745
Καρδιαγγειακά

Διαιτητική χοληστερόλη και χοληστερόλη αίματος

Διαιτητική χοληστερόλη και χοληστερόλη αίματος

Photo source: www.bigstockphoto.com

Πηγή: nutritionfacts.org

Δεν είναι τυχαίο που από τον 8ο κιόλας μήνα ζωής ενός βρέφους εισάγεται στην διατροφή του ο κρόκος αυγού ενώ μέχρι τους 10 μήνες ήδη θα πρέπει ναι έχει εντάξει στο πρόγραμμά του ένα ολόκληρο αυγό σε καθημερινή βάση. Σύμφωνα με τους παιδιάτρους αποτελεί μια πλήρης τροφή καθώς περιέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα που δεν μπορεί να συνθέσει ο ανθρώπινος οργανισμός. Πέραν τούτου, είναι πλούσιο σε φωσφολιπίδια τα οποία αποτελούν βασικό λιθαράκι της μεμβράνης των νευρικών κυττάρων του εγκεφάλου. Τι συμβαίνει όμως με τη χοληστερόλη του αυγού; Τελικά ελλοχεύει κινδύνους για την υγεία μας ή απλώς είναι ένας μύθος που θα πρέπει να καταρριφθεί;

Πρόσφατα διάβασα ένα άρθρο στο διαδίκτυο που δυστυχώς κατηγορούσε την πολύτιμη αυτή τροφή και έτσι θέλησα να σχολιάσω με επιχειρήματα τις λανθασμένες αυτές κατηγορίες που το αποδόθηκαν.

Σύμφωνα με τον συγγραφέα τα κορεσμένα λιπαρά είναι αυτά που αυξάνουν περισσότερο τα επίπεδα χοληστερόλης νηστείας σε σχέση με ένα χοληστερινούχο τρόφιμο που δεν έχει κορεσμένα λιπαρά. Παράλληλα όμως, τονίζει ότι ο συνδυασμός των δύο θα είχε άσχημα αποτελέσματα στα επίπεδα λιπιδίων του αίματος καθώς θα δρούσαν συνεργηστικά. Πάνω σε αυτό βασίζει το γεγονός ότι το αυγό το οποίο περιέχει και χοληστερόλη (212mg) και κορεσμένα λιπαρά (2gr από τα 50gr ενός μέτριου αυγού) θα μπορούσε να τινάξει στα ύψη τα επίπεδα λιπιδίων στο αίμα μετά από την κατανάλωση ενός αυγού. Πόσο βάσιμο όμως είναι το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει ο συγγραφέας;

Βάζοντας χοληστερόλη στο στόμα μας, σημαίνει ότι την εισάγουμε και στο αίμα μας

Συχνά ακούμε τον ιατρό να μας παροτρύνει να κόψουμε τα αυγά για να μειωθεί η χοληστερίνη μας αφήνοντας στην άκρη όλους τους άλλους πολύ πιο σημαντικούς λόγους που μπορούν να την εκτοξεύσουν στα ύψη. Αυτή είναι η αιτία που μας παγιδεύει στον μύθο του αυγού. Αυτό που πολλοί δεν γνωρίζουν είναι ότι ο οργανισμός μας παίρνει μόλις το 20% της χοληστερόλης από την διατροφή ενώ το υπόλοιπο 80% το συνθέτει μόνος του, γεγονός που από μόνο του θα πρέπει να ελαχιστοποιεί το φόβο μας γύρω από τη διατροφική χοληστερίνη. Παρόλα αυτά αν μειώναμε τα κορεσμένα λιπαρά που προέρχονται από ολόπαχα γαλακτοκομικά, βούτυρο, γλυκά, κρέμες γάλακτος και κόκκινο κρέας, τότε καμία σημασία δεν θα είχε ακόμη και αν καταναλώναμε κάθε μέρα από ένα αυγό. Άλλωστε με την πληθώρα αμινοξέων, μετάλλων ιχνοστοιχείων και βιταμινών που μας προσφέρει, η ζυγαριά γέρνει προς τη θετική μεριά.

Ένας ακόμη λόγος που αθωώνει το πολύτιμο αυτό τρόφιμο είναι η ύπαρξη της λεκιθίνης. Η λεκιθίνη είναι ένας γαλακτωματοποιητής χάρη στον οποίο μειώνεται η απορρόφηση της διατροφικής χοληστερόλης από το περιεχόμενο του εντερικού αυλού ενώ συγχρόνως περιορίζει την επαναπορρόφηση της ενδογενούς χοληστερόλης. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο που στην εκτίμηση των πρωτεϊνών των τροφίμων το αυγό αποτελεί πρότυπο στη βαθμίδα αξιολόγησης.

Αν θέλετε λοιπόν να μειώσετε τη χοληστερόλη σας δεν έχετε παρά να μειώσετε τα κορεσμένα λιπαρά και να συνοδεύετε τα χοληστερινούχα τρόφιμα με φυτικές ίνες οι οποίες δεσμεύουν και αποβάλλουν την χοληστερίνη.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Hu FB et al. (1999). A prospective study of egg consumption and risk of cardiovascular disease in men and women. Journal of the American Medical Association 281:1387-1394.

Song WO & Kerver JM. (2000). Nutritional contribution of eggs to American diets. Journal of the American College of Nutrition 19:556S-562S.

Ruxton CHS et al. (2010). Nutritional and health benefits of consuming eggs. Nutrition & Food Science 40:263-279.

nutritiondata.self.com

×

×