Παχυσαρκία

Οι παχύσαρκοι πιο ευάλωτοι στις διαφημίσεις τροφίμων

της Μαρίας Βησαροπούλου
05 Ιουνίου 2015
3711 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
thleorash me diafhmish faghtou

Δεν αποτελεί έκπληξη το ότι οι διαφημίσεις των τροφίμων προκαλούν τους ανθρώπους να σκέφτονται το φαγητό. Έχει φανεί, επίσης, ότι οι διαφημίσεις των τροφίμων μπορούν να οδηγήσουν τους υπέρβαρους και παχύσαρκους ανθρώπους να καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες φαγητού, ενώ τους προκαλούν να τρώνε συχνότερα.

Τι δείχνουν οι μελέτες;

Σύμφωνα με έρευνα που έγινε από το πανεπιστήμιο Flinders της Αυστραλίας, οι διαφημίσεις των προϊόντων διατροφής δεν επηρεάζουν με τον ίδιο τρόπο τον εγκέφαλο των υπέρβαρων και παχύσαρκων ατόμων και εκείνων με φυσιολογικό βάρος.

Στην έρευνα εξετάστηκε κατά πόσο η έκθεση στη διαφήμιση των τροφίμων οδήγησε σε περισσότερες σκέψεις σε σχέση με τα τρόφιμα και το κίνητρο στους συμμετέχοντες να φάνε.

Οι Αυστραλοί ερευνητές διεξήγαγαν 2 πειράματα με 160 προπτυχιακούς φοιτητές με κανονικό βάρος και 124 υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα. Μετά την έκθεσή τους σε γενικές τηλεοπτικές διαφημίσεις και την έκθεση σε ένα μίγμα τηλεοπτικών διαφημίσεων όπου συμπεριλαμβάνονταν διαφημίσεις τροφίμων, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να εκφράσουν με λέξεις τα συναισθήματα που τους είχαν δημιουργηθεί. Τους ζητήθηκε επίσης να βαθμολογήσουν την επιθυμία τους να φάνε.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι με την έκθεση σε διαφημίσεις τροφίμων αυξήθηκε ο αριθμός των λέξεων που σχετίζονταν με τρόφιμα και διατροφή. Διαπίστωσαν, επίσης, ότι αυξήθηκε η επιθυμία να φάνε στα υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα.

Ποιο είναι το συμπέρασμα;

Η αυξημένη έκθεση σε διαφημίσεις με τρόφιμα παρέχει ένα μηχανισμό σύνδεσης μεταξύ της διαφήμισης και της κατανάλωσης τροφίμων.

Πιο συγκεκριμένα, τα υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα παρουσιάζουν αυξημένη ενεργοποίηση στο σύστημα ανταμοιβής του εγκεφάλου ως απάντηση στα συνθήματα των τροφίμων. Αυτή η ενισχυμένη αντίληψη και προτίμηση για το φαγητό μπορεί να κάνει τα υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα ιδιαίτερα ευάλωτα, όταν βλέπουν διαφημίσεις τροφίμων. Μια λύση στο πρόβλημα θα μπορούσε να είναι η καλλιέργεια του αυτοέλεγχου των ατόμων που είναι πιο ευάλωτα να επηρεαστούν από την παρακολούθηση των διαφημίσεων τροφίμων.

Τα άτομα φυσιολογικού βάρους, αντίθετα, που δίνουν μεγαλύτερη προσοχή προς τα συνθήματα των τροφίμων, κρατούν πιο θετικές στάσεις για το φαγητό και είναι πρόθυμα να δουλέψουν σκληρότερα για τα οφέλη του οργανισμού τους, επιλέγοντας υγιεινότερα τρόφιμα.

Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, η καλύτερη κατανόηση των επιπτώσεων της διαφήμισης τροφίμων είναι σημαντική - παίζει καθοριστικό ρόλο στην παχυσαρκία.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Kemps E, Tiggemann M, Hollitt S. Exposure to television food advertising primes food-related cognitions and motivation to eat. Psychology & Health. DOI: 10.1080/08870446.2014.918267

Rosenheck, R. Fast food consumption and increased caloric intake: a systematic review of a trajectory towards weight gain and obesity risk. Obesity Reviews. November 2008; Volume 9, Issue 6, pages 535–547, DOI: 10.1111/j.1467-789X.2008.00477.x

Scott-Thomas, C. Overweight people may be more sensitive to food ads. Food Navigator; [2 October 2014]. Available at: http://www.foodnavigator.com/Science-Nutrition/Overweight-people-may-be-more-sensitive-to-food-ads/?utm_source=newsletter_daily&utm_medium=email&utm_campaign=02-Oct-2014&c=KcW14Fl4s6v3FWLpaAfquVrH64df%2FmdG

  • Μαρία Βησαροπούλου
    Μαρία Βησαροπούλου Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Βησαροπούλου Μαρία είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, απόφοιτος του τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης. Εργάζεται στο δικό της διαιτολογικό γραφείο στην Καρδίτσα και ως εκπαιδευτικός στο δημόσιο ΙΕΚ Καρδίτσας και στα Κέντρα δια Βίου Μάθησης για την εκπαίδευση των ενηλίκων σχετικά με θέματα υγιεινής διατροφής.

     

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.