741
Οικογένεια

Οι μαμάδες και οι ετικέτες

22 Απριλίου 2015
της Κωνσταντίνας Υφαντή

Οι ετικέτες των τροφίμων χρησιμεύουν στο να βοηθήσουν τον καταναλωτή στην επιλογή του κατάλληλου τροφίμου, ενημερώνοντάς τον για μία σειρά στοιχείων που το αφορούν. Σύμφωνα με τον κανονισμό 1169/2011 του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, στη συσκευασία αναγράφονται στοιχεία, όπως η ονομασία, η πιθανή ύπαρξη ορισμένων αλλεργιογόνων συστατικών, η ημερομηνία παραγωγής και η ημερομηνία λήξης του, η ημερομηνία ελάχιστης διατηρησιμότητας και ο τόπος παραγωγής. Ως προς τις διατροφικές πληροφορίες, γίνεται περιγραφή τις θερμιδικής αξίας του προϊόντος και των θρεπτικών συστατικών που περιέχει, τις πρωτεΐνες, τους υδατάνθρακες, τα λιπαρά, τις βιταμίνες και τις φυτικές ίνες.

Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει υποχρεωτική η αναγραφή διαιτητικών πληροφοριών στις ετικέτες των τροφίμων. Σε έρευνα που έγινε το 2009 από το Ίδρυμα «Αριστείδης Δασκαλόπουλος» το 2009, σε δείγμα 1200 ατόμων, προέκυψε ότι το 44% των Ελλήνων καταναλωτών δε διαβάζει ποτέ τις ετικέτες τροφίμων ή τις διαβάζει μερικές φορές. Τι συμβαίνει όμως όταν οι καταναλωτές είναι γονείς; Ασχολούνται με τις ετικέτες στον ίδιο βαθμό οι μαμάδες και οι μπαμπάδες; Οι μαμάδες είναι πιο πιθανό να διαβάζουν τις ετικέτες τροφίμων σε σχέση με τους μπαμπάδες. Τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης έδειξαν ότι το 40% των μητέρων λένε ότι διαβάζουν τις ετικέτες διατροφής είτε «πολύ συχνά» ή «πάντα» ενώ μόλις το 35% των πατέρων έδωσαν την αντίστοιχη απάντηση. Επιπλέον, η έρευνα διαπίστωσε ότι οι μαμάδες έχουν περισσότερες πιθανότητες από τους μπαμπάδες να θεωρούν τα συνολικά σάκχαρα, την πρόσθετη ζάχαρη, τις πρωτεΐνες και τις φυτικές ίνες ως «πολύ σημαντικές» πτυχές των τροφίμων.

Η δημοσκόπηση στην οποία συμμετείχαν 1.481 άτομα, διαπίστωσε επίσης ότι το 46% των μαμάδων επηρεάζονται πολύ συχνά ή πάντα στις αποφάσεις αγοράς τους από τις ετικέτες διατροφικών πληροφοριών, σε σύγκριση με το 33% των μπαμπάδων.

Ένα ποσοστό της τάξης του 16%, των πατεράδων, παραδέχθηκε ότι ποτέ δεν διαβάζουν τις ετικέτες διατροφής, ενώ το ίδιο ίσχυε για μόλις το 10% των μητέρων.

Είναι πιθανό ωστόσο, κάποιοι γονείς να δυσκολεύονται να κάνουν τη σύνδεση μεταξύ των πληροφοριών στις ετικέτες με το τι σημαίνει αυτό για την υγεία τους και την υγεία του παιδιού τους. Έτσι, τα ψώνια, διαβάζοντας παράλληλα τις ετικέτες τροφίμων, μπορεί να αποτελούν για άλλους απόλαυση, ενώ για άλλους... πονοκέφαλο.

Παρ 'όλα αυτά, εξακολουθεί να είναι σημαντικό για τους γονείς να κάνουν θρεπτικές επιλογές που διασφαλίζουν την υγεία των παιδιών τους. Δεδομένα από μελέτες υγείας στην Ταιβάν το 2001 έδειξαν ότι η χρήση της διατροφικής ετικέτας από τις μαμάδες οδηγεί σε μικρότερη πιθανότητα τα παιδιά να γίνουν υπέρβαρα ή παχύσαρκα, ενώ ήταν εμφανής και μια μη γραμμική σχέση μεταξύ διατροφικών χρήση ετικέτας της μητέρας και του ΔΜΣ του παιδιού.

Την επόμενη φορά λοιπόν που θα σταθείτε μπροστά στο ράφι του σούπερ μάρκετ, φροντίστε να ελέγξετε την ετικέτα του τροφίμου που θέλετε να αγοράσετε και σκεφτείτε αν αυτό το προϊόν είναι κατάλληλο για το παιδί σας, αλλά και για εσάς!

  • Κωνσταντίνα Υφαντή Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    H Κωνσταντίνα-Χριστίνα Υφαντή, Διαιτολόγος –Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση(M.Sc. - MMedSci) στην δημόσια υγεία και διατροφή, καθώς και μετεκπαιδευτικά σεμινάρια στο Κέντρο Ψυχολογικών Εφαρμογών (ΚΕΨΕΦ): "Πέρα από τα όρια της Δίαιτας" και "Δεξιότητες επικοινωνίας και συμβουλευτικής για διαιτολόγους".

×
×