748
Παθήσεις Πεπτικού

Αιμορροΐδες και Διατροφή

26 Απριλίου 2012
της Ζωής Πορφύρη
Αιμορροΐδες και Διατροφή

Photo source: www.bigstockphoto.com

Τι είναι αιμορροΐδες;

Ο όρος αιμορροΐδες προέρχεται από τις λέξεις αίμα και ρέω. Είναι στην ουσία τα αιμοφόρα αγγεία, δηλαδή μικρές φλέβες και αρτηρίες που μεταφέρουν το αίμα στην περιοχή του πρωκτού. Όλοι οι άνθρωποι έχουν αιμορροΐδες στην περιοχή του πρωκτού, δηλαδή αυτές αποτελούν φυσιολογικό ανατομικό στοιχείο της περιοχής αυτής. Συχνά, ακούμε κόσμο να λέει πως υποφέρει από αιμορροΐδες. Στην πραγματικότητα, τα άτομα αυτά υποφέρουν από αιμορροϊδοπάθεια, μια πάθηση των φλεβών, όπου οι φλέβες που υπάρχουν στην περιοχή του πρωκτού διογκώνονται, δημιουργώντας μια τοπική φλεγμονή και σχηματίζοντας ένα σύμπλεγμα αγγείων, που ονομάζεται «αιμορροϊδικό πλέγμα».

Τι συμπτώματα έχει;

Η φλεγμονή που δημιουργείται προκαλεί δυσφορία, έντονο πόνο γύρω από τον πρωκτό και το κάτω τμήμα του εντέρου (ορθό έντερο), κνησμό στην περιοχή, δυσκοιλιότητα, τοπικό ερεθισμό, αιμορραγία και αίσθημα ατελούς αφόδευσης.

Πως αντιμετωπίζονται;

Η θεραπεία για τις αιμορροΐδες μπορεί να είναι χειρουργική ή συντηρητική. Η χειρουργική επέμβαση με αφαίρεση των αιμορροΐδών είναι συνήθως μια ριζική λύση στο πρόβλημα. Αντίθετα, η συντηρητική θεραπεία δεν θεραπεύει, αλλά ανακουφίζει και περιλαμβάνει την αλλαγή των συνηθειών διατροφής, την άσκηση και την τοπική υγιεινή. Η αντιμετώπιση των αιμορροΐδων είναι συνήθως συντηρητική. Το μεγαλύτερο ποσοστό των πασχόντων παρουσιάζει άμεση ύφεση των συμπτωμάτων.

Ποιες είναι οι διαιτητικές οδηγίες για τις αιμορροΐδες;

Οι αιμορροΐδες είναι συνηθισμένες, σε χώρες όπου η διατροφή περιλαμβάνει πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα και είναι χαμηλή σε φυτικές ίνες.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε, είναι να αντιμετωπίσετε τη δυσκοιλιότητα, αν υπάρχει, εντάσσοντας στο καθημερινό διαιτολόγιό σας τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες, οι οποίες βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου. Είναι σημαντικό να κοιτάζετε τις διατροφικές ετικέτες των τροφίμων για να ξέρετε πόσες φυτικές ίνες περιλαμβάνουν. Ένας μέσος άνθρωπος συστήνεται να καταναλώνει 25-30 γραμμαρίων φυτικών ινών ημερησίως.

  • Συμπεριλάβετε στο καθημερινό σας διαιτολόγιο άφθονα φρούτα, λαχανικά, ψωμί ολικής άλεσης ή πολύσπορο, ρύζι αναποφλοίοτο και δημητριακά ολικής άλεσης.
  • Αποφύγετε τα τηγανητά, τα καυτερά και τα πικάντικα φαγητά.
  • Αποφύγετε να πάρετε υπερβολικό βάρος και εάν θεωρείστε υπέρβαρο άτομο, φροντίστε να χάσετε βάρος.
  • Πίνετε πολλά υγρά, κατά προτίμηση νερό.

Τι γίνεται σε περιόδους έξαρσης;

Αποφεύγετε την κατανάλωση τροφών πλούσιων σε φυτικές ίνες (πάνω από 15 γρ. την ημέρα), γιατί τη δεδομένη στιγμή θα ερεθίσουν ακόμη περισσότερο το έντερο. Επίσης, ένα επεισόδιο διάρροιας θα επιδεινώσει την κατάσταση.

Μην τρώτε καλαμπόκι, ποπ-κορν, ωμά φρούτα με τη φλούδα και ξηρούς καρπούς, επειδή όσο καλά και να γίνει η πέψη τους δεν θα πολτοποιηθούν εντελώς, γεγονός που θα δυσκολέψει την κένωση και θα ερεθίσει τις αιμορροΐδες.

Μην καταναλώνετε φαγητά που προκαλούν φούσκωμα και αέρια, όπως όσπρια, μπρόκολο, λάχανο, κουνουπίδι, λαχανάκια Bρυξελλών, ωμό κρεμμύδι, σκόρδο, πιπεριές, ραδίκια, αβοκάντο, γάλα, πεπόνι και καρπούζι.

Παραλείψτε τα μπαχαρικά κατά το μαγείρεμα.

Μην πίνετε οινοπνευματώδη ποτά.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Παπανικολάου Γ. Αθήνα (1993) «Σύγχρονη Διατροφή & Διαιτολογία», εκδ. Θυμάρι.

  • Ζωή Πορφύρη Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Γεννήθηκε στις 15 Δεκεμβρίου 1986 στην Αθήνα. Σπούδασε στο Ανώτατο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Κρήτης, παράρτημα Σητείας, Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας από όπου και αποφοίτησε στις 03/10/2008.

×

×