Λεξικό Διατροφής

Μοσχοκάρυδο

της Αμαλίας Παρλαμά
20 Σεπτεμβρίου 2023
9762 Προβολές
3 λεπτά να διαβαστεί
mosxokarydo diatrofi

Photo source: www.canva.com

Αν και εσένα σου ήρθε στο μυαλό η ζεστή μπεσαμέλ από ένα φρεσκομαγειρεμένο παστίτσιο που αχνίζει, έχω να σου πω πως το μοσχοκάρυδο είναι πολλά παραπάνω από αυτό, που πιθανό να μην γνωρίζεις! Πάμε να το δούμε με λίγη περισσότερη λεπτομέρεια, ξεκινώντας με την ετυμολογία της λέξης:

Μοσχοκάρυδο το [mosxokáriδo] : καρπός τροπικού δέντρου με ωοειδές σχήμα, καστανό χρώμα και αρωματική γεύση, ο οποίος χρησιμοποιείται ως μπαχαρικό.

Αρωματικός καρπός που προέρχεται από διάφορα είδη δέντρων του γένους Myristica.

Ποιά η Προέλευση του Μοσχοκάρυδου;

Το μοσχοκάρυδο πρωτοήρθε στην Ευρώπη από Πορτογάλλους ναύτες, με τη φήμη πως ήταν ένα πολύτιμο μπαχαρικό και το κατανάλωναν κυρίως ως τονωτικό. Διαδόθηκε γρήγορα η φήμη του ,καθώς έγινε γνωστό για τις θεραπευτικές του ιδιότητες. Φύεται κυρίως στην Ινδονησία, στην Κεϋλάνη και στην Μαλαισία.

Το δέντρο του μοσχοκάρυδου από το οποίο το συλλέγουμε τον καρπό, μοιάζει με εκείνο της καρυδιάς, με τον καρπό του να κρύβει το αρωματικό μοσχοκάρυδο.

Η γεύση του θα λέγαμε πως αφήνει την αίσθηση ενός πολύ αρωματικού καρυδιού που μας προσφέρει μια γλυκιά ζεστασιά καθώς έχει γλυκό και πικάντικο άρωμα αλλά και μια ελαφριά γλυκύτητα. Αυτό το χαρακτηριστικό του δίνει τη δυνατότητα να το κάνει ευέλικτο όσον αφορά τη χρήση του στην κουζίνα. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο σε αλμυρές όσο και σε γλυκές συνταγές.

Διατροφική Αξία Μοσχοκάρυδου

Διατροφική Αξία RDA
Βιταμίνη Β1 23,1%
Βιταμίνη Β9 19%
Κάλιο  14%
Ασβέστιο  18,4%
Μαγνήσιο 45,8%
Φώσφορος 26,6%
Σίδηρος 16,9%
Μαγγάνιο 145%
Χαλκός 102,7%
Ψευδάργυρος 17,9%

Μπορεί να μην του φαίνεται αλλά το μοσχοκάρυδο είναι πλούσιο σε ενέργεια, υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και φυτικές ίνες. Ιδιαίτερα πλούσιο σε βιταμίνη Α, C και Ε. Περιέχει ηλεκτρολύτες (νάτριο και κάλιο), μέταλλα(ασβέστιο ,χαλκό, σίδηρο, μαγνήσιο, μαγγάνιο και ψευδάργυρο) αλλά και καροτίνη-Β.

Χρησιμοποιείται ευρέως στη μαγειρική ,σε σάλτσες που παρασκευάζονται με γάλα ή κρέμα γάλακτος .Ανάλογα την περιοχή που χρησιμοποιείται, αλλάζει και η χρήση του. Εκτός από τις αλμυρές συνταγές που έχουμε συνηθίσει, το βρίσκουμε και σε αρκετά ψητά γλυκά αλλά και γλυκές πίτες όπως πίτα από γλυκιά κολοκύθα, πουτίγκες αλλά και σε αφεψήματα.

Θεραπευτικές Ιδιότητες

Αν και οι πρόγονοί μας το χρησιμοποιούσαν για παρασκευές φαρμάκων, εμείς οι νεότεροι το προσπερνάμε ,έχοντας πλήρη άγνοια των πολύ σημαντικών, θεραπευτικών ιδιοτήτων του. Ας δούμε παρακάτω τις σημαντικότερες:

Ενισχυτικό εγκεφάλου

Μια από τις ιδιότητες του μοσχοκάρυδου είναι πως βοηθάει στην τόνωση του εγκεφάλου, προσφέρει ανακούφιση από το άγχος και βοηθάει σε πολλές νευρολογικές διεργασίες. Μπορεί ακόμη να ενισχύσει τη συγκέντρωση του εγκεφάλου αλλά και να βοηθήσει στην καλύτερη αφομοίωση της νέας πληροφορίας.

Καρδιά

Αποτελεί εξαιρετικό τονωτικό για το καρδιαγγειακό σύστημα, καθώς αυξάνει την κυκλοφορία του αίματος και τονώνει τις λειτουργίες της καρδιάς.

Νεφρά και συκώτι

Βοηθάει στην φυσική λειτουργία απομάκρυνσης των τοξίνων από το συκώτι, χρησιμοποιείται για τη θεραπεία λοιμώξεων των νεφρών και κάποιες έρευνες ισχυρίζονται πως βοηθάει να διαλυθούν οι πέτρες στα νεφρά.

Βελτιώνει την ποιότητα ύπνου

Έρευνες δείχνουν πως το μοσχοκάρυδο μπορεί να καταπολεμήσει την αϋπνία, αυξάνοντας τα επίπεδα της σεροτονίνης η οποία με τη σειρά της βοηθάει στην χαλάρωση. Μια χρήσιμη συμβουλή είναι να προσθέσετε στο βραδινό αφέψημά σας, λίγο μοσχοκάρυδο πριν τον ύπνο.

Αντιμετώπιση στιμαχικών διαταραχών

Το μοσχοκάρυδο βοηθάει στην μείωση των στομαχικών διαταραχών, του μετεωρισμού (πρηξίματος) , στην διαδικασία της πέψης αλλά και στην αντιμετώπιση της διάρροιας.

Προσοχή!Το μοσχοκάρυδο μπορεί να έχει εντελώς αντίθετες ιδιότητες, όταν υπερβούμε την συνιστώμενη δόση

Αυτή ορίζεται ως ¼ - ½ κουταλάκι του γλυκού ανά μερίδα ( ή 1-2 mg/κιλό σωματικού βάρους). Μπορεί να δημιουργήσει παραισθήσεις, ταχυκαρδία και ζάλη καθώς είναι παραισθησιογόνο φυτό. Καλό θα ήταν να αποφεύγεται η χρήση του και στην εγκυμοσύνη για λόγους ασφαλείας. Δεν υπάρχει συνιστώμενη θεραπευτική δόση αλλά μόνο η ασφαλής δόση.

Σε τι Μορφή το βρίσκω; Τι να Προτιμήσω;

Το μοσχοκάρυδο το βρίσκουμε σε 3 διαφορετικές μορφές. Επιλέγουμε ανάλογα με τις ανάγκες μας και τη χρήση που θέλουμε να κάνουμε.

Καρπός μοσχοκάρυδου

Όταν έχουμε ατόφιο τον καρπό του μοσχοκάρυδου μπορούμε να τον τρίψουμε και έτσι θεωρώ πως παίρνουμε όλο το άρωμά του, αλλά και τη γεύση. Ο καρπός διαρκεί για αρκετό καιρό, εφόσον αποθηκεύεται σε ξηρό και δροσερό μέρος. Δίνει το άρωμα του σε μπεσαμέλ, σάλτσες και κρέμες.

Τριμμένο μοσχοκάρυδο(σκόνη)

Το μοσχοκάρυδο το βρίσκουμε φυσικά και αλεσμένο σε μορφή σκόνης. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο τσάι, σε διάφορα αφεψήματα αλλά και σε κρέμες, κρεατόπιτες, γλυκές πίτες, σε πουρέ πατάτας αλλά και σε οποιαδήποτε συνταγή με κιμά. Ταιριάζει πολύ με τα μπαχαρικά που έχουν ιδιαίτερο άρωμα, όπως κανέλα, πιπέρι και κάρδαμο.

Λάδι μοσχοκάρυδου

Το λάδι μοσχοκάρυδου είναι ένα ρευστό, άχρωμο και ωχροκίτρινο υγρό με το χαρακτηριστικό άρωμα να κυριαρχεί. Το λάδι είναι ελαφρώς πικρό και χρησιμοποιείται κυρίως στην αρωματοθεραπεία. Έχει καταπληκτικές ιδιότητες καθώς είναι ένα αφροδισιακό λάδι με αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Βοηθάει στην εξάλειψη μυϊκών πόνων και τονώνει την κυκλοφορία του αίματος αλλά προάγει την ηρεμία και την αυτοσυγκέντρωση.

Συμπερασματικά

Αφήστε την φαντασία ελεύθερη και μη διαστάσετε να χρησιμοποιήσετε το μοσχοκάρυδο σε ζεστά αφεψήματα, σε μαρινάδες για κρέας, σε σάλτσες αλλά και στα γλυκά σας. Αρωματίστε τα κέικ σας, τις πίτες – γλυκές ή αλμυρές- και αφεθείτε στο άρωμά του.

Είναι ένας καρπός «θαύμα» με πολλές ευεργετικές ιδιότητες για το σώμα και το πνεύμα μας που είναι κρίμα να τις αφήσουμε να πάνε χαμένες!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ody, P.(1993) ‘The herb society’s complete medicinal herbal’. London: Dorling Kinderslay limited

(2015 )‘Toxicity of Nutmeg (Myristicin): A Review’,International Journal on Advanced Science Engineering and Information Technology,available at https://www.researchgate.net/publication/278850055_Toxicity_of_Nutmeg_Myristicin_A_Review

(2016),‘Nutmeg: A review on uses and biological properties’ ,International  Journal of Chemical and Biochemical Science.’

Αμαλία Παρλαμά
Αμαλία Παρλαμά Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, BSc