Διατροφή

Say cheese

της Κυριακής Καλδαρίδου
30 Σεπτεμβρίου 2015
8241 Προβολές
3 λεπτά να διαβαστεί
Say cheese

Η χώρα μας είναι 1η στην κατανάλωση τυριού, με κάθε πολίτη να καταναλώνει κατά μέσο όρο 30 κιλά τυρί το χρόνο! Επομένως, δε θα μπορούσε να λείπει από το portal μας ένα infographic που να αφορά το τυρί. Αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής μας διατροφής και μας δίνει αυτή την ιδιαίτερη γεύση που κάνει τη διατροφή μας ενδιαφέρουσα.

Το πρώτο συστατικό που μας έρχεται στο νου όταν σκεφτόμαστε το τυρί είναι το ασβέστιο!

Μία μερίδα μόλις 30γρ μπορεί να καλύψει το 30% περίπου των αναγκών ενός υγιούς ενήλικα

Υπάρχουν βέβαια κάποιες ομάδες που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη, όπως οι έγκυες, τα παιδιά στην ανάπτυξη και τα άτομα με οστεοπόρωση ή οστεοπενία. Εξετάζοντας τα πιο ευρέως καταναλισκόμενα τυριά, παρατηρούμε ότι μας δίνουν από 91-1254mg ασβεστίου/ 100γρ τυριού, οπότε μπορείτε με βάση τις ανάγκες σας να επιλέξετε το κατάλληλο τυρί. 


Διαβάστε επίσης: 12 απολαυστικές συνταγές για σένα που είσαι σε δίαιτα! [Δωρεάν EBOOK]


Όσον αφορά τα λιπαρά;

Τα τυριά περιέχουν κυρίως κορεσμένα λιπαρά. Η συνολική περιεκτικότητα ποικίλλει, από 10% μέχρι 50%. Επομένως αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχουν πολλές επιλογές ώστε να μην ξεφύγετε στην πρόσληψη λιπαρών και τελικά και θερμίδων. Ειδικά εάν ακολουθείτε κάποιο πρόγραμμα διατροφής ή έχετε αυξημένη χοληστερόλη, ένα τυρί με αρκετά χαμηλά λιπαρά, όπως ένα κίτρινο τυρί με 10% λιπαρά, μπορεί να αποτελέσει έναν καλό σύμμαχο υγείας και υγιεινής διατροφής.

Περισσότερες πληροφορίες για τα τυριά θα δείτε στο σχετικό infographic

say cheese infographic

To τυρί αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής μας και προσθέτει ιδιαίτερη γεύση σε αυτή!

Μια μερίδα κίτρινου τυριού 30g καλύπτει το 30% περίπου των αναγκών ενός υγιούς ενήλικα σε ασβέστιο!

Το ασβέστιο έχουμε όλοι ανάγκη... αλλά πιο πολύ

  • οι έγκυες
  • οι θηλάζουσες
  • τα παιδιά στην ανάπτυξη
  • τα άτομα με οστεοπόρωση ή οστοπενία
  • οι αθλητές με αυξημένες ανάγκες

Εκτός από το ασβέστιο το τυρί είναι επίσης πλούσιο σε φωσφόρο, που επίσης συμβάλλει σημαντικά στην υγεία των οστών!

Περιέχουν επίσης πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας! Παρέχει δηλαδή όλα εκείνα τα απαραίτητα αμινοξέα για να συνθέσει ο οργανισμός μας τις δικές του πρωτεΐνες για ένα δυνατό μυϊκό σύστημα και ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα.

Δυσανεξία στη λακτόζη; Έχουμε τη λύση!

Σε αντίθεση με το γάλα, τα τυριά  έχουν πολύ χαμηλά επίπεδα λακτόζης επειδή το μεγαλύτερο ποσοστό της λακτόζης αφαιρείται όταν γίνεται ο διαχωρισμός του πήγματος τυριού από τον ορό γάλακτος στη διαδικασία παραγωγής τυριού. Έτσι, το τυρί αποτελεί ιδανική πηγή ασβεστίου και για άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη. Όσο μεγαλύτερη είναι η ωρίμανση του τυρίου τόσο μικρότερη η ποσότητα λακτόζης που βρίσκεται σε αυτό. Ένα κίτρινο τυρί τετράμηνης ωρίμανσης για παράδειγμα είναι πολύ καλύτερα ανεκτό από οποιοδήποτε λευκό τυρί.

Αλάτι…

Το αλάτι είναι απαραίτητο συστατικό στη διαδικασία παραγωγής του τυριού

  1. συμβάλλει στον σχηματισμό του τυριού από την υγρή του μορφή
  2. έχει σημαντικό ρόλο στην υφή, στη λειτουργικότητα, στη γεύση
  3. αποτελεί φυσικό συντηρητικό και εξασφαλίζει την ποιοτική ασφάλεια του τυριού

Όσοι πρέπει να προσέχετε το αλάτι καλό είναι να ελέγξετε την ετικέτα του και προσαρμόστε τη μερίδα στις ανάγκες σας.

Τι γίνεται με τα λιπαρά;

Η αλήθεια είναι πως τα λιπαρά στα τυριά ποικίλλουν. Τα κίτρινα τυριά για παράδειγμα μπορεί να έχουν χαμηλά λιπαρά, 10%, και να καταλήξουν στα πολύ λιπαρά φτάνοντας έως και το 50%.

Τα λιπαρά του τυριού είναι κυρίως κορεσμένα. Αυτά πολύ συχνά συνδέονται με υπερλιπιδαιμίες, αθηρωματική νόσο και καρδιαγγειακά προβλήματα. Για αυτό και αποτελεί σημαντικό σύμμαχο στην υγεία μας η προτίμηση κίτρινου τυριού με χαμηλά λιπαρά!

Η παραγωγή τυριού βήμα προς βήμα

  1. Γάλα
  2. Παστερίωση
  3. Τυρόπηγμα (με την προσθήκη ενζύμων)
  4. Διαχωρισμός πήγματος και ορού γάλακτος
  5. Άλεσμα
  6. Προσθήκη Αλατιού
  7. Προσθήκη σε καλούπι (συμπίεση και απομάκρυνση περιττής υγρασίας)
  8. Ωρίμανση (πχ 4μήνη)

Γνωρίζατε ότι… χρειάζονται περίπου 10 κιλά γάλακτος για να παραχθεί 1 κιλό τυριού;

 

Ελληνικά Τυριά Λιπαρά (γραμμ./100 γραμμ.) Νάτριο (γραμμ./100 γραμμ.) Ασβέστιο (γραμμ./100 γραμμ.)
Ανθότυρο 15 184 211
Κασέρι 26 498 949
Κεφαλογραβιέρα 30 644 1021
Κεφαλοτύρι 26 637 1254
Κίτρινο τυρί χαμηλών λιπαρών (10%) 10 695 1070
Μανούρι 47 383 104
Μετσοβόνε 29 636 813
Μυζήθρα 13 294 362
Φέτα 23 445 726
Cheddar (Τσένταρ) 27.4 819 700
Edam (Ένταμ) 27.8 965 731
Gouda (Γκούντα) 27.4 819 700
Cottage cheese 2.5 330 91

 

Διάλεξε αυτό που σου ταιριάζει

Αν ακολουθείτε κάποιο πρόγραμμα δίαιτας ή έχετε αυξημένη χοληστερόλη, καλό θα ήταν να προσέξετε τα λιπαρά που περιέχει το αγαπημένο σας τυρί καθώς και την ποσότητα που καταναλώνετε – ενημερωθείτε για το σωστό μέγεθος της μερίδας εδώ!

H περιεκτικότητα του τυριού σε νάτριο θα πρέπει να σας ενδιαφέρει αν για κάποιους λόγους υγείας είναι σημαντικό να περιοιρίσετε τις ποσότητες του αλατιού που καταναλώνετε.

Τέλος, για να λάβετε το μάξιμουμ σε ασβέστιο –πολύτιμο για τα παιδιά σε ανάπτυξη ή τις γυτναίκες σε εμμηνόπαυση, συμβουλευτείτε την τελευταία στήλη του παρακάτω πίνακα. 

Στατιστικά Κατανάλωσης

  • 30 κιλά τυρί καταναλώνει κάθε χρόνο κάθε πολίτης στη χώρα μας, αριθμός που μας δίνει την πρωτιά στην κατανάλωση τυριού.
  • Η Γαλλία βρίσκεται στη δεύτερη θέση με 24 κιλά κατά κεφαλήν κατανάλωση και τρίτη η Μάλτα με 21 κιλά κατά άτομο.
  • Μόλις 14 κιλά τυρί τον χρόνο καταναλώνει ο μέσος Αμερικανός, γεγονός που κατατάσσει τις ΗΠΑ στην τελευταία θέση του σχετικού πίνακα.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε τη γεύση!

Ένα άνοστο φαγητό, δύσκολα θα το καταναλώναμε. Το τυρί προσθέτει γεύση στα μανιτάρια μας, στα μακαρόνια μας, στη σαλάτα μας, στο τοστ μας...

Το στοίχημα είναι να πετύχει κανείς και γεύση και υγεία. Κάντε τη σωστή επιλογή και Say Cheese!

  • Κυριακή Καλδαρίδου
    Κυριακή Καλδαρίδου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Σπούδασε στο τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών, από όπου αποφοίτησε το 2010. Στην πτυχιακή της μελέτη ασχολήθηκε με το Σακχαρώδη διαβήτη στα ηλικιωμένα άτομα.