Διατροφή

Σκόρδο για το «μάτιασμα» ή για την υγεία;

01 Απριλίου 2014
2 λεπτά να διαβαστεί

Για άλλους γευστική πανδαισία και για άλλους εφιάλτης μυρωδιάς, το σκόρδο αποτελεί ένα πολύ ιδιαίτερο λαχανικό-μπαχαρικό στη διατροφή μας! Όχι μόνο χρησιμοποιείται στη μαγειρική, προσδίδοντας γεύση στα γεύματά μας, αλλά διαθέτει και πλήθος ευεργετικών λειτουργιών για την υγεία, που ίσως να μην σας είναι τόσο οικείες και γνωστές… Ήρθε η ώρα να το γνωρίσετε «για τα καλά»!

Το μπαχαρικό Allium sativum-με την επιστημονική ονομασία- ή γνωστό σε όλους ως σκόρδο, αποτελείται από βολβούς, έχει χρώμα στις αποχρώσεις του λευκού και διαθέτει χαρακτηριστική έντονη οσμή και πικάντικη γεύση. Προερχόμενο από την Κεντρική Ασία, χρησιμοποιείται εδώ και χιλιάδες χρόνια σε πολλά μέρη του πλανήτη. Οι ιδιότητές του φαίνεται πως δεν πέρασαν απαρατήρητες από τα αρχαία κιόλας χρόνια, στην αρχαία Κίνα, Ινδία, Αίγυπτο αλλά και στην Αρχαία Ελλάδα. Ακόμη και σήμερα, όμως, η παρουσία του εντοπίζεται εκτός απ’ τη μαγειρική και τη φαρμακευτική, και στις παραδόσεις μας! Μην ξεχνάτε πως μια λαϊκή παράδοση θέλει τις πλεξούδες σκόρδου να διώχνουν τα κακά δαιμόνια και να προστατεύουν από το «μάτιασμα», ενώ ακούμε τη χαρακτηριστική φράση «σκόρδο-κρεμμύδι» από τα παιδικά μας χρόνια μαθαίνοντας να ξεχωρίζουμε το δεξιά από τ’ αριστερά!

Στη μαγειρική, αποτελεί βασικό στοιχείο πολλών γευμάτων! Χρησιμοποιείται ωμό, μαγειρεμένο ή σε μορφή σκόνης. Συνδυάζεται με διάφορα τρόφιμα, με αποτέλεσμα τα γεύματα να αποκτούν μια ιδιαίτερα πικάντικη γεύση. Το βρίσκουμε σε διάφορα εδέσματα, σε ποικιλία σαλτσών αλλά ακόμα και σε μαγειρευτά φαγητά. Μάλιστα, έχει πλέον ενσωματωθεί πλήρως σε κάποια από τα παραδοσιακά ελληνικά εδέσματα. Για παράδειγμα, σκεφτείτε: Τζατζίκι χωρίς σκόρδο γίνεται; Δεν γίνεται!

Πέραν όμως από το γαστρονομικό κομμάτι, το σκόρδο μπορεί να αποτελέσει σύμμαχο υγείας, θωρακίζοντας τον οργανισμό με διάφορους τρόπους! Γνωρίζατε ότι κατά καιρούς έχουν υιοθετηθεί διάφοροι χαρακτηρισμοί και ονομασίες για το σκόρδο; «Η ρωσική πενικιλίνη», το «φυσικό αντιβιοτικό» ή «το φυτικό Viagra»; Δεν είναι τυχαίο, καθώς διαθέτει ευεργετικές ιδιότητες. Είναι διάσημο για την ικανότητά του να μειώνει με φυσικό τρόπο την αρτηριακή πίεση, ενώ τα τελευταία χρόνια η επιστημονική κοινότητα ερευνά αν είναι ικανό να μειώσει τα επίπεδα της «κακής» χοληστερόλης στο αίμα, όντας ταυτόχρονα αντιθροβωτικό. Τα παραπάνω το καθιστούν ένα τρόφιμο-θησαυρό για την καρδιακή υγεία. Επιπλέον, είναι γνωστό για τις αντιμικροβιακές του ιδιότητες, αλλά και τη λειτουργία του ως αντιβηχικό. Δεν θα πρέπει να παραλείψουμε ότι θεωρείται και αντινεοπλασματικό, βοηθώντας στην πρόληψη διαφόρων μορφών καρκίνου, καθώς περιέχει συστατικά με αντικαρκινική δράση. Τέλος, δεν είναι αμελητέα και η ιδιότητά του ως αφροδισιακό! Το πικάντικο συστατικό της διατροφής θεωρείται πως διεγείρει τη σεξουαλική επιθυμία.

Πολλές από τις παραπάνω λειτουργίες του, συμπεριλαμβανομένης και της χαρακτηριστικής του οσμής, οφείλονται σε ένα θειούχο συστατικό, την αλλισίνη. Η αλλισίνη διαθέτει αντιμικροβιακή δράση, λειτουργώντας ταυτόχρονα ως αντιοξειδωτικό και ρίχνοντας την πίεση στα επιθυμητά όρια. Επιπλέον, το σκόρδο διαθέτει ποικιλία θρεπτικών συστατικών, όπως ιχνοστοιχεία (μαγνήσιο, ψευδάργυρο) και πλήθος βιταμινών (βιτ C, Α. του συμπλέγματος Β) μαζί με ένζυμα, συνένζυμα και άλλα. Οι μόνες περιπτώσεις που θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωσή του, είναι οι περιπτώσεις αλλεργίας σε αυτό. Επίσης, καλό είναι να το αποφεύγουν τα άτομα που λαμβάνουν αντιπηκτική αγωγή με βαρφαρίνες και οι θηλάζουσες, καθώς μπορεί να προκαλέσει κολικούς στο μωρό.

Συνολικά, λοιπόν, φαίνεται ξεκάθαρα πως, θέλοντας και μη, το σκόρδο είναι ένα συστατικό που «τραβάει» την προσοχή! Σκεπτόμενοι τη γεύση των φαγητών, αλλά και την υγεία, μην παραλείψετε να το προσθέσετε στη διατροφή σας! Ας απολαύσουμε τους γευστικούς θησαυρούς που η μητέρα-φύση έχει να μας προσφέρει…

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Better Nutrition magazine, The Stinking Rose, accessed on 4th February 2014: http://www.betternutrition.com/garlic-healing-powers/features/featurearticles/1276

Bijlwan A., Kush L., The Dietary Aphrodisiacs, International Journal of Innovative Research and Development, , Oct 2013 2 (10): 76-84.

Petrovska Β.Β., Cekovska S., Extracts from the history and medical properties of garlic, Pharmacogn Rev. 2010 Jan-Jun; 4(7): 106–110

Ried K., Frank O. R., Stocks N. P., Fakler P., Sullivan T., Effect of garlic on blood pressure: A systematic review and meta-analysis, BMC Cardiovascular Disorders, 2008; 8:13: 1-12

  • Εύα Σταυρίδη
    Εύα Σταυρίδη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    H Εύα Σταυρίδη είναι Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, απόφοιτη Χαροκοπείου Πανεπιστημίου. Εργάζεται ως ελεύθερη επαγγελματίας παρέχοντας διαιτολογικές υπηρεσίες με κατ' οίκον επισκέψεις και ταυτόχρονα ως ερευνητικό προσωπικό σε επιστημονικά προγράμματα.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.