμπινγκ μπορεί να είναι μια διασκεδαστική εμπειρία και απαιτεί φαντασία και δημιουργικότητα. Και όταν το συνηθίσετε, θα ανυπομονειτε για να το ξαναοργανωσετε. Αποκτά ενδιαφέρον και αξια να μαγειρευεις με τα «λιγα». Διασκεδάστε και απολαύστε την περιπέτεια σας στην κάμπινγκ!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Eatright.org. (2019). 5 Food Tips for Camping and Hiking. [online] Available at: https://www.eatright.org/food/planning-and-prep/snack-and-meal-ideas/food-tips-for-camping-and-hiking [Accessed 19 Oct. 2019].

Fitness Magazine. (2019). How to Eat Healthy on a Camping Trip. [online] Available at: https://www.fitnessmagazine.com/weight-loss/eating/how-to-eat-healthy-on-a-camping-trip/ [Accessed 19 Oct. 2019].

Terramare Blog. (2019). Πριν Πεινάσεις: Μαγείρεμα στο camping - Terramare Blog. [online] Available at: https://www.terramare.com.gr/blog/mageirema-camping/ [Accessed 19 Oct. 2019].

  • Νάντια Σκληβάγκου
    Νάντια Σκληβάγκου MSc Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

    Η Σκληβάγκου Νάντια είναι Διαιτολόγος- Διατροφολόγος και έχει παρακολουθήσει πρόγραμμα μεταπτυχιακής επιμόρφωσης (MSc) στον τομέα της Αθλητικής Διατροφής. Tελευταία ολοκλήρωσε το NLP Wellbeing Diploma. Παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο νέο της γραφείο στο Νέο Ψυχικό.