Λεξικό Διατροφής

Μεταβολικό Σύνδρομο

19 Απριλίου 2017
922 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
metavoliko syndromo

Photo source: www.bigstockphoto.com

Το μεταβολικό σύνδρομο δεν είναι μία ασθένεια, αλλά ένα σύνολο παραγόντων που αυξάνουν τον κίνδυνο για καρδιαγγειακή νόσο, σακχαρώδη διαβήτη και πρόωρη θνησιμότητα. Για να διαγνωστεί κάποιος με μεταβολικό σύνδρομο θα πρέπει να εμφανίζει ή να βρίσκεται σε φαρμακευτική αγωγή για τουλάχιστον τρεις από τους πέντε παρακάτω παράγοντες κινδύνου:

  1. Να έχει περιφέρεια μέσης μεγαλύτερη από 102cm για τους άνδρες και από 88cm για τις γυναίκες.
  2. Να έχει αρτηριακή πίεση μεγαλύτερη ή ίση με 130/85mmHg, ανεξαρτήτως φύλου.
  3. Να έχει σταθερά πάνω από 100mg/dl το σάκχαρο νηστείας του αίματος, ανεξαρτήτως φύλου.
  4. Να έχει τριγλυκερίδια υψηλότερα από 150mg/dl, ανεξαρτήτως φύλου.
  5. Να έχει την «καλή» HDL χοληστερόλη χαμηλότερη από 40mg/dl για τους άνδρες και 50mg/dl για τις γυναίκες.

Όσο περισσότερους από τους παραπάνω παράγοντες κινδύνου εμφανίζει ένα άτομο, τόσο υψηλότερο κίνδυνο για καρδιακή νόσο, εγκεφαλικό επεισόδιο και σακχαρώδη διαβήτη διατρέχει.

Αιτίες εμφάνισης του μεταβολικού συνδρόμου

Καθότι, όπως αναφέραμε προηγουμένως, το μεταβολικό σύνδρομο δεν είναι μία συγκεκριμένη ασθένεια, αλλά ένα σύνολο επιμέρους ασθενειών, τα αίτια εμφάνισής του είναι πολλαπλά και σχετίζονται τόσο με το γονιδιακό υπόβαθρο του ατόμου όσο και με τον τρόπο ζωής του.

Το οικογενειακό ιστορικό παίζει συχνά έναν καθοριστικό ρόλο για την εμφάνιση ορισμένων παθήσεων που σχετίζονται με το μεταβολικό σύνδρομο. Για παράδειγμα, εάν ένα άτομο έχει ιστορικό στην οικογένειά του για σακχαρώδη διαβήτη, υπέρταση ή και καρδιαγγειακά νοσήματα σε νεαρή ηλικία, ο κίνδυνος για να εμφανίσει αυτό το άτομο μεταβολικό σύνδρομο αυξάνεται σε μεγάλο βαθμό. Από την άλλη, υπάρχουν και άνθρωποι με βαρύ οικογενειακό ιστορικό για αυτές τις ασθένειες οι οποίοι όμως δεν έχουν αναπτύξει μεταβολικό σύνδρομο. Ο λόγος είναι ότι ο τρόπος ζωής του ατόμου μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό, θετικά ή αρνητικά, την εμφάνιση και εξέλιξη του συνδρόμου. Η διατήρηση ενός φυσιολογικού σωματικού βάρους, η τακτική άσκηση, η ισορροπημένη διατροφή και η ψυχική ηρεμία μπορούν να μειώσουν στο ελάχιστο τις πιθανότητες εμφάνισης μεταβολικού συνδρόμου. Αντιθέτως, η παχυσαρκία, η καθιστική ζωή, η κακή ποιότητα διατροφής, το κάπνισμα και το στρες μπορούν να αυξήσουν κατά πολύ τις πιθανότητες εμφάνισης του συνδρόμου, είτε υπάρχει γονιδιακή προδιάθεση, είτε όχι.

Αντιμετώπιση του μεταβολικού συνδρόμου

Είναι προφανές ότι για τη γονιδιακή μας κληρονομιά δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι για να την αλλάξουμε και να μειώσουμε τον κίνδυνο εμφάνισης του συνδρόμου. Αλλαγές όμως στον τρόπο ζωής και διατροφής μας, θα μπορούσαν να επιφέρουν τα ίδια ή και καλύτερα αποτελέσματα στη μείωση του κινδύνου.

Η παχυσαρκία αποτελεί έναν από τους ισχυρότερους παράγοντες για την εμφάνιση των επιμέρους παραγόντων που οδηγούν στο μεταβολικό σύνδρομο και κατ’ επέκταση για την αύξηση του κινδύνου εμφάνισής του. Μια στοχευμένη λοιπόν προσπάθεια απώλειας βάρους μπορεί να επιφέρει πολύ θετικά αποτελέσματα. Συγκεκριμένα, από παγκόσμιους φορείς υγείας, έχει προταθεί ότι απώλεια 7-10% του βάρους του ατόμου στον πρώτο χρόνο θεραπείας μπορεί να φέρει σπουδαία αποτελέσματα στη μείωση του κινδύνου για εμφάνιση μεταβολικού συνδρόμου. Η ποιότητα της διατροφής παίζει εξίσου σημαντικό ρόλο, ανεξαρτήτως του ποσοστού απώλειας βάρους, με τη μεσογειακή διατροφή να κατέχει πάντα την πρώτη θέση στο μοτίβο μιας ισορροπημένης και υγιεινής διατροφής.

Τέλος, η καθιστική ζωή φαίνεται επίσης να είναι ένας ισχυρός παράγοντας για την εμφάνιση διαφόρων μεταβολικών προβλημάτων. Η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας είναι κάτι το οποίο μπορούμε όλοι μας να κάνουμε και να μειώσουμε έτσι τον κίνδυνο εμφάνισης μεταβολικού συνδρόμου. Δεν χρειάζεται η δραστηριότητα να είναι πολύ έντονη και χρονοβόρα για να φέρει θετικά αποτελέσματα στην υγεία ενός ατόμου. Σύμφωνα με τις συστάσεις 30 λεπτά γρήγορου περπατήματος ή οποιασδήποτε άλλης μορφής φυσική δραστηριότητα για 5 ή περισσότερες ημέρες την εβδομάδα είναι ικανά για να βελτιώσουν αρκετά το προφίλ της υγείας και να μειώσουν τον κίνδυνο εμφάνισης μεταβολικού συνδρόμου. Αυτά τα 30 λεπτά αν το σκεφτείτε καλά δεν είναι τόσα πολλά όσα ίσως ακούγονται και μπορείτε να τα επιτύχετε με απλές αλλαγές στην καθημερινότητά σας. Χρησιμοποιήστε, για παράδειγμα, περισσότερο τις σκάλες και όχι το ασανσέρ, χρησιμοποιήστε περισσότερο τα πόδια σας και όχι το αυτοκίνητο, σε περίπτωση που το αυτοκίνητο είναι απαραίτητο παρκάρετέ το 10 λεπτά μακρύτερα από τη δουλειά σας, κάνετε μία μεγαλύτερη βόλτα το κατοικίδιό σας και ότι άλλο μπορείτε να σκεφτείτε για να φτάσετε αυτά τα 30 λεπτά φυσικής δραστηριότητας ημερησίως.

  • Δέσποινα Γκακνή
    Δέσποινα Γκακνή Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Η Δέσποινα Γκακνή είναι Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος απόφοιτη Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (M.Sc. – MΜedSci) με εξειδίκευση στην παχυσαρκία και τη διαχείριση βάρους. Διατηρεί δικό της διαιτολογικό γραφείο στο Βόλο και είναι επιστημονικός συνεργάτης του medNutrition.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.