738
Διατροφή

Μάθε τα θρεπτικά μυστικά που κρύβει ο ελληνικός καφές

Παγκοσμίως ο καφές είναι το πιο δημοφιλές ρόφημα, με δισεκατομμύρια φλιτζάνια να καταναλώνονται όλο τον χρόνο. Ειδικά στην Ελλάδα, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Οι Έλληνες, φαίνεται να μην αποκόπτουν από τις καθημερινές τους συνήθειες την κατανάλωση του παραδοσιακού ελληνικού. Ο καφές αποτελείται από 2000 περίπου συστατικά, τα σημαντικότερα από το οποία αποτελούν η καφεΐνη, τα αντιοξειδωτικά και το νερό.

Καφεΐνη

Η καφεΐνη, αποτελεί ένα ήπιο διεγερτικό του νευρικού συστήματος και μπορεί να βελτιώσει τη μνήμη και τη συγκέντρωση. Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη καφεΐνης για τους ενήλικες φτάνει τα 400mg. Η περιεκτικότητα του ελληνικού καφέ σε καφεΐνη, δεδομένου ότι μεγάλο μέρος της βρίσκεται στο ίζημα που δημιουργείται κατά την παρασκευή του, είναι μικρότερη από άλλα είδη καφέ και φτάνει περίπου 40-60mg ανά φλιτζανάκι. Το γεγονός αυτό, δίνει τη δυνατότητα στους λάτρεις του ελληνικού καφέ να μπορούν να τον απολαύσουν αρκετές φορές μέσα στην ημέρα.

«Η κατανάλωση 75 mg καφεΐνης συνδέεται με αυξημένη προσοχή και εγρήγορση σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων EFSA»

Αντιοξειδωτικά

Τα αντιοξειδωτικά συστατικά του καφέ περιλαμβάνουν κάποιες ουσίες, γνωστές ως πολυφαινόλες. Οι πολυφαινόλες δρουν κατά των ελευθέρων ριζών που σχηματίζονται καθημερινά στο σώμα μας, προστατεύοντάς μας, με τον τρόπο αυτό, από τη γήρανση, αλλά και από διάφορες ασθένειες. Ο ελληνικός καφές περιέχει μάλιστα, εκτός από τα αντιοξειδωτικά που υπάρχουν από τη φύση τους στους κόκκους του καφέ, και εκείνο που προκύπτουν από τη διαδικασία του καβουρδίσματος. Έρευνα των Fukushima Y et al, 2009 έδειξε ότι ο καφές, σε σύγκριση με άλλα πλούσια σε πολυφαινόλες ροφήματα, όπως το κρασί για παράδειγμα, έχει την υψηλότερη περιεκτικότητα.

Μακροθρεπτικά συστατικά

Όσον αφορά τη θρεπτική του αξία, αυτή συνίσταται κυρίως στο νερό και σε αμελητέες ποσότητες πρωτεϊνών, υδατανθράκων και λιπών. Ο σκέτος ελληνικός καφές δεν έχει θερμίδες, ούτε λιπαρά. Για κάθε κουταλάκι ζάχαρη που προσθέτουμε αυξάνεται το θερμιδικό φορτίο κατά 20 θερμίδες. Αντιθέτως, η μεγαλύτερη περιεκτικότητά του είναι νερό που μαζί με το ποτήρι νερό που το συνοδεύει, μας ενυδατώνει!

Επομένως, αντιλαμβανόμαστε ότι ο ελληνικός καφές εκτός του ότι μας «ξυπνάει» και μας τονώνει, προσφέρει και επιπρόσθετα οφέλη στον ανθρώπινο οργανισμό που αφορούν την βελτίωση της συγκέντρωσης και της μνήμης. Επιπλέον, οι αντιοξειδωτικές, αντιικές, αντιαλλεργικές, αντι-αιμοπεταλιακές, αντι-φλεγμονώδεις και αντικαρκινικές ιδιότητες των πολυφαινολών καθιστούν το αγαπημένο μας ρόφημα όχι απλώς παράδοση, αλλά αναγκαίο για την υγεία!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Cano-Marquina A, Tarin JJ, Cano A. The impact of coffee on health. Maturitas, 2013, 75:7-21.

Fukushima Y1, Ohie T, Yonekawa Y, Yonemoto K, Aizawa H, Mori Y, Watanabe M, Takeuchi M, Hasegawa M, Taguchi C, Kondo K. Coffee and green tea as a large source of antioxidant polyphenols in the Japanese population. J Agric Food Chem. 2009 Feb 25;57(4):1253-9. doi: 10.1021/jf802418j.

Svilaas Α, Sakhi ΑΚ, Andersen LF, Svilaas T, Strom EC, Jacobs DR, Ose L, Blomhoff R. Intakes of Antioxidants in Coffee, Wine, and Vegetables Are Correlated with Plasma Carotenoids in Humans. J. Nutr. 2004, 134: 562–567.

  • Θάλεια Καρδάτου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Μέγαρα Αττικής. Σπούδασε στο τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας - Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών απ'όπου αποφοίτησε τον Ιούλιο του 2010.

×
×