738
Διατροφή

Θα ψωνίζατε λαχανικά από το Ίντερνετ;

10 Ιουλίου 2014
της Κατερίνας Παγκράτη

Η αγορά προϊόντων μέσω Ίντερνετ, είναι αρκετά διαδεδομένη και εύχρηστη. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής, με την έλλειψη χρόνου- αυξημένου φόρτου εργασίας, καθώς και η είσοδος της τεχνολογίας στη ζωή μας και την καθημερινότητα μας, έχει οδηγήσει όλο και περισσότερο κόσμο να κάνει τις αγορές του μέσω Ίντερνετ. Τα οφέλη είναι πολλά, όμως πόσο ασφαλής είναι η αγορά λαχανικών μέσω Ίντερνετ; Ας δούμε μερικά ευρήματα και πρόσφατα δεδομένα τόσο από την Ευρώπη όσο και από την Ελλάδα και μπορείτε να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα!

Η αγορά λαχανικών μέσω Ίντερνετ, έχει αυξηθεί με καλπάζοντες ρυθμούς τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη και αναμένεται να αυξηθεί ακόμα περισσότερο την επομένη πενταετία. Στην Μεγάλη Βρετανία η online αγορά λαχανικών κατέχει το 4,5% της συνολικής εγχώριας αγοράς, και αυτό οφείλεται, εν μέρει, στην σταθερότητα των τιμών, που οδηγεί σε μη ανταγωνιστικό καθεστώς. Σε άλλες χώρες, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, αυτό το ποσοστό δεν ξεπέρνα το 0,2%. Σε μεγάλα αστικά κέντρα χωρών, όπου ο πληθυσμός είναι μεγάλος όπως η Ινδία, η Κίνα, η Σιγκαπούρη, η Αμερική κ.λπ, η συγκεκριμένη αγορά είναι ευρέως διαδεδομένη και διευκολύνει αρκετό κόσμο, τόσο λόγω μεγάλου συνωστισμού στα καταστήματα αγορών, όσο και λόγω μεγάλων αποστάσεων και έλλειψης χρόνου του μέσου καταναλωτή.

Στη Ελλάδα, η αγορά λαχανικών μέσω Ίντερνετ δεν είναι και τόσο διαδεδομένη, όμως γίνονται αρκετά μεγάλα βήματα για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου τομέα. Υπάρχουν αρκετά site στο διαδίκτυο, όπου όποιος επιθυμεί μπορεί να αγοράσει τα λαχανικά του, βιολογικά ή μη. Επίσης, έχει διεξαχθεί μια έρευνα στον νομό Αχαΐας σε δείγμα 660 καταναλωτών, η οποία εξέτασε τις τάσεις, τις προοπτικές και τους κινδύνους από την πώληση και γενικότερα διακίνηση προϊόντων που είναι ευαίσθητα στον χρόνο (π.χ. λαχανικά, ψάρια, κρέας) μέσω του Ίντερνετ. Η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων, που ήταν ηλικίας 16 έως 74 ετών, είχαν κατά το παρελθόν αγοράσει προϊόντα απευθείας από τον παραγωγό. Η πλειοψηφία των ερωτώμενων θεωρούν ότι, μία τέτοιου είδους διαδικτυακή αγορά θα είναι αποτελεσματική το λιγότερο σε έξι χρόνια.

Το βασικό πλεονέκτημα της online αγοράς, είναι η εξοικονόμηση χρόνου. Αν κάποιος κάνει την παραγγελία μέσω Ίντερνετ γλιτώνει αρκετό χρόνο, τόσο του να βρει το προϊόν που επιθυμεί, να περιμένει στην ουρά για να το πληρώσει, όσο και να μετακινηθεί από και προς το σημείο πώλησης. Η τεράστια ποικιλία, οι μειωμένες τιμές λόγω μη ύπαρξης μεσαζόντων, η έλλειψη ωραρίου, η αποφυγή παρορμητικής αγοράς (τήρηση οικιακού προϋπολογισμού) καθώς και η χρήση της από άτομα ηλικιωμένα ή άτομα με αναπηρία, αποτελούν μερικά ακόμα από τα πλεονεκτήματα αυτού του είδους αγοράς.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και μειονεκτήματα. Ένα βασικό είναι ότι, επειδή τα λαχανικά είναι ευπαθή, δεν υπάρχει τρόπος να ελεχθεί αν το προϊόν που αγοράζεται, πληροί τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά που επιθυμεί ο καταναλωτής. Επίσης, μπορεί να υπάρξει αναμονή παράδοσης για αρκετές ώρες ή και μέρες, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα του προϊόντος και την απόσταση μεταφοράς του. Για να γίνει η παράδοση των λαχανικών στο σπίτι, υπάρχει και κάποιο κόστος (συσκευασίας, μεταφορά προϊόντος) που επιβαρύνει τον καταναλωτή, αποτελώντας ένα ακόμα βασικό μειονέκτημα. Η παραλαβή του λάθος προϊόντος, θα πρέπει να συμπεριληφθεί στα βασικά μειονεκτήματα της on-line αγοράς.

Ο προμηθευτής που διακινεί τα λαχανικά μέσω Ίντερνετ πρέπει να κριθεί το ίδιο αυστηρά με τον προμηθευτή που έχει ένα κατάστημα λαχανικών; Θα ψωνίσει κάποιος με την ίδια ευκολία ξανά από το Διαδίκτυο, αν δεν μείνει ικανοποιημένος από το προϊόν ή την εξυπηρέτηση; Μήπως η προσωπική επαφή, οικειότητα και εμπιστοσύνη μεταξύ καταναλωτή και πωλητή, έχει μεγαλύτερη αξία τελικά; Μερικά ερωτήματα, προς προβληματισμό…. Με όλη την παραπάνω πληροφορία, μπορεί ο καθένας ξεχωριστά να επιλέξει τι είναι καλύτερο και προτιμότερο ανάλογα με τις ανάγκες του. Η επιλογή είναι δική σας!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

The Wall Street journal, Do Online Grocers Beat Supermarkets? Jan. 7, 2014, By Geoffrey A.Fowler

Atkirney, A Fresh Look at Online Grocery, by Mirko Warschun , March 2012

Inside technology 360, Advantages and disadvantages of buying your groceries on the Internet, by Innocent Mwatsikesimbe, December 2013

Food Navigator, Phenomenal European growth in online grocery shopping, says IGD, by Caroline Scott – Thomas, October 2013

  • Κατερίνα Παγκράτη Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Κατερίνα Παγκράτη είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, απόφοιτη του ΑΤΕΙ Κρήτης, με ειδίκευση στην αντιμετώπιση της χρόνιας παχυσαρκίας με ψυχοεκπαιδευτικές μεθόδους, από το Κέντρο Ψυχολογικών Εφαρμογών (ΚΕΨΕΦ).Εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα, ενώ είναι και αρθρογράφος στο mednutrition καθώς και σε εφημερίδες και περιοδικά

×
×