739
Δίαιτα

Καιρός για «αποτοξίνωση»;

01 Μαΐου 2012
της Δήμητρας Μακρυγιάννη
Καιρός για «αποτοξίνωση»;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Διανύουμε την εποχή της άνοιξης, όπου πολλοί άνθρωποι λόγω του ότι πλησιάζει το καλοκαίρι αισθάνονται ότι υποπέσανε σε διατροφικές ατασθαλίες τον χειμώνα και το Πάσχα, όπου λίγο-πολύ καταναλώθηκαν τρόφιμα λιπαρά και ανθυγιεινά. Έτσι, ίσως κάποιοι θεωρούν πως μία δίαιτα αποτοξίνωσης θα τους βοηθήσει.

Η λέξη τοξίνη σημαίνει μία δηλητηριώδης ουσία που παράγεται κυρίως από παθογόνα μικρόβια και που, όταν εισχωρήσει στον οργανισμό ανθρώπου ή ζώου, προκαλεί διάφορες νοσηρές καταστάσεις. Στο περιβάλλον του ανθρώπου υπάρχουν πολλές τοξικές ουσίες, όπως για παράδειγμα οι ατμοσφαιρικοί ρύποι, το μολυσμένο νερό, η κατανάλωση τροφίμων με συντηρητικά, φυτοφάρμακα ή φτωχά σε θρεπτικά, το στρες, το κάπνισμα και η δημιουργία των ελευθέρων ριζών σαν παράπλευρα προϊόντα του μεταβολισμού μας. Έτσι, θα μπορούσε να πει κανείς ότι ζούμε σε ένα τοξικό περιβάλλον. Αν παρατηρήσετε όμως, τα παραπάνω παραδείγματα αποτελούν τοξικές πηγές και όχι τοξίνες.

Ο ανθρώπινος οργανισμός διαθέτει ένα εξελιγμένο «εργαστήριο» αυτο-καθαρισμού. Το σώμα έχει φυσιολογικές αντιδράσεις, όπως ο ιδρώτας, η ούρηση και η εντερική δραστηριότητα και διαθέτει όργανα όπως το συκώτι, που μας βοηθάνε στη διαδικασία αυτή. Βέβαια, καλό θα ήταν όσο μπορούμε να μειώνουμε την έκθεσή μας ή την κατανάλωση βλαβερών για εμάς ουσιών. Θα μπορούσαμε δηλαδή, να υιοθετήσουμε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής με συνήθειες πιο «φιλικές» για το σώμα μας.

Υπάρχουν πολλές δίαιτες  «αποτοξίνωσης»  και ανάλογα προγράμματα, που μπορεί να βρει κανείς στο εμπόριο σε βιβλία, στο Διαδίκτυο κ.λπ. Συνήθως στις δίαιτες αυτές συστήνεται η χρήση διαφόρων φυτικών σκευασμάτων, που διαρκούν για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα και υπάρχει μεγάλη αυστηρότητα στο τι και πόσο πρέπει να φάει κανείς. Πολλές φορές μάλιστα, η αποτοξίνωση του οργανισμού βασίζεται στον αποκλεισμό ολόκληρων διατροφικών ομάδων, όπως για παράδειγμα τα γαλακτοκομικά. Οι δίαιτες αυτές δεν προσφέρουν στον οργανισμό αυτό που υπόσχονται, αντιθέτως, είναι διατροφικά ελλιπείς.

Η επιστημονική κοινότητα δεν αναγνωρίζει όλες αυτές τις μεθόδους ως απαραίτητες για την υγεία του οργανισμού μας. Επιπροσθέτως, δεν υπάρχει δίαιτα που να απαλάσσει τον ανθρώπινο οργανισμό από τις τοξίνες, δηλαδή τις δηλητηριώδεις ουσίες, που παράγονται από παθογόνα μικρόβια. Η υιοθέτηση της Μεσογειακής Διατροφής είναι ο καλύτερος τρόπος που θα συμβάλλει στη γενικότερη υγεία, θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε το άγχος, θα βελτιώσει τη διάθεσή σας και θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα της παχυσαρκίας και την πρόληψη νοσημάτων.

Για να βελτιώσουμε την υγεία μας και να ωφελήσουμε τον οργανισμό μας, δεν χρειάζεται να κάνουμε κάτι απότομο και στερητικό, όπως αυτές οι υποτιθέμενες δίαιτες αποτοξίνωσης. Χρειάζεται απλά να ακολουθήσουμε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο, με ποικιλία τροφίμων, με συνέπεια, εγκράτεια και μέτρο.

Η βάση της Μεσογειακής Διατροφής είναι οι υδατάνθρακες, όπως το ψωμί, τα ζυμαρικά, τα δημητριακά και η πατάτα, τρόφιμα που μας δίνουν ενέργεια. Επίσης, είναι μια διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, πηγές αντιοξειδωτικών και όσπρια που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και μέταλλα. Συστήνεται η καθημερινή κατανάλωση ελαιολάδου, που είναι επίσης πλούσιο σε αντιοξειδωτικά, όπως η βιταμίνη Ε, και γαλακτοκομικών που μας προσφέρουν ασβέστιο.

Καταναλώνετε πηγές πρωτεϊνών 2-4 φορές την εβδομάδα, όπως τα ψάρια, με τα ωφέλιμα για την καρδιά ω-3 λιπαρά οξέα και πουλερικά και μειώστε την κατανάλωση του κόκκινου κρέατος σε λίγες φορές το μήνα, λόγω των κορεσμένων λιπαρών που περιέχουν. Τέλος, καταναλώνετε κόκκινο κρασί με μέτρο (μέχρι 1-2 ποτηράκια την ημέρα, αφήνοντας κάποιες μέρες την εβδομάδα αποχής). Είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά και, συγκεκριμένα, την ουσία ρεσβερατρόλη, η οποία δρα προστατευτηκά σε αρρώστιες, όπως τα καρδιαγγειακα νοσήματα, ο καρκίνος, ο σακχαρώδης διαβήτη τύπου 2 και οι νευρολογικές διαταραχές, όπως η νόσος του Αλτσχάιμερ. Πίνετε άφθονο νερό, 6-8 ποτήρια την ημέρα, για τη σωστή ενυδάτωση του οργανισμού σας και βάλτε καθημερινά την άσκηση στη ζωή σας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Collins C (2007). Food sense not nonsense BMJ

Garrow JS (2000). Human nutrition and Dietetics, 10th edition. Churchill Livingstone, UΚ

Thomas B (2001). Manual of Dietetic Practice, 3rd edition. Blackwell

  • Δήμητρα Μακρυγιάννη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
×
×