Διατροφή

Τα παχυντικά τρόφιμα του καλοκαιριού

της Κωνσταντίνας Υφαντή
20 Αυγούστου 2015
2017 Προβολές
4 λεπτά να διαβαστεί
Τα παχυντικά τρόφιμα του καλοκαιριού

Και σε ποιόν δεν αρέσουν οι ξέγνοιαστες καλοκαιρινές μέρες συνοδευόμενες από γεύματα σε ταβέρνες μεπαϊδάκια , βραδιές στην πισίνα με κοκτέιλ και το πρόχειρο φαγητό, με τα αμέτρητα παγωτά και το άφθονο αλκοόλ;

Η ζωή το καλοκαίρι μπορεί να είναι ευκολότερη, αν όμως δεν προσέξουμε, το τέλος του μπορεί να μας βρει με περισσότερα κιλά. Παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι άνθρωποι, είναι πιο δραστήριοι την περίοδο του καλοκαιριού, τελικά ίσως αυτό να μην είναι αρκετό για να κάψει τις επιπλέον θερμίδες από τα καλοκαιρινά κεράσματα.

Ποιες είναι αυτές οι παχυντικές τροφές τις οποίες πρέπει να περιορίσουμε;

Πρώτα από όλα, φτιάχνοντας μια λίστα με τα πιο παχυντικά, σύμφωνα με τους ειδικούς, τρόφιμα.

Κρέατα: Τεράστιες μπριζόλες, παϊδάκια και χάμπουργκερ μπορεί να αποβούν ολέθρια για την περιφέρεια της μέσης σας και να αυξήσουν το βάρος σας. Αρκεί να σκεφτείτε ότι οι θερμίδες από μια μεγάλη μπριζόλα μπορεί να φτάσουν τις 1540, ενώ το λίπος τα 124γρ. Κάτι ανάλογο ισχύει και για τα παϊδάκια, που προέρχονται από τα πιο λιπαρά μέρη του ζώου.

Αποφύγετε λοιπόν κομμάτια κρέατος με ορατό λίπος και προτιμήστε το ψαρονέφρι ή το στήθος κοτόπουλου χωρίς πέτσα. Αποφύγετε επίσης τα μπιφτέκια που είναι φτιαγμένα με κιμά από βοδινό κρέας με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά. Ένα μέσο χάμπουργκερ με τυρί, μαρούλι και ντομάτα περιέχει περίπου 735 θερμίδες, 45 γραμμάρια λίπους και 1.000 mg αλατιού!

Λουκάνικα: Χοτ-ντογκ και λουκάνικα αποτελούν για πολλούς αγαπημένες διατροφικές επιλογές το καλοκαίρι. Καλό όμως θα ήταν να περιορίσουμε την κατανάλωσή τους. Δεν είναι μόνο το λίπος ή οι θερμίδες τους, αλλά και το γεγονός ότι τα χοτ ντογκ, και τα λουκάνικα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο. Ένα τυπικό χοτ ντογκ έχει 280 θερμίδες και 15 γραμμάρια λίπους. Μια καλή ιδέα είναι να αντικαταστήσετε το λουκάνικο με κάποιο με χαμηλότερα λιπαρά, όπως λουκάνικα γαλοπούλας

Σαλάτες με μαγιονέζα: Τις ήδη αυξημένες θερμίδες ενός γεύματος με κρέατα, έρχονται να συμπληρώσουν σαλάτες όπως η πατατοσαλάτα ή η σαλάτα ζυμαρικών. Μισό φλιτζάνι μιας τυπικής πατατοσαλάτας έχει 180 θερμίδες και 12 γραμμάρια λίπους, ενώ η ίδια ποσότητα λαχανοσαλάτας έχει περίπου 150 θερμίδες και 8 γραμμάρια λίπους.
Για να περιορίσετε την ποσότητα των θερμίδων που λαμβάνετε, χρησιμοποιήστε στις σαλάτες σας μαγιονέζα με χαμηλά λιπαρά ή ένα μίγμα μαγιονέζας και γιαουρτιού με χαμηλά λιπαρά. Επίσης, μπορείτε να δοκιμάσετε να βάλετε περισσότερο ξύδι από λάδι..
Προσθέστε επίσης πολλά λαχανικά, για να αυξήσετε τις φυτικές ίνες και τα θρεπτικά συστατικά της σαλάτας σας.

Παγωμένα γλυκίσματα: Αναπόσπαστο κομμάτι του καλοκαιριού, αποτελούν τα γλυκά και τα παγωτά. Ένα κυπελάκι παγωτού (2 μπάλες) μπορεί να φτάσει τις 380 θερμίδες και τα 22 γραμμάρια λίπους. Από την άλλη, σε ένα παρασκεύασμα μιλκ-σέικ με μπισκότο σοκολάτας, οι θερμίδες μπορούν να φτάσουν τις 720 και τα γραμμάρια λίπους τα 28.
Όμως μην ανησυχείτε! Δεν είναι ανάγκη να εγκαταλείψετε τις αγαπημένες σας επιλογές. Αυτό που πρέπει να κάνετε, είναι απλώς να περιορίστε τις τεράστιες μερίδες. Επίσης, μπορείτε να ψάξτε για εναλλακτικές λύσεις, όπως τα σορμπέ, τα παγωτά με χαμηλά λιπαρά και οι μπάρες με δημητριακά και φρούτα, με λιγότερες από 150 θερμίδες ανά μερίδα.

Υγρές θερμίδες: Την περίοδο του καλοκαιριού, η ανάγκη για ενυδάτωση γίνεται ακόμα πιο επιτακτική. Θα πρέπει ωστόσο να είστε προσεκτικοί στο τι θα επιλέξετε για να ξεδιψάσετε. Εάν στις επιλογές σας συμπεριλαμβάνονται αλκοόλ, ροφήματα με ζάχαρη, ενεργειακά, τότε, κατά πάσα πιθανότητα λαμβάνετε περίπου 150 θερμίδες επιπλέον την ημέρα.
Αν προτιμάτε smoothies και milkshakes, τότε η θερμιδική σας απόκλιση μπορεί να είναι ακόμη υψηλότερη. Ένα μεγάλο Smoothie βανίλια μπορεί να φτάσει τις 738 θερμίδες.
Για να διατηρήσετε υπό έλεγχο τις θερμίδες που λαμβάνετε μέσω υγρών, επιλέξτε τις light εκδόσεις των αγαπημένων σας κρύων ποτών και ροφημάτων, περιορίστε τις μερίδες σας και φυσικά μην ξεχνάτε πως το καλύτερο μέσο ενυδάτωσης είναι το νερό. Επιλέξτε νερό, απλό ή ανθρακούχο, τσάι και καφέ χωρίς ζάχαρη.

Τηγανητά: Τώρα το καλοκαίρι, δεν είναι λίγες οι φορές που επιτρέπουμε στον εαυτό μας να αυξήσει την κατανάλωση των τηγανητών τροφίμων. Μια απλή βόλτα στην παραλία, μπορεί να συνοδεύεται από τα «επικίνδυνα» τρόφιμα που περιγράφηκαν παραπάνω (λουκάνικα, χοτ-ντογκ), καθώς και από γλυκά, όπως οι λουκουμάδες. Προσπαθήστε να αποφύγετε την κατανάλωση όλων των παραπάνω τηγανητών τροφίμων, επιλέγοντας για παράδειγμα μαλλί της γριάς. Εναλλακτικά, μοιραστείτε την όποια επιλογή σας με ένα φίλο, για να μειώσετε τις θερμίδες που προσλαμβάνετε.

Σαλάτες: Οι σαλάτες αποτελούν το ιδανικότερο καλοκαιρινό δείπνο. Είναι ελαφριές, δροσιστικές και αποτελούν έναν ιδανικό τρόπο για να πάρετε όλες τις απαραίτητες άπαχες πρωτεΐνες. Αν ενισχύσετε την σαλάτα σας με υψηλής θερμιδικής αξίας τρόφιμα, τότε μπορεί πολύ εύκολα και γρήγορα αυτή να μετατραπεί, από χαμηλή σε θερμίδες, σε μια αρκετά παχυντική επιλογή. Οι συνηθέστερες «παραβάσεις» είναι οι σάλτσες υψηλής θερμιδικής αξίας, το τηγανητό κοτόπουλο, το μπέικον, το τυρί και τα κρουτόν.
Αντί όλων των παραπάνω, επιλέξτε να προσθέσετε κοτόπουλο ψητό ή κομμάτια άπαχου κρέατος, αυγά, ή μια ελαφριά σάλτσα.

Σνακ: Μια ακόμα συνήθεια του καλοκαιριού αποτελεί το θερινό σινεμά. Συνήθεια που συνοδεύεται από κατανάλωση σνακ, όπως τα πατατάκια, το ποπ-κορν και τα νάτσος. Περιορίζοντας την κατανάλωση καθενός από αυτά τα σνακ στη μια χούφτα, δεν πρόκειται να παχύνετε.
Πριν καταναλώσετε όλη τη μερίδα, απλώς σκεφτείτε ότι 30 γραμμάρια πατατάκια σάς προσφέρουν 160 θερμίδες και έχουν 10 γραμμάρια λίπους. Αντίστοιχα, τα νάτσος τυριού θα σας επιβαρύνουν με 692 θερμίδες,38γρ λίπους και 1632 mg αλατιού. Τέλος, το κουτί με τα ποπ κορν έχει 550 θερμίδες, 31γρ λίπους και 972 γρ αλατιού. Δοκιμάστε ποπ κορν με χαμηλά λιπαρά, λαχανικά με ελαφριά σάλτσα ή φρούτα.

Γλυκά αλκοολούχα ποτά: Τα γλυκά, φρουτώδη αλκοολούχα ποτά (τα γνωστά σε όλους κοκτέιλ) μπορεί να καταναλώνονται με μεγάλη ευκολία, αλλά το ίδιο εύκολα προσθέτουν και θερμίδες. Οι θερμίδες από ένα δροσερό κοκτέιλ μπορεί να κυμαίνονται από 245 - 490. Ένα παγωμένο Long Island μπορεί να σας επιβαρύνει με 520 θερμίδες ή και περισσότερες – και οι περισσότερες από αυτές είναι από τη ζάχαρη.
Έχετε πάντοτε στο μυαλό σας τις οδηγίες, σύμφωνα με τις οποίες συνιστάται μια μερίδα ποτού την ημέρα για τις γυναίκες και δύο για τους άνδρες.
Αντί για ένα ζαχαρούχο κοκτέιλ, δοκιμάστε ένα κρασί spritzer ή μια μικρή μερίδα κρασί ή σανγκρία. Επίσης μπορείτε να δοκιμάσετε ένα μίγμα που να περιέχει μια πολύ μικρή ποσότητα αλκοόλ (όπως ρούμι ή βότκα) με φυσικό χυμό φρούτων, μια φέτα λάιμ και σόδα, για να έχετε ένα δροσιστικό και χαμηλότερο σε θερμίδες κοκτέιλ.

  • Κωνσταντίνα Υφαντή
    Κωνσταντίνα Υφαντή Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    H Κωνσταντίνα-Χριστίνα Υφαντή, Διαιτολόγος –Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση(M.Sc. - MMedSci) στην δημόσια υγεία και διατροφή, καθώς και μετεκπαιδευτικά σεμινάρια στο Κέντρο Ψυχολογικών Εφαρμογών (ΚΕΨΕΦ): "Πέρα από τα όρια της Δίαιτας" και "Δεξιότητες επικοινωνίας και συμβουλευτικής για διαιτολόγους".

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.