Διατροφή

Οι θερμίδες των αναψυκτικών παχαίνουν περισσότερο από τις ανάλογες άλλων τροφίμων;

της Εύας Ανδρέου
28 Δεκεμβρίου 2012
1110 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
koutakia anapsuktikwn

Photo source: www.bigstockphoto.com

Πολλοί άνθρωποι στις μέρες μας πιστεύουν πως οι θερμίδες των αναψυκτικών για ένα περίεργο και αδιευκρίνιστο λόγο παχαίνουν περισσότερο από τις θερμίδες άλλων τροφίμων.

Τεράστια ανακρίβεια! Οι υδατάνθρακες, τα λίπη και οι πρωτεΐνες είναι τα θερμιδογόνα θρεπτικά συστατικά στη διατροφή του ανθρώπου. Ο οργανισμός χρησιμοποιεί κυρίως τους υδατάνθρακες ως βασική πηγή ενέργειας μαζί με τα λίπη, ενώ οι πρωτεΐνες χρησιμοποιούνται πρωταρχικά για τη δόμηση των ιστών.

Ας δούμε όμως από που προέρχονται οι θερμίδες των αναψυκτικών και πώς τις χειρίζεται ο οργανισμός μας.

Κάθε ποτήρι αναψυκτικού με ζάχαρη μας δίνει περίπου 100 θερμίδες (και κάθε κουτάκι 330ml περίπου 140 θερμίδες), και οι θερμίδες αυτές προέρχονται από απλούς υδατάνθρακες, δηλαδή από τη γνωστή μας ζάχαρη. Υπάρχουν διάφορα είδη υδατανθράκων όπως οι μονοσακχαρίτες (π.χ. η φρουκτόζη των φρούτων, η λακτόζη των γαλακτοκομικών κ.α.), οι δισακχαρίτες (όπως η ζάχαρη) και οι πολυσακχαρίτες (όπως το άμυλο στο ψωμί). Ανεξάρτητα όμως, από το είδος τους, όλοι οι υδατάνθρακες αποδίδουν την ίδια ενέργεια (θερμίδες) που υπολογίζεται σε 4kcal/gr.

Όλες οι θρεπτικές ουσίες για να απορροφηθούν απ’ τον γαστρεντερικό σωλήνα απαιτούν μια διεργασία. Για τους υδατάνθρακες, η πέψη ξεκινάει απ’ το στόμα και το στομάχι και καταλήγει στο λεπτό έντερο. Εκεί, με την επίδραση διαφόρων ενζύμων σε όλη τη διαδρομή, προκύπτουν τα τελικά προιόντα της πέψης των υδατανθράκων, που δεν είναι άλλοι από τους μονοσακχαρίτες που αναφέραμε προηγουμένως. Το 80% από τα προϊόντα της πέψης των υδανθράκων είναι γλυκόζη. Η γλυκόζη αποτελεί την κύρια πηγή ενέργειας για το κεντρικό νευρικό σύστημα. Σε περίπτωση που η πρόσληψη υδατανθράκων βρίσκεται σε περίσσεια, τότε μετατρέπονται σε λίπη και αποθηκεύονται στον λιπώδη ιστό.

Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω, δεν είναι δυνατόν οι θερμίδες των αναψυκτικών να «παχαίνουν» περισσότερο από ίσες θερμίδες άλλων τροφίμων. Το γεγονός ότι απαιτούν λιγότερη διεργασία πριν απορροφηθούν ή ότι απορροφώνται γρηγορότερα συγκρινόμενες με αυτές του ψωμιού για παράδειγμα, δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι αποδίδουν περισσότερη ενέργεια.

Η άποψη της επιστημονικής κοινότητας παγκοσμίως δεν ενοχοποιεί κανένα τρόφιμο ή ποτό για τα υψηλά ποσοστά παχυσαρκίας, καταδικάζει όμως συνολικά τις επιβλαβείς διατροφικές συνήθειες, όπως την υπερκατανάλωση τροφίμων, και την έλλειψη φυσικής δραστηριότητας σε όλες τις ηλικιακές ομάδες.

Φυσικά, για όσους θέλουν να μειώσουν τη ζάχαρη ή τις συνολικές τους θερμίδες, η ευρεία πλέον χρήση στη βιομηχανία τροφίμων και ποτών των εγκεκριμένων για την ασφάλειά τους, ολιγοθερμιδικών γλυκαντικών υλών, όπως η στέβια, η ασπαρτάμη, η σουκραλόζη κ.α., έχει καταστήσει τα αναψυκτικά τύπου light μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής, χωρίς τη θερμιδική επιβάρυνση της ζάχαρης, κάνοντας τη μείωση και διατήρηση του βάρους μια γλυκιά διαδικασία.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1st European Health and Nutrition Newsletter, July 2012

  • Εύα Ανδρέου
    Εύα Ανδρέου Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Εύα Ανδρέου ολοκλήρωσε τις σπουδές της στην Θεσσαλονίκη και εργάζεται σαν Διατροφολόγος – Διαιτολόγος από το 2008 αρχικά στην Κατερίνη και έπειτα στην Αθήνα. Είναι μέλος της ομάδας του mednutrition από το 2011.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.