Παχυσαρκία

Γιατί το κοιλιακό λίπος είναι επικίνδυνο;

13 Σεπτεμβρίου 2010
2 λεπτά να διαβαστεί
Γιατί το κοιλιακό λίπος είναι επικίνδυνο;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Στη σύγχρονη κοινωνία που ζούμε, μας απασχολεί όλο και περισσότερο η εμφάνισή μας, αλλά κυρίως η υγεία μας. Η κοιλίτσα που εμφανίζεται κυρίως στις γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση και στους άντρες μετά τα σαράντα τους, δεν είναι μόνο σημάδι γήρανσης, αλλά είναι κόκκινο καμπανάκι για την υγεία.

Το κοιλιακό λίπος τυγχάνει μεγάλης σημασίας, γιατί είναι πολύ πιο επικίνδυνο από το υποδερματικό λίπος, αφού συσσωρεύεται γύρω από τα ενδοκοιλιακά όργανα. Το κοιλιακό λίπος έχει συσχετιστεί με καρδιαγγειακά νοσήματα, διαβήτη τύπου 2, και στις γυναίκες, με καρκίνο του μαστού και την ανάγκη αφαίρεσης της χολής.

Σε κάθε οργανισμό, το λίπος αποθηκεύεται διαφορετικά, ανάλογα με τον σωματότυπο του κάθε ατόμου. Άτομα με σωματότυπο «μήλου» αποθηκεύουν το λίπος ενδοκοιλιακά, ενώ άτομα με σωματότυπο «αχλαδιού» αποθηκεύουν το λίπος υποδερματικά. Το πόσα λιποκύτταρα θα αποκτήσει ένα άτομο και το πού θα αποθηκευτούν, εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες.

Ένας από αυτούς τους παράγοντες είναι η κληρονομικότητα, διότι τα γονίδια παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη δημιουργία και αποθήκευση των λιποκυττάρων. Επίσης, κάποιες πρόσφατες έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι ορμόνες μπορεί να έχουν σχέση με το πού θα αποθηκευτεί το λίπος.

Μετά την εμμηνόπαυση, οι γυναίκες έχουν μειωμένα οιστρογόνα. Έτσι αυξάνεται η αναλογία οιστρογόνων-τεστοστερόνης κι αυτό μπορεί να προκαλέσει αύξηση κοιλιακού λίπους. Επιπλέον, η μείωση οιστρογόνων μετά την εμμηνόπαυση. προκαλεί αύξηση της κορτιζόλης, που έχει συσχετιστεί με το κοιλιακό λίπος.

Ένας από τους τρόπους που μπορεί εύκολα κάποιος να διαπιστώσει αν έχει αυξημένο κίνδυνο κοιλιακού λίπους, είναι η περιφέρεια μέσης. Με ένα μέτρο μετράμε περιμετρικά το πάνω μέρος του κόκαλου της λεκάνης. Αν η περιφέρεια μέσης στους άντρες είναι μεγαλύτερη  από 102 εκατοστά και στις γυναίκες πάνω από 88 εκατοστά, τότε έχουν αυξημένο κίνδυνο για ασθένειες που συσχετίζονται με το κοιλιακό λίπος.

Ένας άλλος τρόπος για να βρει κάποιος αν έχει αυξημένο κίνδυνο κοιλιακού λίπους είναι η αναλογία μέσης με γοφούς. Μετρούμε τη περιφέρεια μέσης στο πιο στενό σημείο (μεταξύ θώρακα και λεκάνης) και τη περιφέρεια των γοφών στο πιο πλατύ σημείο. Κάνουμε τη διαίρεση περιφέρειας μέσης με περιφέρεια γοφών. Αν το αποτέλεσμα στις γυναίκες είναι μεγαλύτερο από 0.8 και στους άντρες μεγαλύτερο από 0.95, τότε έχουν αυξημένο κίνδυνο για παθήσεις που συσχετίζονται με το κοιλιακό λίπος.

Το αποθηκευμένο λίπος συμπεριφέρεται σαν ενδοκρινής αδένας που παράγει ορμόνες και επηρεάζει την υγεία. Μια από τις κύριες ορμόνες που παράγει είναι η λεπτίνη, που εκκρίνεται μετά από τα γεύματα για να μειώσει την όρεξη για περαιτέρω φαγητό.

Ένας άλλος λόγος που το κοιλιακό λίπος είναι επικίνδυνο, είναι ότι βρίσκεται κοντά στη προπύλαια φλέβα, που μεταφέρει το αίμα στο συκώτι. Έτσι, τα ελεύθερα λιπαρά οξέα που παράγονται από το κοιλιακό λίπος μπαίνουν στη φλέβα και μεταφέρονται στο συκώτι, επηρεάζοντας τη παραγωγή των λιπιδίων του αίματος αυξάνοντας τη κακή χοληστερόλη, μειώνοντας τη καλή χοληστερόλη και αυξάνοντας την αντίσταση στην ινσουλίνη.

Όλες μαζί οι επιπτώσεις που έχει το κοιλιακό λίπος, η αύξηση της χοληστερόλης, η αντίσταση στην ινσουλίνη, η αύξηση της αρτηριακής πίεσης οδηγούν στο μεταβολικό σύνδρομο, που αυξάνει τις πιθανότητες για καρδιαγγειακά νοσήματα.

Τα καλά νέα είναι ότι μπορούμε να διορθώσουμε το κοιλιακό λίπος με σωματική άσκηση και υγιεινή διατροφή. Ο πρωταρχικός στόχος είναι η απόκτηση κανονικού σωματικού βάρους, δηλαδή ΔΜΣ (δείκτη μάζας σώματος- βάρος (Kg)/ύψος (m²)) μεταξύ 20-25. Με σωστή διατροφή και συστηματική σωματική άσκηση μπορεί να επιτευχθεί αυτός ο στόχος.

Η διατροφή πρέπει να περιλαμβάνει απ’ όλες τις ομάδες τροφών και ιδιαίτερα τροφές πλούσιες σε σύνθετους υδατάνθρακες (ολικής αλέσεως δημητριακά, καστανό ρύζι, βρώμη), φυτικές ίνες (φρούτα, λαχανικά, ολικής αλέσεως προϊόντα) και πρωτεΐνες με λίγα λιπαρά (ψάρι, κοτόπουλο, αυγά, γαλακτοκομικά χαμηλά σε λιπαρά). Το κόκκινο κρέας πρέπει να καταναλώνεται σε ιδιαίτερες περιπτώσεις και όχι περισσότερο από μία φορά τη βδομάδα, ενώ τα τηγανητά, λαδερά φαγητά και τα γλυκά πρέπει να αποφεύγονται όσο το περισσότερο δυνατόν.

Η σωματική άσκηση είναι εξίσου σημαντική για την μείωση του κοιλιακού και του υποδερματικού λίπους. Πάρα πολλές έρευνες έχουν αποδείξει ότι τουλάχιστον 30 λεπτά αερόβιας άσκησης (περπάτημα, κολύμπι, τρέξιμο, ποδήλατο) βοηθά στη μείωση του λίπους. Αντιθέτως, η καθιστική ζωή συντείνει στην αύξηση του λίπους και του βάρους. Για τον λόγο αυτό, είναι καλά να εφαρμόσουμε στην καθημερινή μας ζωή την υγιεινή διατροφή και τη σωματική άσκηση για να αποφύγουμε όσον το δυνατόν ανεπιθύμητα προβλήματα υγείας.

  • Νικολέττα Ντορζή
    Νικολέττα Ντορζή Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc., RD

    Η Νικολέττα Ντορζή είναι Κλινική Διαιτολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (Msc) στην Κλινική Διαιτολογία που ασχολείται με διάφορες ασθένειες και με πολύχρονη πείρα σε παιδική παχυσαρκία. Εργάζεται ως ιδιώτης κλινική διαιτολόγος και παράλληλα εργάζεται σαν εκπαιδεύτρια του τμήματος διαιτολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.