640
Λεξικό Διατροφής

Μαργαρίνη

05 Δεκεμβρίου 2016
1 λεπτό να διαβαστεί
margarini

Photo source: www.bigstockphoto.com

Είναι ένα τρόφιμο της καθημερινής μας διατροφής που φτιάχνεται από φυτικά έλαια και νερό. Βρίσκεται σε ημιστέρεη μορφή (άλειμμα) σε θερμοκρασία δωματίου. Διατηρείται στο ψυγείο για μεγάλο χρονικό διάστημα και προορίζεται τόσο για άμεση κατανάλωση όσο και για χρήση της σε μαγειρικές παρασκευές, όπως:

  1. Επάλειψη αμυλούχων τροφίμων (ψωμί, φρυγανιές, τόστ, ζυμαρικά, φύλλα πίτας κ.ά.)
  2. Συστατικό σε διάφορες εφαρμογές ζαχαροπλαστικής όπως η ζύμη των αρτοπαρακσευασμάτων (κέικ, κουραμπιέδες, σουφλέ σοκολάτας κ.ά.) αλλά και άλλων γλυκών που απαιτούν λιπαρό συστατικό.

Πώς παράγεται;

Η μαργαρίνη είναι φυτικής προέλευσης. Πιο συγκεκριμένα, η μαργαρίνη φτιάχνεται αν αναμίξει κανείς φυτικά έλαια (π.χ. ελαιόλαδο ή ηλιέλαιο) με νερό, υπό την παρουσία κάποιου ομογενοποιητή-γαλακτοματωποιητή (όπως είναι η λεκιθίνη για παράδειγμα που έχει το αυγό) για να μπορέσει να ενώσει αυτές τις δύο φάσεις σε μία! Πρακτικά δηλαδή, δεν απέχει πολύ από την διαδικασία παρασκευής της μαγιονέζας, αν μπορούσατε να ξεχωρίσετε τη λεκιθίνη από το αυγό! Αν το φτιάξετε μόνοι σας στο σπίτι, αυτό πρέπει να γίνει σε μία κρύα θερμοκρασία. Σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι, τα τελευταία 20 χρόνια περίπου η διαδιακασία βιομηχανικής παρασκευής μαργαρίνης δεν εφαρμόζει μερική υδρογόνωση όπως παλιότερα και οι μαργαρίνες στην Ελλάδα είναι χωρίς τρανς λιπαρά οξέα.

Πόσες θερμίδες έχει;

Όσο μεγαλύτερο το ποσοστό του νερού που περιέχεται στο προϊόν και δεν αποδίδει θερμίδες, τόσο μικρότερο το ποσοστό των φυτικών ελαίων. Έτσι, ανά μερίδα 2κγ (~10g) η μαργαρίνη μπορεί να αποδώσει

  • 72kcal αν περιέχει 80% λιπαρά
  • 53kcal αν περιέχει 60% λιπαρά
  • 34kcal αν περιέχει 40% λιπαρά

Ποια η διατροφική της σύσταση;

Η μαργαρίνη περιέχει κυρίως μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά και λιγότερο κορεσμένα λιπαρά όπως ακριβώς συμβαίνει με τα φυτικά έλαια που περιέχει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα που κυκλοφορεί στην αγορά περιέχει 47% μονοακόρεστα, 23% πολυακόρεστα λιπαρά (κυρίως ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα), 30% κορεσμένα και καθόλου χοληστερόλη. Συνθέτει δηλαδή, ένα ευεργετικό προφίλ λιπαρών συστατικών για την καρδιά σε αντίθεση με το βούτυρο σαν παράδειγμα κοινού αλείμματος, που λόγω της ζωικής προέλευσης περιέχει 62% κορεσμένα, λιγότερα μονοακόρεστα λιπαρά, λίγη χοληστερόλη και καθόλου πολυακόρεστα!

Επιπλέον συστατικά που περιέχει η μαργαρίνη είναι οι λιποδιαλυτές βιταμίνες A, D και E φτάνοντας το 10%-18% της συνιστώμενης πρόσληψης για την κάθε βιταμίνη ανά μερίδα 10g.

Συνθέτει ένα ευεργετικό προφίλ λιπαρών συστατικών για την καρδιά!

Υπάρχουν και οι μαργαρίνες - λειτουργικά τρόφιμα! Είναι αυτές οι οποίες έχουν προσθήκη φυτοστερολών στη συνταγή τους, που μειώνουν τη χοληστερόλη του αίματος. Το όφελος αυτό στην υγεία, πρέπει να είναι κλινικά αποδεδειγμάνο ώστε η μαργαρίνη να φέρει τον ισχυρισμό υγείας. Αυτό που γνωρίζουμε σήμερα, είναι ότι η καθημερινή κατανάλωση 2-3 γραμμαρίων φυτοστερολών καθημερινά μπορεί να μειώσει την χοληστερόλη στο αίμα κατά 10%-12.5%! Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόσληψη αυτή είναι εφικτή μόνο μέσα από την κατανάλωση λειτουργικών-εμπλουτισμένων τροφίμων καθώς η συνήθης πρόσληψη από μία χορτοφαγική διατροφή δεν φτάνει ούτε το 1/3 της σύστασης αυτής.

  • Ειρήνη Κύρα
    Ειρήνη Κύρα Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    H Eιρήνη Κύρα είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc. - MMedSci) στην παχυσαρκία και στη διαχείριση του βάρους. Τον περισσότερο επαγγελματικό της χρόνο καταλαμβάνουν οι διαιτολογικές της συνεδρίες στην περιοχή όπου μεγάλωσε, το Νέο Κόσμο, βοηθώντας εξατομικευμένα κάποιον να βελτιώσει τη διατροφή και το βάρος του.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.