Δίαιτα

Ενώ ακολουθώ το πρόγραμμα διατροφής μου δε χάνω πλέον κιλά. Τι φταίει;

05 Σεπτεμβρίου 2017
2 λεπτά να διαβαστεί
gynaika pou skeftetai

Photo source: www.bigstockphoto.com

Ελένη, 44 ετών

Η Ελένη ζύγιζε 115 κιλά. Αποφάσισε να ζητήσει τη συμβουλή διαιτολόγου και δήλωνε αποφασισμένη να κάνει ό,τι της πει προκειμένου να μειώσει το σωματικό της βάρος. 3 μήνες αργότερα κατάφερε να χάσει 15 κιλά ζυγίζοντας σήμερα 100 κιλά.

Γεμάτη χαρά περίμενε να σπάσει το φράγμα των 100 κιλών, κάτι το οποίο όμως φαίνεται να τη δυσκολεύει αρκετά. Δηλώνει πιστή στο πρόγραμμα και το γεγονός ότι η ζυγαριά δεν ξεκολλάει την στεναχωρεί ιδιαίτερα. Τον τελευταίο μήνα παραμένει σχεδόν σταθερή στο βάρος της. Όλο αυτό την προβληματίζει ενώ λόγω του ότι η κόρη της προετοιμάζεται για πανελλήνιες εξετάσεις υπάρχει ένα επιπρόσθετο άγχος στην καθημερινότητά της, κάτι που έχει επηρεάσει και την ποιότητα του ύπνου της. Κοιμάται αργά, συχνά κάνει άστατο ύπνο και ξυπνάει νωρίς πριν από όλους.

Η Ελένη δεν εργάζεται κάπου και ασχολείται αποκλειστικά με την φροντίδα του σπιτιού και της οικογένειάς της. Τα πρωινά της περνούν συνήθως με την προετοιμασία του μεσημεριανού γεύματος και την καθαριότητα του σπιτιού, ενώ τα απογεύματα συνηθίζει να συναντά κάποια φίλη της για ένα χαλαρωτικό καφέ ή απλά ξεκουράζεται σπίτι.

Η Ελένη δεν αποτελεί την μοναδική περίπτωση ατόμου που ενώ μπήκε σε ένα πρόγραμμα διατροφής και έχασε «εύκολα» τα πρώτα κιλά, ξαφνικά αντιμετωπίζει δυσκολία στο να συνεχίζει να χάνει. Τι μπορεί όμως να φταίει και τι μπορεί να κάνει η Ελένη; Δεν θέλει να σταματήσει την προσπάθειά της αλλά φοβάται ότι δεν θα καταφέρει να φτάσει το στόχο της.


Ας πάρουμε τα πράγματα λοιπόν με τη σειρά και ας διερευνήσουμε πιθανές αιτίες για το «κόλλημα» της ζυγαριάς

Πειθαρχία στο πρόγραμμα:

Η Ελένη δηλώνει πιστή στο πρόγραμμα όσο και στο ξεκίνημα της προσπάθειάς της. Είναι όμως έτσι τα πράγματα; Ύστερα από 3 μήνες η Ελένη έχει πιθανώς μειώσει λίγο τις αντιστάσεις και υποκύπτει πιο εύκολα σε μικρές αμαρτίες. Κάτι το οποίο γίνεται συχνά ασυναίσθητα! Δεν συνειδητοποιεί δηλαδή ότι όλες οι μικρές αμαρτίες αν προστεθούν μπορεί να ευθύνονται για το ότι δεν χάνει κιλά.

Άγχος, άγχος και πάλι άγχος

Η Ελένη είναι αρκετά αγχωμένη τον τελευταίο καιρό λόγω των εξετάσεων της κόρης της και αυτό πιθανώς έχει μπλοκάρει την απώλεια βάρους της. Πως; Σε περιόδους άγχους ο οργανισμός εκκρίνει μεγαλύτερες ποσότητες κορτιζόλης και αυτό μπορεί να διαταράξει τη λειτουργία του θυροειδούς. Τα αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης αυξάνουν τα επίπεδα ινσουλίνης στο αίμα, μειώνουν το σάκχαρο και έτσι ο οργανισμός τείνει να ζητά γλυκά και λιπαρά τρόφιμα. Παράλληλα η Ελένη λόγω του άγχους της πιθανώς να τρώει ασυναίσθητα και μεγαλύτερη ποσότητα φαγητού.

Άσκηση

Η Ελένη έχει μία ελαφριά φυσική δραστηριότητα στην καθημερινότητά της. Δεν γυμνάζεται και η καθημερινή της «άσκηση» περιλαμβάνει τις οικιακές δουλειές. Μήπως λοιπόν ήρθε η ώρα να εντάξει κάποια ήπια αλλά εντατική άσκηση; Η Ελένη έχει ήδη χάσει 15 κιλά και αυτό είχε αναπόφευκτα ως αποτέλεσμα την μείωση του μυϊκού της ιστού. Γνωρίζατε όμως ότι ο μυϊκός ιστός είναι και ο μεταβολικά ενεργός ιστός στο σώμα μας και ότι μείωση αυτού συνεπάγεται και μείωση του βασικού μεταβολισμού; Η άσκηση θα βοηθήσει την Ελένη να αυξήσει την μυϊκή της μάζα και να βελτιώσει τον μεταβολισμό της. Έτσι θα επιτευχθεί και πάλι αρνητικό ισοζύγιο ενέργειας και η Ελένη θα χάσει βάρος.

Ύπνος

Ο ύπνος θρέφει τα μωρά αλλά γνωρίζατε ότι ο καλός και ποιοτικός ύπνος σχετίζεται και με την απώλεια βάρους; Οι λίγες ώρες ύπνου έχουν ως συνέπεια αυξημένα επίπεδα σακχάρου και ινσουλίνης στο αίμα, με αποτέλεσμα τη συσσώρευση λίπους.

Κατανοώντας όλα τα παραπάνω θα συμβουλεύαμε την Ελένη

  • να προσπαθήσει να διαχειριστεί το άγχος της και να βάλει ένα καλύτερο πρόγραμμα στον ύπνο της.
  • να δοκιμάσει να τηρήσει ένα ημερολόγιο καταγραφής τροφίμων. Έτσι θα διαπιστώσει αν είναι πράγματι τόσο πιστή στο πρόγραμμα όσο δηλώνει.
  • Να εντάξει σιγά σιγά και κάποιο είδος άσκησης στην καθημερινότητά της. Ένα μέτριας έντασης περπάτημα 3-4 φορές την εβδομάδα για 45 λεπτά είναι ικανό να δυναμώσει τους μύες της και να δώσει μία ώθηση στον μεταβολισμό της.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

http://edition.cnn.com/2017/01/16/health/resting-metabolic-rate-fitness-weight-partner/index.html

http://www.webmd.com/diet/features/stress-weight-gain#1

  • Εβίτα Σιατίτσα
    Εβίτα Σιατίτσα Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, MSc.

    H Σιατίτσα Εβίτα είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην κλινική διαιτολογία. Έχει διατελέσει επιστημονικός συνεργάτης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών από το 2008 έως το 2016 και σήμερα διατηρεί διαιτολογικό γραφείο στο Αγρίνιο Αιτωλοακαρνανίας.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.