738
Διατροφή

Καταναλώνετε γαλακτοκομικά; Πώς επηρεάζονται οι ορμόνες σας;

Καταναλώνετε γαλακτοκομικά; Πώς επηρεάζονται οι ορμόνες σας;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Όλων των ειδών τα γάλατα (αγελαδινό, κατσικίσιο, μητρικό) φυσιολογικά, περιέχουν ποσότητες ορμονών συμπεριλαμβανομένου των οιστρογόνων, της αυξητικής ορμόνης και της προγεστερόνης.

Πηγή: www.quickanddirtytips.com

Η κατανάλωση γαλακτοκομικών ως μέρος μια ισορροπημένης διατροφής αποτελεί προσωπική επιλογή του καθενός. Πολλά άτομα για διάφορους λόγους (χορτοφαγία, υποστήριξη των δικαιωμάτων των ζώων), αποφασίζουν να αποκλείσουν τα γαλακτοκομικά απο τη διατροφή τους. Αυτο είναι απόλυτα κατανοητό και σεβαστό. Ωστόσο, όταν κάποιος αποφασίσει να συμπεριλάβει τα γαλακτοκομικά στο διατροφικό του πλάνο, καλο θα ήταν, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες διατροφικές συστάσεις, αυτά να μην υπερβαίνουν τις 3 μερίδες ημερησίως.

Υπάρχουν αρκετές απορίες και ερωτήσεις όσον αφορά την σχέση μεταξύ της κατανάλωσης γαλακτοκομικών, και συγκεκριμένα του αγελαδινού γάλακτος, και των επιπέδων των ορμονών στο σώμα μας.

Πολλα άτομα ανησυχούν, καθώς φοβούνται πως οι ορμόνες που υπάρχουν μέσα στο γάλα (οιστρογόνα, αυξητική ορμόνη, προγεστερόνη), είναι υπέθυνες για την εμφάνιση διαφόρων ασθενειών συμπεριλαμβανομένου κάποιων ορμονοεξαρτώμενων μορφών καρκίνου (μαστού, ωοθηκών) και την εμφάνιση πρώιμης ήβης στα παιδιά.

Ας δούμε κάποια ενδιαφέρονται στοιχεία σχετικά με τα γαλακτοκομικά και την σχέση αυτων με τις ορμόνες στο σώμα μας:

  • Στο πλήρες γάλα φυσιολογικά η ποσότητα ορμονών είναι μεγαλύτερη απ’ ότι στο ημιάπαχο και το άπαχο γάλα αντίστοιχα καθώς, οι ορμόνες είναι λιποδιαλυτές ουσίες. Το ίδιο ισχύει και για το βιολογικό γάλα.
  • Η ποσότητα ορμονών στο γάλα είναι πολύ πολύ μικρή συγκρινόμενη με την ποσότητα ορμονών που βρίσκονται φυσιολογικά στο σώμα μας (οι άνδρες παράγουν 6.000 φορές περισσότερη ποσότητα οιστρογόνων καθημερινά σε σχέση με την ποσότητα που θα λάμβαναν εαν κατανάλωναν αντίστοιχα ένα ποτήρι γάλα, ενώ οι γυναίκες παράγουν 27.000 φορές αντίσοιχα περισσότερη ποσότητα).
  • Τα στοιχεία που συνδέουν την κατανάλωση γαλακτοκομικών και την εμφάνιση πρώιμης ήβης στα παιδιά, δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρα.
  • Η σχέση ανάμεσα στην κατανάλωση γαλακτοκομικών και τον αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού ή των ωοθηκών, δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρη. Ωστόσο, ενδεχομένως να υφίσταται μια μικρή συσχέτιση ανάμεσα στην κατανάλωση γαλακτοκομικών και τον καρκίνο του προστάτη. Τα δεδομένα όμως, δεν είναι επαρκή, ώστε να υπάρχουν συστάσεις για τη μη κατανάλωση γάλακτος από το ευρύ κοινό.

Παρόλες τις ενδείξεις και τα δεδομένα σχετικά με την αυξημένη περιεκτικότητα του αγελαδινού γάλακτος σε ορμόνες (οιστρογόνα, αυξητική ορμόνη, προγεστερόνη), ως αποτέλεσμα της διαδικασίας παραγωγής του (προέρχεται απο θηλαστικό), η σύνδεση του με τον αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου και διαφόρων άλλων ασθενειών, θεωρείται ακόμη ασαφής και χρήζει περισσότερης έρευνας σε κλινικό επίπεδο.

Δεν θα πρέπει, λοιπόν, να ξεχνάμε πως το γάλα αποτελεί την πρώτη τροφή του ανθρώπου και αποτελεί ένα πλήρες, από θρεπτικά συστατικά, τρόφιμο το οποίο καλό θα ήταν να μην λείπει απο το καθημερινό διατροφικό πλάνο.

  • Τόνια Καραγιάννη Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Ph.D.c.

    H Τόνια Καραγιάννη είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, υποψήφια διδάκτορας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc.) στην κλινική διατροφή. Είναι επιστημονική συνεργάτης της medΝutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο γραφείο της στο Βόλο.

×
×