769
magganio mn

Photo source: www.bigstockphoto.com

Το μαγγάνιο (Mn) είναι ένα μέταλλο, το οποίο ανήκει στην ομάδα των ιχνοστοιχείων. Των ουσιών, δηλαδή, εκείνων τις οποίες χρειάζεται ο οργανισμός σε πολύ μικρές ποσότητες για τη φυσιολογική του λειτουργία. Bρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες στα φυτά και στα ζώα, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και με το ανθρώπινο σώμα. Για το λόγο αυτό, ο άνθρωπος θα πρέπει να το προσλάβει μέσα από τη διατροφή του. Το καλό είναι ότι, αντίθετα με άλλα ιχνοστοιχεία, το μαγγάνιο το χρειάζεται ο οργανισμός μας σε ιδιαίτερα μικρές ποσότητες τις οποίες μπορούμε αρκετά εύκολα να καλύψουμε μέσω μίας ισορροπημένες διατροφής. Για τον λόγο αυτό είναι σχετικά σπάνιο να εμφανίσει κάποιος έλλειψη μαγγανίου.

Σε ποια τρόφιμα θα το βρείτε;

Το συγκεκριμένο ιχνοστοιχείο βρίσκεται σε μία μεγάλη ποικιλία τροφών, περισσότερα από τα οποία είναι φυτικής προέλευσης. Συγκεκριμένα, μία πλούσια πηγή μαγγανίου είναι τα δημητριακά ολικής άλεσης, τα οποία μπορούν ακόμα και με μία μερίδα να προσφέρουν σχεδόν την ημερήσια δόση μαγγανίου στον οργανισμό. Άλλες πλούσιες πηγές είναι το καστανό ρύζι και οι ξηροί καρποί, όπως τα αμύγδαλα, τα φιστίκια και οι ηλιόσποροι. Τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και τα φρούτα μπορούν επίσης να προσφέρουν ικανοποιητικές ποσότητες μαγγανίου στον οργανισμό. Αντίθετα, το κρέας και τα παράγωγά του, τα θαλασσινά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα αποτελούν φτωχές πηγές μαγγανίου.

Πόσο μαγγάνιο χρειάζεστε;

Η ποσότητα μαγγανίου που χρειάζεται ένας άνθρωπος ημερησίως ποικίλει αναλόγως την ηλικία, το φύλο και την κατάσταση στην οποία βρίσκεται (εγκυμοσύνη, θηλασμός). Πιο συγκεκριμένα, ένας ενήλικας άνδρας καλύπτεται με 2,3mg μαγγανίου ημερησίως ενώ μία ενήλικη γυναίκα με 1,8mg. Για μία εγκυμονούσα η ποσότητα διαμορφώνεται στα 2mg ημερησίως, ενώ για μία θηλάζουσα στα 2,6mg.

Τι προσφέρει στον οργανισμό;

Αν και η αξία του συγκεκριμένου ιχνοστοιχείου μελετάται ακόμα ερευνητικά, γνωρίζουμε ήδη αρκετές λειτουργίες του οργανισμού στις οποίες εμπλέκεται. Το μαγγάνιο αποτελεί συστατικό πολλών ενζύμων και κατ’ επέκταση συμμετέχει σε πολλές μεταβολικές διεργασίες. Συγκεκριμένα, το μαγγάνιο συμβάλει

στη δημιουργία συνδετικών ιστώνστη δημιουργία των οστώνστη δημιουργία παραγόντων πήξης του αίματοςστο μεταβολισμό του λίπους και των υδατανθράκων στη ρύθμιση του σακχάρου του αίματος και στην καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου

Ένας άλλος βασικός ρόλος του μαγγανίου στον οργανισμό είναι η αντιοξειδωτική του δράση. Το μαγγάνιο συμβάλλει στη δημιουργία ενός ενζύμου (τη δισμουτάση του υπεροξειδίου) το οποίο προστατεύει τον οργανισμό από τη ζημιά που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες.

  • Δέσποινα Γκακνή Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Η Δέσποινα Γκακνή είναι Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος απόφοιτη Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (M.Sc. – MΜedSci) με εξειδίκευση στην παχυσαρκία και τη διαχείριση βάρους. Διατηρεί δικό της διαιτολογικό γραφείο στο Βόλο και είναι επιστημονικός συνεργάτης του medNutrition.

×

×