Δίαιτα

Έχετε καλή επικοινωνία με τον διαιτολόγο σας;

02 Φεβρουαρίου 2012
814 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
Έχετε καλή επικοινωνία με τον διαιτολόγο σας;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Οι λόγοι της επίσκεψης σε έναν διαιτολόγο είναι πολλοί. Κάποιος καταλήγει σε ένα διαιτολογικό γραφείο, επειδή αύξησε το σωματικό του βάρος εξαιτίας κάποιας πρακτικής, επειδή είναι χρόνια υπέρβαρος ή παχύσαρκος και αποφάσισε να μειώσει το σωματικό του βάρος, επειδή θέλει να χάσει τα κιλά των εορτών, επειδή πλησιάζει το καλοκαίρι και πρέπει να βγει στη παραλία, επειδή τον παρέπεμψε ο γιατρός του, λόγω κάποιου προβλήματος υγείας κ.ο.κ.

Η πρώτη λοιπόν σημαντική απόφαση που κάνει κανείς είναι να κλείσει το ραντεβού και να φτάσει στην πόρτα του διαιτολόγου. Είναι όμως αυτή η απόφαση από μόνη της αρκετή, ώστε να υπάρξει μια καλή συνεργασία και, τελικά, το επιθυμητό αποτέλεσμα; Η καλή συνεργασία εξαρτάται από πολλές παραμέτρους. Έχει φανεί, ότι κάποιες από αυτές τις παραμέτρους είναι η διαπροσωπική σχέση διαιτολόγου- ασθενούς, η άνεση του διαιτολόγου με το δικό του σωματικό βάρος, καθώς και ο χρόνος που ο διαιτολόγος αφιερώνει στο περιστατικό του.

Έρευνα που διεξήχθη στη Βρετανία, με σκοπό τη διερεύνηση της αποτελεσματικότητας της σχέσης ασθενούς- διαιτολόγου, έδειξε ότι σημαντικό ρόλο παίζει, πέρα από τη διαπροσωπική σχέση και επικοινωνία, η γλώσσα του σώματος, ο επαγγελματισμός του διαιτολόγου και οι συμβουλευτικές δεξιότητές του, ανεξαρτήτως από το αν εργάζεται σε νοσκοκομείο ή στον ιδιωτικό τομέα. Μία άλλη έρευνα, η οποία μελέτησε την αποτελεσματικότητα της σχέσης Διαβητικού Ασθενούς- Διαιτολόγου, έδειξε ότι περισσότερες πιθανότητες να διακόψουν την επαφή τους με το διαιτολόγο είχαν τα άτομα με αυξημένο Δείκτη Μάζας Σώματος, άτομα που γενικά αποφεύγουν την επίσκεψή τους σε επιστήμονες υγείας, που δεν είναι ικανοποιημένοι από τη σχέση τους με τον διαιτολόγο τους, που βασίζονται στην αυτοεξέταση, που πιέζονται από το περιβάλλον τους και άτομα που φοβούνται ότι θα ακούσουν κάτι κακό για την υγεία τους.

Οι συμβουλευτικές δεξιότητες, καθώς και η γλώσσα του σώματος, φαίνεται στις περισσότερες έρευνες να παίζουν ουσιώδη ρόλο στο να επιστρέψει ο ασθενής στο γραφείο του διαιτολόγου. Τα πολλά χρόνια συμβουλευτικής ασθενών και πρακτικής εφαρμογής των δεξιοτήτων επικοινωνίας που χρειάζεται να έχει ο διαιτολόγος, οδηγούν σε αυξημένο σκορ αυτο-αποτελεσματικότητας όπως φάνηκε από έρευνα που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο του 2010 στο Journal of Human Nutrition and Dietetics.

Φάνηκε ότι, ακόμη και ο τρόπος με τον οποίο ο διαιτολόγος ενημερώνει τον ασθενή σχετικά με το βάρος του και τις πιθανές επιπλοκές του, είναι σημαντικός, καθώς πολλοί ασθενείς δεν συνειδητοποιούν πόσο «υπερβάλλον» είναι τελικά το σωματικό τους βάρος και τι κινδύνους αυτό κρύβει. Αυτό ίσως οφείλεται και στο κοινωνικό περίγυρο των ατόμων αυτών, καθώς φαίνεται ότι άτομα που είναι υπέρβαρα και κάνουν παρέα με επίσης υπέρβαρα άτομα, δεν αντιλαμβάνονται ότι το σωματικό τους βάρος δεν είναι στα πλαίσια του φυσιολογικού για την ηλικία και το ύψος τους.

Η αλλαγή της διατροφικής συμπεριφοράς είναι κάτι που απαιτεί αποφασιστικότητα και χρόνο για προσαρμογή. Έχει φανεί ότι ο διαιτολόγος έχει περισσότερες πιθανότητες να πείσει τον ασθενή του να τροποποιήσει τη διατροφική του συμπεριφορά, αν βασίσει αυτή την αλλαγή στη μείωση της πιθανότητας εμφάνισης κάποιου προβλήματος υγείας, όπως π.χ. τη μείωση του κινδύνου εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 ή καρδιαγγειακών νοσημάτων. Με αυτόν τον τρόπο, οι ασθενείς συνδέουν το σωματικό βάρος με την υγεία και όχι μόνο με την εξωτερική εμφάνιση. Είναι ουσιώδες το να αντιμετωπίζεται το υπερβάλλον σωματικό βάρος, όπως ακριβώς αντιμετωπίζεται και ο διαβήτης, η υπέρταση και τα καρδιαγγειακά και να γνωρίζουν οι ασθενείς τους κινδύνους που επιφέρει το μοτίβο διατροφής που ακολουθούν.

Φαίνεται λοιπόν ότι είναι πολλοί οι παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται η συνέχιση των διατροφικών συνεδριών και η αποτελεσματικότητα της σχέσης Ασθενούς- Διαιτολόγου, με τις ικανότητες συμβουλευτικής και τη σχέση που αναπτύσσει ο διαιτολόγος με τον ασθενή του, να παίζουν καθοριστικό ρόλο. Αν καταφέρουμε ως διαιτολόγοι, μέσω της αποτελεσματικής επικοινωνίας, να μειώσουμε τα ποσοστά παχυσαρκίας, τότε και η συχνότητα παθήσεων όπως τα καρδιαγγειακά, ο διαβήτης, η υπέρταση κ.ο.κ, θα μειωθούν.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

R. P. Cant, R. A. Aroni. Exploring dietitians' verbal and nonverbal communication skills for effective dietitian-patient communication. Journal of Human Nutrition and Dietetics. 2008 Oct;21(5):502-511

F. J. M. Spikmans. Why do diabetic patients not attend appointments with their dietitian? Journal of Human Nutrition and Dietetics. 2003 June;16(3):151-158

A. H. Lu, Dollahite. Assessment of dietitians' nutrition counselling self-efficacy and its positive relationship with reported skill usage. Journal of Human Nutrition and Dietetics. 2010 Apr;23(2):144-153

  • Εύα Τσάκου
    Εύα Τσάκου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Εύα Τσάκου είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία. Έχει εργαστεί στο τμήμα εταιρικής επικοινωνίας και marketing του medNutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο νεοσύστατο διαιτολογικό της γραφείο στη Νέα Σμύρνη.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.