Fitness

Fitness tracker: Καταγράφετε αποτελεσματικά την σωματική σας δραστηριότητα;

06 Ιανουαρίου 2017
1415 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
adras pou rythmizei fitness tracker

Photo source: www.bigstockphoto.com

Ζεις σε μια εποχή όπου για τα πάντα υπάρχει ένα gadget! Θέλεις να κρατάς ζεστό τον καφέ σου ενώ είσαι στον υπολογιστή; Gadget! Μήπως χάνεις συχνά τα κλειδιά σου; Gadget! Θέλεις να κινηματογραφείς τον εαυτό σου όσο κάνεις MotoCross; Προσέλαβε έναν cameraman, ή αγόρασε ένα Gadget! Μήπως θέλεις να χάσεις τα κιλά των γιορτών και οι 14 διαφορετικές δίαιτες που δοκίμασες δεν πέτυχαν; Gadget... Ή μήπως δεν αρκεί;

Τα τελευταία χρόνια, λοιπόν, έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά οι λεγόμενοι «καταγραφείς φυσικής δραστηριότητας», ή, όπως τους γνωρίζουμε όλοι, «Fitness Trackers». Το σενάριο λέει ότι τους φοράς στο χέρι σαν ρολόγια, ή στο στήθος, ή στο μπράτσο ψηλά και καταγράφουν το κάθε σου βήμα αποτυπώνοντας στο τέλος την ενέργεια που δαπάνησες, τα χιλιόμετρα που έκανες, την μέση ταχύτητα που είχες, αλλά και τις θερμίδες που έκαψες!

Αν είσαι αθλητής, είναι ένα απαραίτητο gadget για να ελέγχεις κατά πόσο είσαι μέσα στον στόχο τής προπόνησής σου. Αν είσαι, όμως, ένας καθημερινός άνθρωπος που προτιμά με βάση την μόδα να βρει εναλλακτικούς τρόπους για να χάσει βάρος, μιας και η πιο επιστημονικά αποδεδειγμένα έγκυρη μέθοδος, για απώλεια βάρους ή τροποποίηση της διατροφικής συμπεριφοράς μέσω ενός Διαιτολόγου-Διατροφολόγου, δεν σε πείθει, τι κάνεις; Το αγοράζεις ή θα πάνε χαμένα τα λεφτά σου;

Ωφελεί η αγορά ενός τέτοιου gadget;

Ας ξεκαθαρίσουμε, λοιπόν, ότι η απάντηση δεν είναι ένα απλό ναι ή όχι. Αν έχεις κάνει διατροφή με Διαιτολόγο-Διατροφολόγο θα γνωρίζεις πως ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία στην προσπάθειά σου για απώλεια (ή πρόσληψη) βάρους, είναι το ημερολόγιο καταγραφής γευμάτων. Εκεί καταγράφεις καθημερινά όλα αυτά τα οποία τρως. Ο σκοπός είναι να δεις με μια δεύτερη ματιά τι έχεις καταναλώσει και να κάνεις μια εκτίμηση με πιο καθαρό μυαλό. Άρα η καταγραφή είναι ένα εργαλείο το οποίο αποδεδειγμένα λειτουργεί.

Αν λοιπόν λειτουργεί η καταγραφή, γιατί να μην είναι καλή επιλογή η αγορά ενός fitness tracker αφού, θεωρητικά, βλέποντας την καταγραφή της φυσικής σου δραστηριότητας, θα κάνεις μια καλύτερη εκτίμηση αυτής και πιθανόν να την αυξήσεις;

Τι δείχνουν τα αποτελέσματα των μελετών;

Η απάντηση ήρθε από μια και μοναδική έρευνα που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 471 συμμετεχόντων για 2 χρόνια. Αυτοί που χρησιμοποίησαν απλή καταγραφή της φυσικής τους δραστηριότητας στον υπολογιστή τους, είχαν σχεδόν διπλάσια απώλεια βάρους από αυτούς που χρησιμοποίησαν fitness trackers. Παρατηρούμε ότι και τα δύο γκρουπ είχαν καταγραφή. Η διαφορά είναι ότι το δεύτερο γκρουπ είχε και συγκεκριμένο διαιτολόγιο, ενώ στο πρώτο απλά δόθηκε η οδηγία να τρέφονται καλύτερα. Τα αποτελέσματα δηλαδή δεν εξαρτήθηκαν από τους fitness trackers, αλλά κυρίως από το διαιτολόγιο που τους δόθηκε, το οποίο, αν υπολογίσουμε ότι η μέση απώλεια βάρους ήταν 3,5 κιλά στα δύο χρόνια, μάλλον δεν ήταν και τόσο καλό! Για την ιστορία, το γκρουπ χωρίς fitness trackers είχε μέση απώλεια βάρους 5,9 κιλά στα δύο χρόνια.

Όπως καταλαβαίνεις, λοιπόν, ακόμα και επιστημονικά δεν υπάρχει σίγουρη απάντηση. Επειδή όμως η καταγραφή είναι πλέον αποδεδειγμένο ότι βοηθάει στον έλεγχο και στην απώλεια βάρους, μπορούμε να επισημάνουμε τέσσερα βασικά σημεία:

  1. Οι fitness trackers δεν έχουν απόλυτη ακρίβεια στις καταγραφές τους.
  2. Είναι καλό να συνδυάζουμε την καταγραφή φυσικής δραστηριότητας με την καταγραφή γευμάτων.
  3. Οι εφαρμογές που συνδέονται οι fitness trackers συνήθως σε βάζουν σε μια κοινότητα ατόμων με ίδιες πεποιθήσεις και στόχους. Μην ξεχνάς πως η παρακίνηση και η συμπαράσταση παίζει πολύ σημαντικό ρόλο όταν κάνεις μια προσπάθεια!
  4. Η άσκηση δεν μπορεί να μας φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα από μόνη της αν συγχρόνως δεν βελτιώσουμε ποιοτικά και ποσοτικά την διατροφή μας.

Συμπέρασμα

Παρ’ όλα αυτά, όταν επιθυμείς να χάσεις το περιττό βάρος, μια είναι η μόνιμη λύση: Η τροποποίηση της διατροφικής σου συμπεριφοράς μέσα από ένα πρόγραμμα διατροφής από πτυχιούχο Διαιτολόγο-Διατροφολόγο! Είναι σημαντικό να μην ξεχνάς πως αυτά τα gadgets δουλεύουν καλύτερα όσο και εσύ «δουλεύεις» συστηματικά τη διατροφή σου και τη φυσική σου κατάσταση!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Shuger SL, Barry VW, Sui X, et al. (2011). Electronic feedback in a diet- and physical activity-based lifestyle intervention for weight loss: a randomized controlled trial. Int J Behav Nutr Phys Act., 8, 41-49.

John M. Jakicic, PhD; Kelliann K. Davis, PhD; Renee J. Rogers, PhD1; Wendy C. King, PhD2; Marsha D. Marcus, PhD3; Diane Helsel, PhD, RD4; Amy D. Rickman, PhD, RD, LDN5; Abdus S. Wahed, PhD6; Steven H. Belle, PhD. (2016). Effect of Wearable Technology Combined With a Lifestyle Intervention on Long-term Weight Loss: The IDEA Randomized Clinical Trial. JAMA, 316.

  • Μιχάλης Κάβδας
    Μιχάλης Κάβδας Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    O Μιχάλης Κάβδας είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με επιπλέον κατάρτιση στην Αθλητική Διατροφή και την Τροποποίηση Διατροφικής Συμπεριφοράς. Συνεργάζεται με τα γυμναστήρια Holmes Place Athens ως Διατροφολόγος, με το CrossFit Coast ως αποκλειστικός Διατροφολόγος του γυμναστηρίου αλλά και προσωπικός Διατροφολόγος της αγωνιστικής ομάδας (Elite team) με πανελλαδικές και πανευρωπαϊκές διακρίσεις.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.