Διατροφή

Μουστοκούλουρα: Συνδυασμός σνακ και διατροφικής αξίας;

14 Ιανουαρίου 2019
14310 Προβολές
3 λεπτά να διαβαστεί
moustokouloura kai diatrofiki aksia

 Σίγουρα θα έχετε αναρωτηθεί πώς μπορείτε να επιλέξετε ένα χορταστικό και συνάμα υγιεινό σνακ όταν σας πιάσει μια ξαφνική πείνα…. Τι θα λέγατε για ένα μουστοκούλουρο;

Το μουστοκούλουρο είναι μία γρήγορη και χορταστική επιλογή μιας και τα 100gr περιλαμβάνουν 381 kcal και το ένα τεμάχιο (50gr περίπου), υπολογίζεται γύρω στις 190 kcal. Αρκετές θα λέγαμε για να ξεγελάσουν λίγο την πείνα σας.

Ας μην σταθούμε  όμως μόνο στη θερμιδική τους περιεκτικότητα και ας ρίξουμε μια ματιά και στη θρεπτική τους αξία η οποία φαίνεται να είναι ιδιαιτέρως σημαντική.

Αρχικά, τα δύο βασικά συστατικά του μουστοκούλουρου είναι ο μούστος ή το πετιμέζι  αφού και τα δύο, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παρασκευή του. Ο μούστος αλλά και το πετιμέζι προέρχονται από τα σταφύλια, ένα φρούτο ιδιαίτερα πλούσιο σε αντιοξειδωτικά. Συγκεκριμένα, ο μούστος αποτελεί τον χυμό μετά το πάτημα των σταφυλιών, ενώ το πετιμέζι είναι το σιρόπι που προκύπτει από το βράσιμο του μούστου δηλ. του χυμού των σταφυλιών.

Ποια η διατροφική αξία του μουστοκούλουρου; 

Θρεπτικά συστατικά Ανά 100γρ
Ενέργεια 381 kcal
Πρωτεϊνες 6,4 g
Λίπη 9,8 g
Κορεσμένα 1,4 g
Πολυακόρεστα 6,3 g
Μονοακόρεστα 1,4 g
Χοληστερόλη 0 g
Υδατάνθρακες 68,5 g
Διαιτητικές ίνες 2,4 g

Ποια η αντιοξειδωτική δράση των σταφυλιών;

Αρχικά ο όρος αντιοξειδωτική δράση, μαρτυρά ότι ένα τρόφιμο είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά.

Τι είναι όμως τα αντιοξειδωτικά;

Η παραγωγή ελεύθερων ριζών πραγματοποιείται φυσιολογικά σε όλα τα κύτταρα του οργανισμού, ως μέρος της κυτταρικής λειτουργίας. Ωστόσο, η περίσσεια παραγωγής ελεύθερων ριζών που προέρχεται από ενδογενείς ή εξωγενείς πηγές, μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε πολλές ασθένειες. Τα αντιοξειδωτικά προλαμβάνουν την πρόκληση αυτών βλαβών στα κύτταρα του οργανισμού μας, προστατεύοντάς μας από διάφορες ασθένειες.

Το σταφύλι, που είναι το κύριο συστατικό του μουστοκούλουρου, είναι ένα από τα πιο δημοφιλή και ευρέως καλλιεργημένα φρούτα στον κόσμο, λόγω της πλούσιας περιεκτικότητάς του σε αντιοξειδωτικά.

Διαφορετικές μορφές εκχυλισμάτων σταφυλιών, όπως από το φλοιό, τους σπόρους ή το χυμό σταφυλιών, έχει αποδειχθεί ότι περιέχουν έναν αριθμό φυτοχημικών, συμπεριλαμβανομένων των στιλβενίων, φαινολικών οξέων και φλαβονοειδών.

Tα σταφύλια διαθέτουν περισσότερα από 1600 φυτοχημικά, των οποίων η πραγματική σύνθεση ποικίλλει σημαντικά μεταξύ των διαφόρων ποικιλιών

Επιπλέον, είναι γνωστό ότι τα σταφύλια περιλαμβάνουν την κατάλληλη ποσότητα βιταμίνης Α, C, θειαμίνης, φυλικού οξέος, ασβεστίου, σιδήρου, καλίου, φωσφόρου, νατρίου, μαγνησίου, μαγγανίου, χαλκού και ψευδαργύρου.

Το πιο πολύτιμο αντιοξειδωτικό συστατικό μεταξύ άλλων είναι οι πολυφαινόλες που έχουν αποδειχθεί ότι προάγουν την υγεία, μέσω της πρόληψης σοβαρών ασθενειών όπως είναι ο καρκίνος.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι ακόμη και το έλαιο από τα κουκούτσια των σταφυλιών έχει υψηλό περιεχόμενο σε λιπαρά οξέα. Συγκεκριμένα αποτελείται από (70%) λινολεϊκού οξέος, ένα πολυακόρεστο λιπαρό οξύ, το οποίο ανήκει στην κατηγορία των απαραίτητων λιπαρών οξέων ενώ το συνολικό μέρος των ακόρεστων λιπαρών οξέων ανέρχεται σε περίπου 90%. Σε σύγκριση με άλλα βρώσιμα έλαια, το έλαιο περιέχει, εκτός από τοκοφερόλες, και αντιοξειδωτικές ουσίες, τις λεγόμενες τοκοτριενόλες, οι οποίες έχουν ιδιαίτερα ισχυρή αντικαρκινική δράση.

Όλα τα είδη σταφυλιών, κόκκινα, πράσινα και μαύρα, περιέχουν μια ποικιλία πολυφαινολών που απαντώνται σε κάθε μέρος σταφυλιών: στη σάρκα, στο δέρμα και στους σπόρους.

Μελέτες στα σταφύλια και σε μεμονωμένα συστατικά όπως η ρεσβερατρόλη, οι φλαβονόλες οι κατεχίνες, οι προκυανιδίνες και οι ανθοκυάνες υποδηλώνουν ότι αυτοί οι φυσικοί παράγοντες μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία από κάποιους τύπους  καρκίνου, νευρικές και εγκεφαλικές διαταραχές, καρδιακές παθήσεις, αρθρίτιδα και άλλες διάφορες παθήσεις.

Ιδέες για σνακ

Αποτελούν μια καλή επιλογή για το πρωινό σας γεύμα. Μπορείτε να συνοδεύσετε 1 μουστοκούλουρο μαζί με τον καφέ σας ή με ένα ζεστό ρόφημα κακάο ή με 1 ποτήρι φυσικό χυμό πορτοκάλι ή και με 1 ποτήρι γάλα χαμηλό σε λιπαρά (1.5%).

Επίσης αποτελεί και μια πολύ  καλή επιλογή για ένα γρήγορο κολατσιό  του παιδιού στο σχολείο, συνδυάζοντάς το με κάποιο φρούτο της αρεσκείας του, αποφεύγοντας την επιλογή κάποιου ανθυγιεινού γλυκού snack που πιθανόν να υπάρχει στο κυλικείο.

Μουστοκούλουρα και νηστεία

Τα μουστοκούλουρα, μπορούν να καταναλωθούν και σε περιόδους νηστείας. Με τους κατάλληλους συνδυασμούς υλικών, μπορείτε να επιτύχετε μία ολοκληρωμένη θρεπτική επιλογή. Για την παρασκευή αυτών θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε αλεύρι ολικής άλεσης και πετιμέζι σε αντικατάσταση της ζάχαρης. Η γλυκιά γεύση από το πετιμέζι θα καλύψει επαρκώς την όποια επιθυμία μπορεί να έχετε για την κατανάλωση κάποιου γλυκού, πλούσιο σε θερμίδες.

Πώς τελικά γίνεται ένα ολοκληρωμένο θρεπτικά αποτέλεσμα;

Ελαιόλαδο

Επιπλέον έχετε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε αντί για αραβοσιτέλαιο, ελαιόλαδο, το οποίο είναι γνωστό για τις ευεργετικές του ιδιότητες.

Κανέλλα

Η κανέλλα, η οποία έχει και αυτή πρωταγωνιστικό ρόλο, δίνει έντονη γεύση φαίνεται να μειώνει τα επίπεδα της μεταγευματικής γλυκόζης στο αίμα.  

Σουσάμι

Επίσης, μία πολύ καλή πρόταση θα ήταν να προσθέσετε στη συνταγή σας σουσάμι, το οποίο είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και φαίνεται να έχει καρδιοπροστατευτική δράση.

Συμπερασματικά

Και φυσικά μην ξεχνάτε το μέτρo. Το μέτρο στη διατροφή είναι πολύ σημαντικό έτσι ώστε να διατηρείτε τις συνήθειές σας στα πλαίσια πάντα μιας ισορροπημένης διατροφής. Το μουστοκούλουρο μπορεί να έχει υψηλή θρεπτική αξία, λόγω του μούστου που αποτελεί βασικό συστατικό, δεν παύει όμως να περιέχει και αρκετές θερμίδες. Για το λόγο προσπαθήστε να διατηρείτε στην καθημερινότητά σας όλα τα θρεπτικά συστατικά σε μία ισορροπία για τη διατήρηση ενός υγιούς και σταθερού σωματικού βάρους.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

I S Young , J V Woodside, Antioxidants in health and disease, J Clin Pathol 2001;54:176–186

Betrant Matthaus, Virgin grape seed oil: Is it really a nutritional highlight? 31 July 2008

Chandra K. Singh, Imtiaz A. Siddiqui, Sabah El-Abd, Hasan Mukhtar, and Nihal Ahmad, Combination Chemoprevention with Grape Antioxidants, Mol Nutr Food Res. 2016 Jun; 60(6): 1406–1415.

Leah G. Gillingham, Sydney Harris‐Janz, Peter J. H. Jones, Dietary Monounsaturated Fatty Acids Are Protective Against Metabolic Syndrome and Cardiovascular Disease Risk Factor, 10 February 2011

José Luis Ríos, Flavio Francini, Guillermo R. Schinella, Natural Products for the Treatment of Type 2 Diabetes Mellitus, Med 2015; 81(12/13): 975-994

  • Θεοδώρα Δήμου
    Θεοδώρα Δήμου BSc, Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

    Η Θεοδώρα Δήμου είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος και μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου (Π.Μ.Σ.) με τίτλο «Εφαρμοσμένη Διαιτολογία-Διατροφή», Κατεύθυνση: Διατροφή και Άσκηση. Εργάζεται ως εξωτερικός συνεργάτης στο γυμναστήριο Infinity Fitness στο Χολαργό.