Συστάσεις Διατροφής

Μεσογειακή διατροφή και ποιότητα ζωής

της Δήμητρας Μελαδάκη
30 Ιουλίου 2013
12168 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
Μεσογειακή διατροφή και ποιότητα ζωής

Photo source: www.bigstockphoto.com

Άλλη μία συσχέτιση της Μεσογειακής διατροφής με οφέλη για τον άνθρωπο! Μία νέα μελέτη στην Ισπανία βρήκε ότι η προσκόλληση στην Μεσογειακή διατροφή σχετίζεται με καλύτερη ποιότητα ζωής, τόσο σωματικά όσο και διανοητικά.

Τι περιλαμβάνει όμως η Μεσογειακή διατροφή;

Έχοντας σαν βάση τα αμυλούχα προϊόντα ολικής άλεσης, περιλαμβάνει επίσης ποικιλία φρούτων και λαχανικών και φυσικά ελαιόλαδο. Σε καθημερινή βάση προτείνει επίσης την κατανάλωση ξηρών καρπών, όσπριων και γαλακτοκομικών. Το ψάρι, τα θαλασσινά, τα αβγά κ το άπαχο κρέας καταναλώνονται σε εβδομαδιαία βάση, με το κόκκινο κρέας και τα τρόφιμα πλούσια σε λίπος και ζάχαρη να καταναλώνονται σε μηνιαία βάση.

Τι βρήκε η νέα έρευνα;

Έλαβε χώρα στην Ισπανία και περιελάμβανε 11000 απόφοιτους πανεπιστημίου, τους οποίους οι ερευνητές παρακολούθησαν για 4 χρόνια (μελέτη SUN). Τα άτομα που ακολουθούσαν πιο πιστά τη Μεσογειακή διατροφή είχαν περισσότερη ζωτικότητα, καλύτερη γενική υγεία, περισσότερη λειτουργικότητα και λιγότερο σωματικό πόνο, άρα καλύτερη ποιότητα ζωής. Βελτίωση στην ποιότητα ζωής είχαν και αυτοί που αύξησαν την προσκόλλησή τους στη Μεσογειακή διατροφή μέσα στα 4 χρόνια της έρευνας.

Τι άλλο κάνει η Μεσογειακή διατροφή;

Περιέχοντας μεγάλη ποσότητα φυτικών ινών, φρούτων και λαχανικών, η Μεσογειακή Διατροφή έχει φανεί ότι μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά, Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου ΙΙ, παχυσαρκία ακόμη και μερικών τύπων καρκίνου.

Επιπλέον, τα ευρήματα κι άλλων μελετών υποστηρίζουν ότι η Μεσογειακή Διατροφή επιδρά θετικά τόσο στη σύνθεση όσο και στη λειτουργικότητα του εντερικού μικροβιώματος. Μέσω αυτής της σύνδεσης συμβάλλει στην καλύτερη μεταβολική υγεία και την υγιή γήρανση σε ηλικιωμένους ενήλικες.

Συμπερασματικά, η νέα έρευνα πρόσθεσε απλά ένα ακόμη πλεονέκτημα στην τήρηση μιας Μεσογειακού τύπου διατροφής. Ας εκμεταλλευτούμε τη θέση της χώρας μας, που με αφθονία σε οικονονομικά φρούτα και λαχανικά, ποικιλία τροφών ολικής άλεσης και ξηρών καρπών μας δίνει τη δυνατότητα να έρθουμε πιο κοντά στο μεσογειακό πρότυπο και ας θυμηθούμε πως τρέφονταν οι προηγούμενες γενιές.

Το γεγονός ότι ζούμε σε μία μεσογειακή χώρα, δεν σημαίνει ότι εξ ορισμού ακολουθούμε αυτού του είδους τη διατροφή. Αντίθετα, έχει φανεί ότι ο πληθυσμός της Ελλάδος απομακρύνεται από το πρότυπο αυτό. Και, όπως φαίνεται από τις έρευνες, θα επωφεληθούμε αν κάνουμε μερικά διατροφικά βήματα προς τα... πίσω.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Henríquez Sánchez P, Ruano C, de Irala J, Ruiz-Canela M, Martínez-González MA, Sánchez-Villegas A. Adherence to the Mediterranean diet and quality of life in the SUN Project. Eur J Clin Nutr. 2012 Mar;66(3):360-8.

Lazarou C, Panagiotakos D, Matalas AL. The role of diet in prevention and management of type 2 diabetes: implications for public health. Crit Rev Food Sci Nutr. 2012;52(5):382-9.

Tzotzas T, Evangelou P, Kiortsis DN. Obesity, weight loss and conditional cardiovascular risk factors. Obes Rev. 2011 May;12(5):e282-9.

Meslier, V., Laiola, M., Roager, H. M., De Filippis, F., Roume, H., Quinquis, B., ... & Ercolini, D. Mediterranean diet intervention in overweight and obese subjects lowers plasma cholesterol and causes changes in the gut microbiome and metabolome independently of energy intake. Gut, 2020, 69.7: 1258-1268.

Ghosh, T. S., Rampelli, S., Jeffery, I. B., Santoro, A., Neto, M., Capri, M., ... & O'Toole, P. W. Mediterranean diet intervention alters the gut microbiome in older people reducing frailty and improving health status: the NU-AGE 1-year dietary intervention across five European countries. Gut, 2020, 69.7: 1218-1228.

Δήμητρα Μελαδάκη
Δήμητρα Μελαδάκη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.