Διατροφή

Τι προσφέρει η καρύδα στη διατροφή;

14 Φεβρουαρίου 2018
1884 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
karyda voutyro karydas kai diatrofh

Photo source: www.bigstockphoto.com

Με το γάλα καρύδας να αποτελεί  βάση για τα περισσότερα είδη ταϊλανδέζικων πιάτων, το έλαιο καρύδας να χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο για τα διατροφικά του οφέλη, το νερό της να αξιοποιείται από αθλητές και η ζάχαρη καρύδας να χρησιμοποιείται για την παρασκευή γλυκών, το ενδιαφέρον γύρω από την καρύδα ολοένα και αυξάνεται! Ποια είναι η θρεπτική της αξία όμως και που αποδίδονται τα οφέλη της στην υγεία;

Καρύδα και οφέλη για την υγεία

1. Ο καρπός της καρύδας είναι μια καλή πηγή φυτικών ινών

Έτσι, προσφέρει το αίσθημα του κορεσμού για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και βοηθά στην καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Μπορείτε να καταναλώστε το καρπό της καρύδας ως σνακ, ενώ μία πρακτική ιδέα είναι να προσθέσετε τριμμένη καρύδα στη φρουτοσαλάτα σας.

2. Το γάλα καρύδας είναι μια «εναλλακτική» λύση για όσους έχουν δυσανεξία στην λακτόζη

Ο καρπός της καρύδας καθώς επίσης και το γάλα της είναι καλή πηγή μαγγανίου, καλίου και φωσφόρου. Συγκεκριμένα, το μαγγάνιο βοηθά στην παραγωγή και ενεργοποίηση ορισμένων ενζύμων στο σώμα. Από την άλλη, το κάλιο που βρίσκουμε στο γάλα της καρύδας είναι ένα μέταλλο που βοηθά στον έλεγχο της ισορροπίας των υγρών στο σώμα και επίσης βοηθά τον καρδιακό μυ να λειτουργεί σωστά. Τέλος, η παρουσία του φωσφόρου στην γάλα της καρύδας το καθιστά μια πολύτιμη τροφή γιατί ο φώσφορος βοηθά στην κατασκευή ισχυρών οστών και δοντιών και βοηθά στην απελευθέρωση ενέργειας από τα τρόφιμα. Επίσης, το γάλα της καρύδας είναι πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β υπεύθυνες για την καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος. 

3. Το έλαιο της καρύδας είναι πλούσιο σε λαυρικό οξύ

Το λαυρικό οξύ μετατρέπεται σε μονολαουρίνη. Η μονολαουρίνη είναι η ένωση που βρίσκεται στο μητρικό γάλα που σύμφωνα με έρευνες ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα του μωρού έτσι, τα βρέφη δύσκολα εκδηλώνουν μολύνσεις. Ακόμη, το έλαιο, παρ’ όλο που είναι πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά, πράγμα που το καθιστά σε τροφές που πρέπει να καταναλώνονται με σύνεση, νέες έρευνες έδειξαν ότι η ότι δεν έχει σημασία μόνο το είδος του λίπους, αλλά και η δομή των λιπαρών οξέων. Συγκεκριμένα, στο έλαιο καρύδας θα βρούμε λιπαρά οξέα μέσης αλύσου ή τριγλυκερίδια μέσης αλύσου (MCT σε συντομία). Αυτά είναι διαφορετικά από τα κοινά λιπαρά οξέα μακρύτερης αλυσίδας, που βρίσκονται σε άλλα φυτικά έλαια (LCT). Το έλαιο καρύδας είναι η πλουσιότερη πηγή MCT στη φύση και έχει ισχυρές αντιβακτηριακές και αντι-ιικές ιδιότητες.

4. Το νερό της καρύδας είναι ένας δροσιστικός φυσικός ηλεκτρολύτης

Καταναλώνεται αρκετά από αθλητές, ως φυσικός ηλεκτρολύτης, ωστόσο το νερό καρύδας δεν έχει φανεί να παρουσιάζει κάποιο σημαντικό πλεονέκτημα σε σχέση με το κανονικό νερό στην αθλητική απόδοση. Δεν  παύει να έχει ιδιαίτερη γεύση - όπως και τα υπόλοιπα προϊόντα της καρύδας - και να προσδίδει ποικιλία στα πλαίσια ενός ισορροπημένου διατροφικού πλάνου.

Για να γνωρίσετε ακόμα περισσότερες χρήσεις της καρύδας μπορείτε να δείτε το βίντεο που ακολουθεί:

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Coconut Research cente. (2017). Coconut Nutrition Facts. URL: http://www.nutrition-and-you.com/coconut.html

Mercola. (2016). What Are the Health Benefits of Coconut Oil? URL: http://articles.mercola.com/health-benefits-coconut-oil.aspx [7 Ιουνίου 2017]

Mercola. (2016). What Are Coconuts Good For? URL: http://foodfacts.mercola.com/coconut.html [7 Ιουνίου 2017]

  • Ιωάννα Μασούρα
    Ιωάννα Μασούρα Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Sc.

    Είμαι η Ιωάννα Μασούρα Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (MSc) στη Δημόσια Υγεία και Διατροφή. Εργάζομαι στο επιστημονικό τμήμα της TERRANOVA HEALTH CYPRUS και παρέχω διατροφολογική υποστήριξη στο γραφείο μου στη Λευκωσία.