738
Διατροφή

Ο στιγμιαίος καφές για την υγεία

12 Σεπτεμβρίου 2016

Ο καφές, το πιο δημοφιλές ρόφημα παγκοσμίως μετά το νερό, του οποίου οι απαρχές χρονολογούνται πίσω στο 800 μ.Χ, έχει χαραχτεί στην συνείδηση όλων μας, ως ο πολύτιμος σύμμαχός μας για το πρωινό ξύπνημα, αλλά και ως η κινητήριος δύναμή μας κατά τις δύσκολες και πυρετώδεις ώρες της εργασίας. Ιδιαίτερη θέση στις προτιμήσεις φαίνεται να καταλαμβάνει ο στιγμιαίος καφές. Αν και ο στιγμιαίος καφές έχει ταυτιστεί στο μυαλό των περισσοτέρων ως ένα ρόφημα που προσφέρει εγρήγορση και διαύγεια και πολλοί μύθοι γύρω από αυτόν έχουν κατά καιρούς κάνει την εμφάνισή τους, τα οφέλη του για την υγεία μας είναι πολλά παραπάνω από αυτά που θα μπορούσε να φανταστεί κανείς!

Ο βασιλιάς των αντιοξειδωτικών

Ο στιγμιαίος καφές αποτελεί ουσιαστικά ένα είδος που προέρχεται από το ξηρό εκχύλισμα καφέ, όπως συμβαίνει με την άλεση των γνωστών κόκκων καφέ του γένους Arabica και Robusta. Η διαφορά με τους υπόλοιπους τύπους καφέ έγκειται στο καβούρδισμα με τρόπο για να παράγουν την χαρακτηριστική πανδαισία αρωμάτων, στο πολλαπλό φιλτράρισμα που προηγείται της τελικής συσκευασίας ενώ κατά τη ξήρανση το νερό αφαιρείται από το μείγμα με φυσικό τρόπο, δημιουργώντας μία «πούδρα» ή σκληρά κομμάτια καφέ, τα οποία διαλύονται όταν προστίθενται στο νερό. Ο τρόπος αυτός παρασκευής του στιγμιαίου καφέ οδηγεί σε συγκέντρωση πολλών αντιοξειδωτικών ουσιών, όπως είναι η καφεΐνη, το χλωρογενικό οξύ, οι φαινόλες και τα φλαβονοειδή, κατατάσσοντάς τον σε βασιλιά των αντιοξειδωτικών ουσιών έναντι των υπόλοιπων τύπων καφέ! Μάλιστα, σε αντίθεση με την κοινή πεποίθηση, ο στιγμιαίος καφές δεν είναι αυτός που έχει την μεγαλύτερη περιεκτικότητα καφεΐνης ανά μερίδα, αλλά ο καφές φίλτρου!

Τι λένε οι έρευνες για τη συμβολή του στην υγεία

Σύμφωνα με στοιχεία από μία κλινική δοκιμή του 2010, φαίνεται ότι η κατανάλωση στιγμιαίου καφέ σχετίζεται με μικρότερο οξειδωτικό στρες, και άρα πιθανή ωφέλεια έναντι χρόνιων ασθενειών όπως οι καρδιαγγειακές παθήσεις. Με βάση μία πρόσφατη μετά-ανάλυση του 2013, όσοι κατανάλωναν 3-5 μέτριες κούπες καφέ ανά ημέρα είχαν το χαμηλότερο κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα σε σύγκριση με διαφορετική ποσότητα κατανάλωσης καφέ.
Είχατε ποτέ σκεφτεί πως ο καφές θα μπορούσε να αποτελέσει και ένα σημαντικό ρόφημα κατά του διαβήτη; Και όμως, η απάντηση είναι «ναι»!

Σύμφωνα με επιδημιολογικά δεδομένα, φαίνεται ότι η κατανάλωση του καφέ που είναι πλούσιος σε χλωρογενικό οξύ και αντιοξειδωτικά, όπως στην περίπτωση του στιγμιαίου καφέ, φαίνεται να έχει θετική επίδραση στην υπεργλυκαιμία και στην ινσουλινοευαισθησία. Μία πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι σε άντρες με ελαφρώς αυξημένα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα που κατανάλωναν περίπου 5 κούπες καφέ την ημέρα, παρατηρήθηκε μείωση επιπέδων σακχάρου στο αίμα.

Άλλες μελέτες πάλι κάνουν λόγο για την αρνητική σχέση της κατανάλωσης καφέ ως προς την πορεία ανάπτυξης των ασθενειών Πάρκινσον και Αλτσχάϊμερ, πιθανότατα λόγω της καφεΐνης που εμφανίζει μια νευρο-προστατευτική επίδραση και θωρακίζει τη γνωσιακή λειτουργία. Σημαντική είναι και η συμβολή των αντιοξειδωτικών ουσιών του στιγμιαίου καφέ στην λειτουργία του ήπατος αλλά στην προστασία κατά της εμφάνισης νευρολογικών ασθενειών και διαφόρων τύπων καρκίνου.

Έρευνα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου αναφέρει ότι ο στιγμιαίος καφές δεν ενοχλεί το στομάχι!

Ανάμεσα σε διαφορετικά είδη καφέ ίσης σύστασης σε καφεΐνη, είτε σε ζεστή είτε σε κρύα θερμοκρασία, υγιείς εθελοντές βαθμολόγησαν τα γαστρικά τους συμπτώματα ενώ έγιναν και αιματολογικές εξετάσεις για να καταλήξουν ότι κανένας καφές, δεν προκαλεί πόνο στο στομάχι όταν καταναλώνεται με μέτρο. Το “μέτρο” ως προς την καφεΐνη ορίζεται από την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων στα 400mg καφεΐνης ημερησίως και κάθε κούπα στιγμιαίου καφέ περιέχει 115-165mg!

Σύμμαχος του σωματικού βάρους

Ο καφές αποτελεί ένα χαμηλό σε θερμίδες ρόφημα, ιδανικό για όσους από εσάς προσέχετε το βάρος σας, ενώ την άποψη αυτή υποστηρίζουν και εργαστηριακές μελέτες που δείχνουν ότι η καθημερινή κατανάλωση καφέ έχει προστατευτική επίδραση απέναντι στην αύξηση του σωματικού βάρους. Αυτό ωστόσο δεν ισχύει στην περίπτωση που είστε λάτρης του καφέ... υπερπαραγωγή, γι’ αυτό καλό θα ήταν οι περιττές πλούσιες κρέμες και η ζάχαρη ν’ αποφεύγονται!

Συμπερασματικά, ο στιγμιαίος καφές μπορεί έχει ένα πολύ θετικό αντίκτυπο στην υγεία, οπότε καλό θα ήταν να συνεχίσετε να απολαμβάνετε το αγαπημένο σας καφεδάκι πάντα με μέτρο, προκειμένου να αποκομίσετε στο μέγιστο τις ευεργετικές του ιδιότητες. Στην υγειά σας!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Whayne TF., et al., Coffee: A Selected Overview of Beneficial or Harmful Effects on the Cardiovascular System? Curr Vasc Pharmacol. 2015;13(5):637-48.

Pascal Derkinderen P., et al., Gut feelings about smoking and coffee in Parkinson's disease, Movement Disorders, Volume 29, Issue 8, pages 976–979, July 2014

Rustenbeck I., et al., Effect of chronic coffee consumption on weight gain and glycaemia in a mouse model of obesity and type 2 diabetes Citation: Nutrition & Diabetes (2014) 4, e123;

Ludwig IA., et al., Variations in caffeine and chlorogenic acid contents of coffees: what are we drinking?, Food Funct. 2014 Aug;5(8):1718-26.

Ding M., et al., Long-Term Coffee Consumption and Risk of Cardiovascular Disease: A Systematic Review and a Dose-Response Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies, Circulation. 2014 Feb 11; 129(6): 643–659.

Bidel., et al., The Emerging Health Benefits of Coffee with an Emphasis on Type 2 Diabetes and Cardiovascular Disease. European Endocrinology . Autumn 2013, Vol. 9 Issue 2, p99-106. 8p.

Butt S.M., & Sultan T.M., Coffee and its Consumption: Benefits and Risks Critical Reviews in Food Science and Nutrition Volume 51, Issue 4, 2011pages 363-373

  • Κωνσταντίνα Μούλιου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    H Κωνσταντίνα Μούλιου είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, πτυχιούχος του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και παρέχει υπηρεσίες διαιτολογικής υποστήριξης και διατροφικής διαπαιδαγώγησης.

×
×