Συστάσεις Διατροφής

Γευστικά φαγητά, αλλά χαμηλά σε αλάτι

09 Νοεμβρίου 2017
1 λεπτό να διαβαστεί
alati

Photo source: www.bigstockphoto.com

«Βάλε αλάτι να νοστιμίσει», είναι μια προτροπή που θα ακούσετε συχνά τους έμπειρους μάγειρες να λένε και δεν είναι μύθος. Το αλάτι μειώνει την πικρή γεύση των τροφίμων, ενισχύει τις γευστικές νότες των γευμάτων και διεγείρει την αίσθηση της ευχαρίστησης του φαγητού. Τι μπορείτε, όμως, να κάνετε για να μην χάσετε από τη γεύση, όταν υπάρχουν λόγοι για να μετριάσετε ή να περιορίσετε το νάτριο στη διατροφή σας; Υπάρχουν επιλογές που δεν θα σας αφήσουν ασυγκίνητους.

Πόσο αλάτι να καταναλώνω;

Η επιστήμη της διατροφής μας λέει ότι ο μέσος υγιής ενήλικας πρέπει να επιχειρεί να μην ξεπερνά τα 2300 mg νατρίου ημερησίως, το οποίο «μεταφράζεται» σε 1 κουταλάκι του γλυκού αλάτι κάθε ημέρα. Αν έχετε διαγνωσθεί με υπέρταση ή κάποια άλλη νόσος έχει οδηγήσει το γιατρό ή το διαιτολόγο σας να προτείνει να περιορίσετε το αλάτι από τη διατροφή σας, θα πρέπει να είστε αρκετά προσεκτικοί, καθώς οι συστάσεις για το πόσο αλάτι είναι ακόμη χαμηλότερες.

Σε ποιά τρόφιμα βρίσκεται κρυμμένο;

Πιθανώς να σκεφτείτε ότι 1 κουταλάκι του γλυκού είναι μεγάλη ποσότητα, όμως αυτό αναφέρεται τόσο στο αλάτι που προσθέτετε στο φαγητό όσο και σε αυτό που περιέχεται στα έτοιμα προϊόντα που καταναλώνετε (π.χ. ψωμί, τυρί, επιδόρπια κ.ά.). Ίσως να έχετε ακούσει για αντικατάσταση άλλων τυριών με ανθότυρο σε περιπτώσεις που συστήνεται η μείωση του αλατιού, αλλά το νάτριο -το στοιχείο του αλατιού που χρειάζεται να περιορίσετε- βρίσκεται και σε τρόφιμα που το μυαλό σας δεν θα πήγαινε εύκολα, όπως... η σοκολάτα.

Αν ήδη το μυαλό σας ψάχνει να βρει γευστικές εναλλακτικές, για να μην γίνει η διατροφή χωρίς αλάτι ανιαρή, συνεχίστε να διαβάζετε την παρουσίαση.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Breslin PAS, Beauchamp GK. Salt enhances flavour by suppressing bitterness. Nature. 1997;387:563.

Liem DG, Miremadi F, Keast R. Reducing Sodium in Foods: The Effect on Flavor. Nutrients. Molecular Diversity Preservation International; 2011 Jun 20;3(12):694–711.

U.S. Department of Agriculture, U.S. Department of Health and Human Services. Dietary Guidelines for Americans 2010. 7th Editio. Washington, DC: U.S. Government Printing Office; 2010 Dec.

Sacks FM, Svetkey LP, Vollmer WM, Appel LJ, Bray GA, Harsha D, et al. Effects on Blood Pressure of Reduced Dietary Sodium and the Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) Diet. N Engl J Med. Massachusetts Medical Society; 2001 Jan 4;344(1):3–10.

Morris MJ, Na ES, Johnson AK. Salt craving: The psychobiology of pathogenic sodium intake. Physiol Behav. 2008;94(5):709–21.

Stergiou C, Karageorgiou S, Theodoridou S, Giouri K, Papadopoulou L, Melfos V. Compositional and morphological evaluation of edible salts: preliminary results. Bulletin of the Geological Society of Greece - Proceedings of the 14th Intern Congress. Thessaloniki; 2016.

  • Μαίρη Μιχελή
    Μαίρη Μιχελή Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, MSc

    Η Μαίρη Μιχελή είναι διαιτολόγος - διατροφολόγος, απόφοιτος του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών, με μεταπτυχιακή ειδίκευση (MSc) στη Δημόσια Υγεία, ακολουθώντας την κατεύθυνση των Χρόνιων Νοσημάτων και Συμπεριφορών Υγείας. Επιπλέον, έχει καταρτιστεί στην κλινική διαιτολογία, σε δημόσια νοσοκομεία του νομού Αττικής (Γενικό Κρατικό Γ. Γεννηματάς, Σωτηρία, ΚΑΤ, Παίδων «Αγία Σοφία», Τζάνειο).

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.