Διατροφή

Στιγμιαίος καφές: Ποια η παραγωγική του διαδικασία;

16 Οκτωβρίου 2018
1863 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
stigmiaios kafes paragwgiki diadikasia

Με αφορμή μία φράση που άκουσα πολύ πρόσφατα, ότι «ο φραπέ μ’ ενόχλησε στο στομάχι γιατί είναι χημικός καφές», άρχισα να γράφω αυτό το άρθρο, σκεπτόμενη για ποιο λόγο δεν έχει καταρριφθεί πλέον αυτός ο μύθος.

Αφού πρόκειται για ένα είδος καφέ που παράγεται 100% φυσικά

Πάμε να δούμε μαζί την παραγωγική του διαδικασία, βήμα-βήμα, για να σου λυθεί κάθε απορία γύρω από αυτό το ρόφημα;

Πώς φτιάχνεται λοιπόν ο στιγμιαίος καφές;

Η διαδικασία ξεκινά επιλέγοντας την ποικιλία και συλλέγοντας τους κόκκους

Σε ποικιλίες Robusta ή Arabica θα συναντήσεις το στιγμιαίο καφέ, με ήπιο-λιγότερο πικρό καφέ ή πιο έντονη-μεστή γεύση αντίστοιχα, για να διαλέξεις αυτόν που σου ταιριάζει περισσότερο. Οι κόκκοι του καφέ συλλέγονται από το καφεόδεντρο και στο στάδιο αυτό είναι κόκκινοι σαν κεράσι.

Διαλέγοντας τους κατάλληλους κόκκους

Οι καρποί αποφλοιώνονται για να μείνουν οι πράσινοι κόκκοι του καφέ, οι οποίοι επιλέγονται προσεκτικά πριν προχωρήσει η διαδικασία στο επόμενο στάδιο. Η σωστή διαλογή θα οδηγήσει σε έναν πλούσιο σε άρωμα και γεύση καφέ.

Οι κόκκοι καβουρδίζονται και αλέθονται

Για να το καταλάβεις καλύτερα, «ψήνονται» σε ειδική θερμοκρασία και για ορισμένη χρονική διάρκεια. Στο στάδιο αυτό οι κόκκοι από πράσινοι παίρνουν αυτό το καφέ σκούρο χρώμα που όλοι γνωρίζουμε και αγαπάμε στον καφέ. Έπειτα αλέθονται διαδοχικά και δημιουργείται η σκόνη του καφέ, σε ομοιόμορφο σχήμα και μέγεθος.

Το διαδοχικό φιλτράρισμα του στιγμιαίο καφέ

Ίσως από τα σημαντικότερα βήματα, στην παραγωγική διαδικασία του στιγμιαίου καφέ, που λίγοι γνωρίζουν! Στο στάδιο αυτό η σκόνη του καφέ περνάει από ειδικά φίλτρα που κρατούν το κατακάθι. Η διαδικασία επαναλαμβάνεται έως ότου αφαιρεθεί όλο το κατακάθι.

Ο στιγμιαίος καφές αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα φιλτραρισμένου καφέ, που έχει ουδέτερη ή  και προστατευτική δράση απέναντι στα καρδιαγγειακά νοσήματα και το διαβήτη

Κι έρχεται η αφυδάτωση

Ξεκίνησε η διαδικασία από τον κόκκινο, σαν κεράσι, καρπό του καφεόδεντρου κι έφτασε στο στάδιο της αφυδάτωσης, απ’ όπου παίρνουμε τον καφέ που φτάνει στα σπίτια όλων μας…

Να τον πιεις στο ποτήρι ή την... κούπα!

Και τώρα είμαστε στο τελευταίο στάδιο: ήρθε η ώρα να φτιάξεις τον φραπέ ή το νες σου! Χρησιμοποίησε 200ml περίπου νερού και 2 κ. γλυκού στιγμιαίου καφέ - είναι 4g εάν σου αρέσει να μετράς τις ποσότητες που βάζεις.

Απόλαυσε την εγρήγορση που θα σου προσφέρει η καφεΐνη και τα οφέλη των 860mg αντιοξειδωτικών που θα βρεθούν στο ποτήρι σου!

Στην υγεία σου!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Moreira AS, Nunes FM, Dominques MR, Coimbra MA. Coffee melanoidins: structures, mechanisms of formation and potential health impacts. Food Funct. 2012;3(9):903-915.

Vignoli JA, Bassoli DG, Benassi MT. Antioxidant activity, caffeine and melanoidins in soluble coffee: The influence of processing conditions and raw material. Food Chemistry. 2011;124(3):863-868.

Steven G. Chrysant (2017) The impact of coffee consumption on blood pressure, cardiovascular disease and diabetes mellitus, Expert Review of Cardiovascular Therapy, 15:3, 151-156

  • Νίκος Ζέρβας
    Νίκος Ζέρβας Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Νικόλαος Ζέρβας είναι Διατολόγος-Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (MSc) στην τεχνολογία ελέγχου και διασφάλισης της ποιότητας.Παρέχει τις διαιτολογικές υπηρεσίες του, στο γραφείο του στο Κιάτο Κορινθίας.