Διατροφή

Τελικά μας κάνει καλό το γάλα;

01 Φεβρουαρίου 2017
1 λεπτό να διαβαστεί

Το γάλα αποτελεί την πρώτη υγρή τροφή που ένας άνθρωπος καταναλώνει μετά τη γέννηση του γι' αυτό και έχει κρατήσει το ενδιαφέρον της ιατρικής κοινότητας όλα αυτά τα χρόνια σε υψηλό βαθμό.Σε αυτή την εκπομπή λοιπόν με τη Φωτεινή προσπαθήσαμε να δώσουμε απαντήσεις σε μύθους και αλήθειες γύρω από την κατανάλωση του γάλακτος.

Καταρχήν το γάλα αποτελεί εξαιρετικό συνδυασμό όλων των μακροθρεπτικών συστατικών, όπως υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λίπος μαζί, σε άριστη αναλογία μεταξύ τους, αλλά και αρκετές βιταμίνες και άλλα μέταλλα. Βέβαιa είναι κυρίως δημοφιλές για την περιεκτικότητα του σε ασβέστιο μιας και επιτελεί σπουδαίες λειτουργίες στον ανθρώπινο οργανισμό με κυριότερες τη δόμηση των οστών και των δοντιών.

Σε ποιες περιπτώσεις αντενδείκνυται η προσλήψη του;

Υπάρχει μια μερίδα ανθρώπων, αρκετά μεγάλη, που διαθέτουν μειωμένα επίπεδα λακτάσης, δηλαδή του ενζύμου που διασπά την λακτόζη του γάλακτος σε γλυκόζη και γαλακτόζη.

Η δυσανεξία στη λακτόζη είναι συνήθως κληρονομική και τα συμπτώματα αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια της εφηβικής ή ενήλικης ζωής μας. Σε αυτές τις περιπτώσεις συστήνεται η αποφυγή του γάλακτος και η αντικατάστασή του από προϊόντα με λιγότερη λακτόζη.

Ποιο είναι το καλύτερο γαλα;

Ο κύριος Θεόφιλος Μασούρας, Αναπληρωτής καθηγητής Γαλακτοκομίας του Γεωπονικού Πανεπιστημίου ανέφερε οτι το να παραχθεί ποιοτικό γάλα εξαρτάται από την ποιότητα διατροφής του ζώου από το οποίο προέρχεται, για αυτο και το κατσικίσιο λόγω του οτι έχει χαμηλότερη λακτόζη και καλύτερης ποιότητας καζεϊνη, ενω έχει καλύτερης ποιότητας λιπαρά τα οποία χρησιμοποιούνται για παραγωγή ενέργεια το καθιστά πιο υγεινό.

Μύθοι και αλήθειες!

Μύθοι

  • Όσο περισσότερο γάλα καταναλώσεις τόσο πιο υγιή οστά θα έχεις.
  • Τα φυτικά γάλατα δεν περιέχουν ασβέστιο. 
  • Δεν μας παχαίνει το γάλα στον καφέ και το τσαι. 

Αλήθειες

  • Μπορεί να καλύψει κάποιος τις ανάγκες του σε ασβέστιο χωρίς την κατανάλωση γάλακτος. 
  • Μέχρι 3 ποτήρια γάλα την ημέρα είναι η μέγιστη δόση γάλακτος για να μην γίνει υπερκατανάλωση θρεπτικών συστατικών. 
  • Το κατσικίσιο γάλα είναι πιο εύπεπτο από το αγελαδινό. 
  • Η προσθήκη γάλακτος μειώνει την απορρόφηση των αντιοξειδωτικών που περιέχει ο καφές και το τσάι. 

Τι ισχύει τελικα;

Η ισορροπημένη κατανάλωση γάλακτος όταν υπάρχει δυνατότητα κατανάλωσης ενδείκνυται σε όλες τις ηλικίες, αλλά τις ανάγκες σε ασβέστιο μπορούμε να τις καλύψουμε απο εναλλακτικές πηγές, όπως το γιοαύρτι και το τυρί αλλά και οι ξηροί καρποί και κάποια λαχανικά. Όμως το κατσικίσιο σαφως αποτελεί μια καλύτερη επιλογή σε σχέση με το αγελαδινό.

  • Ειρήνη Μπαμπαρούτση
    Ειρήνη Μπαμπαρούτση PhD Κλινική Διαιτολόγος, Αθλητική Διατροφολόγος

    Η Ειρήνη Μπαμπαρούτση είναι Κλινική Διαιτολόγος και Αθλητική Διατροφολόγος, πτυχιούχος του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου. Είναι κάτοχος Διδακτορικού τίτλου στο τομέα της «Διατροφής & Άσκησης» και επιστημονική υπεύθυνη του διαιτολογικού γραφείου «Θερμίδα».

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.